Rode besjes

Discussie in 'Voeding' gestart door misa, 18 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Ik was net in de winkel en ze hadden van die kleine rode besjes liggen. Ik dacht: aah dat kunnen we wel even proberen..! Dat had mijn zoontje van 7,5 nog niet eerder gehad. Eenmaal thuis gegeven. Hij vond het niet geweldig (terwijl hij alles eet).
    Maar toen ik later op een voedingslijst (van borstvoeding.com) keek, zag ik dat je het pas vanaf 12 mnd moet geven... Oeps...!

Kan dat kwaad? En hebben jullie het al eens eerder gegeven dan 12 mnd?

2. keina

keina Bekend lid

30 mrt 2009
    675
    0
    0
    kan vast geen kwaad, misschien beetje last van krampjes maar denk dat het wel mee valt!
    anders voedingsdeskundige even vragen!

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier heb ik ze het weekend ook gegeven, waren bij mn ouders, dus ze was kersen aan 't eten ( lust ik niet ) en ik wou ze "plagen" door zure besjes tussendoor te geven. Ze vond ze ook maar wat lekker! Toen zag ik ook dat het pas bij 12 maanden aangeraden word. Nou ze heeft er ook geen reactie op gehad dus ik denk dat ze ze gewoon deze zomer nog wel mag. Aardbeien pas ik wel mee op, maar ik vermoed dat 't voor aalbessen is vanwege de zuurheid en niet voor allergie?

4. misa

misa Niet meer actief

Dankje voor de reacties! Ik kan het altijd nog even aan de voedingsdeskundige vragen ja!

Nou hier nog geen reactie op de besjes gehad. Ik denk dat het in het rijtje van aardbeien en kiwi hoort ivm de kans op allergische reactie ('pitjes'). Die zitten daar natuurlijk ook veel in.
    Volgende keer toch maar eerst even nakijken voor ik impulsief dat soort dingen koop en geef... ;)
    Maar nu hij het al heeft gehad, maakt het voor een volgende keer niet uit toch? Of beter nog steeds niet doen?

Kersen mag wel dus?
    Altijd handig zo iemand die een kindje (precies) even oud heeft! ;)

5. babyproject

babyproject Niet meer actief

Het CB heeft hier gezegd dat je vanaf 6 maanden in principe alles kan geven (behalve honing). Gewoon kijken hoe je kindje reageert. Dus wij kopen juist nu heerlijk seizoensfruit nu het lekker zoet is, anders moeten we wachten tot volgend jaar. Is ook zonde!

6. babyproject

Waar ik wél altijd een beetje mee zit: hoe geven jullie dingen als kersen, bessen en frambozen aan je kindjes? Pureren? Prakken? Of gewoon heel? Ben bang dat ze zich erin verslikken?

7. misa

misa Niet meer actief

De voedingsdeskundige op het forum had er nog nooit van gehoord, vanaf 12 mnd. En aangezien hij het nu al een keertje heeft gehad ga ik het denk ik morgen weer geven. :)

Vanaf 6 maanden alles mogen is wel erg veel vind ik. Zo zijn er koolsoorten en fruitsoorten als kiwi en aardbei waar je beter nog even mee kunt wachten. Honing is uiteraard ook zoiets. :)

Ik heb ze ietsje fijn geprakt met een vork. Maar heb er ook wel eentje voor zijn neus gelegd. Hij snapte er alleen niet veel van en werd erg ongeduldig, want hij had honger...
    Morgen ga ik het weer beide proberen. :)
    Ze zeggen dat als een kindje iets zelf kan oppakken aan eten (vanaf een half jaar) ze er ook niet in zullen stikken. Verslikken of kokhalzen is iets anders: hoe eng ik het er ook uit vind zien, het schijnt een natuurlijke reactie te zijn.....
    Maar die besje zijn heel zacht, die druk je zo fijn..!

8. babyproject

Thnx. Ben benieuwd wat ze ermee doet ;)

En wat betreft die voedingslijst. Ik snap die van borstvoeding.com sowieso niet. Het is wel een hele veilige lijst... Daarop maken ze bijv. ook onderscheid tussen soorten vlees en mag je die sowieso vrij laat pas geven. Terwijl vlees ten eerste in de 6 maanden potjes zit en ik toch echt andere dingen heb gehoord van het CB. Nu is het CB ook niet heilig, maar denk wel dat de CB-arts verstand van zaken heeft.

Ik heb met de 6 maanden consult nog specifiek gevraagd aan de arts wat betreft de zogenoemde allergene fruitsoorten en de arts zei dat het onzin was, dat het verschil tussen de soorten verwaarloosbaar was...

9. misa

misa Niet meer actief

Toch bijzonder he al die verschillende dingen die gezegd worden. Ik moet zeggen dat ik meer waarde hecht aan het forum en mijn eigen gevoel dan het cb... ;)
    Voor mijn gevoel ben je daar 9 van de 10 keer een nummer met een baby. Ze geven aan iedereen hetzelfde advies en kijken niet naar het kindje zelf. Misschien is dat niet te doen, maar dan heb ik misschien liever geen advies.
    En die lijst van borstvoeding.com: die is voor mij ook zeker niet heilig hoor! Meestal vind ik die site zelfs verschrikkelijk (niet om iemand te kwetsen hoor). Maar ik dacht: mooie richtlijnen. :)

Maar goed, Simon heeft nog geen diaree, geen bultjes, geen opgezet hoofd... ;) Hij krijgt de bessies morgen denk ik gewoon weer!

Deel Deze Pagina