zooooo verdietig (even van me afschrijven)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door taliaa, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    Even van me af schrijven hoor...
    Bij mijn eerste dochtertje heb ik 4 maanden bv gegeven en moest ik stoppen omdat het kolven gewoon niet meer lukte.
    De eerste 6 weken heb ik fulltime gekolfd en was een half uur tot een uur aan het kolven voor 1 voeding. Toen na 6 weken aan de borst gekregen en wat een opluchting was dat, niet meer hoeven kolven. Ik kon ineens weer boodschappen doen en even douchen tussen de voedingen in.
    Toen ook echt gezegd: ik ga nooit meer kolven!!

En nu, nu was de 2e er. Bijna 10 pond bij de geboorte. En drinken joh, niet normaal! echt super! helaas moest zij 24 uur bijgevoed worden, maar nog steeds pakte ze de borst heel goed! Ook de stuwingsdag, geen probleem. Ik had super veel voeding en zij dronk erg goed!
    maar... ze spuugde, niet normaal. alles onder. Elke voeding 4 hydrofiele doeken en 4 spuugdoeken nodig. zeker 4 keer per dag verschonen, alles onder. dikke gele spuug.
    En ze had het zo moeilijk... Met 6 dagen zat ze 11% onder haar geboortegewicht. Maar zoveel spuugde ze nu ook weer niet, wat zou het zijn??
    Niemand twijfelde aan mijn voeding.
    Maar ik werd er zo ziek van, mijn tepels deden zeer. Elke voeding zat ik tegen het plafond aan, ik was al helemaal in de stress als ik moest voeden. Slapen deed Elize niet, dus na een week lang gewoon geen slaap (ja af en toe een uurtje) kon ik niet meer. Ik ben uit het ziekenhuis ontslagen met een hb van 5.8, dus moemoemoe.
    Elke slok bv voelde ik de energie uit me glippen... En toen ben ik gestopt, mijn lijf trok het niet meer..
    Wat een opluchting, maar ook wat een verdriet. Alles was perfect:genoeg melk, een perfecte drinker.. maar ik werkte niet mee. En wat voel ik me schuldig...

Inmiddels is het spugen een stuk minder, Elize is een stuk rustiger.. En was ze van de week 100 gram aangekomen, 2 dagen laten weer 80 gram afgevallen. Vandaag MOET ze zijn aangekomen, anders wordt de ka weer gebeld (vorige week ook al).

Gisteren ging ik de vit k en d terugbrengen, toen moest ik zeggen wat de reden was. Janken joh...
    En net zat ik de eerste foto's terug te kijken, en zag ik die eerste bv foto, weer janken.
    Ik vind het zooooo erg.
    Elize doet het goed en ook ik heb weer wat meer energie. Maar oeioei, wat is het moeilijk.
    Ik zie mijn borsten slinken, dus de melk verdwijnt. Maar nog steeds lekt het af en toe. En dan denk ik: zal ik gaan aanleggen? zal het nu wel werken? zal ik gaan kolven??

Zou de melk nog op gang kunnen komen?? zou ik bijv. nog 1 voeding per dag kunnen gaan geven? Wil ik dat wel? trek ik dat?? Die fles is hartstikke handig hoor, en Elize doet het goed, maar wat voelt het onnatuurlijk: poedertje, water, schudden en uit een plastic fles geven...

he bah, ik moest het gewoon even kwijt..
    thnx voor jullie luisterend oor....;)

2. ikkin08

ikkin08 Bekend lid

17 okt 2009
    622
    0
    0
    Meis, ik zou het doen als ik jou was. Heb hier gelukkig nagenoeg geen problemen gehad. Bel desnoods een lactatiekundige, de vk heeft vanst een nummmer voor je. En vraag om advies, relacteren is mogenlijk maar zal in het begin best energie kosten. Maar niet geschoten is altijd mis.. En dan heb je het iig ook voor je eigen rust een tweede kans gegeven.

3. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van jullie tweede dochtertje!

Ik sluit me hierbij aan...
    Misschien eens een kijkje nemen op het dragen en voeden forum, daar zitten enkele mensen die ervaring hebben met relacteren, zelfs na een veel langere tijd.

Veel sterkte gewenst!!

4. Alita

Alita Niet meer actief

aaah meid wat een verhaal.....

Maar zorg je wel goed voor jezelf, eet je goed en drink je genoeg?
    Voor het spugen kun je ook nutriton gebruiken, wordt hier ook gebruikt...
    Je zou weer kunnen beginnen id met de bv, het is zo goed voor je kindje meid...en zo zonde om mee te stoppen.
    Maar je moet ook aan jezelf denken natuurlijk....sterkte hoor!!

5. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    lieve taliaataalvriendin van me..

wat een verdrietig stukje!
    en nu ik zelf mama ben en bv geef met veel plezier, snap ik helemaal je verdriet, ermee te hebben moeten stoppen :(

toch snap ik dat het moest, voor jullie allebei...
    en als jij zo ongelooflijk moe bent, dan kan bv net de druppel zijn voor je energie.. want zon gulzige beeb drinkt ook je energie weg!

ook al zon laag HB- krijg je daar wel (goede) pillen voor?
    ik had van die rode smarties, die geven ook geen obstipatie!

zat binnen 2 weken op 7.9, kwam ook van ergens tussen de 5.5 en 5.9.

ik kan me heel erg goed de verleiding voorstellen, dat je weer (deels!) wilt gaan bv-en.
    denk zelfs dat ik het 'stiekem' zou proberen.

maar ik denk dat als je dat wilt gaan doen, je wel met jezelf moet afspreken dat indien het niet gaat (en ook met jezelf afspreken wat je onder 'niet gaan' verstaat!!) je er weer mee ophoudt.

jezelf en elize verwennen met bv geven gun ik je enorm!

inderdaad een goed idee, een consult (aan huis) van een lactatiedeskundige te vragen?
    en/of ook de HA?

hoewel het wel per HA verschilt, hoe belangrijk BV (blijven) geven gevonden wordt ;)

nou lieverd ik geef je een dikke knuffel.
    lucht je hart (je weet me ook elders te vinden he, of per pb!)

smak!!!

6. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meid wie heeft jou dit advies gegeven? tuurlijk ben je gesloopt en kapot je bent net bevallen met laag HB gehaalte wat verdrietig voor je zeg:(

Maar kan je niet combineren? en flesvoeding en borstvoeding? Ik zou dan even advies hierover vragen.

Sterkte hoor

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Ja probeer het meid. Inderdaad een deskundige erbij.

Ik wilde al met 2 weken stoppen. Ik was kapot, had verschrikkelijke pijn aan tepels en migraine ( hormonen ) maar het is toch gelukt en ik ben niet gestopt.

Heel veel sterkte en misschien lukt het je toch nu je een week verder bent. Meer energie. Geef jezelf de tijd. Je hebt ook alle tijd. Je bent tot 6 weken nog kraamvrouw dus neem de tijd ook. Andere kindje iets langer in de pyjama is helemaal niet erg ( hier zelfs een feestje)

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    He wat moeilijk voor je!
    Ik hoop dat je je zelf snel beter voelt, als je wat meer energie hebt is het ook makkelijker om met dit soort dingen om te gaan.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het advies niet helemaal snap, ik zie in het hele verhaal geen lactatiekundige voorbijkomen, terwijl dat toch de eerste zou moeten zijn die de verloskundige er in zo'n geval hoort bij te halen.

Relacteren is inderdaad een optie, als jij het trekt en als je kind meewerkt. Op Dragen en Voeden en op het Borstvoedingsforum zijn inderdaad meerdere moeders die daar ervaring mee hebben. Je kunt ook even (gratis) bellen met iemand van VBN of LLL. Ze kunnen je tips geven, maar je kunt er ook gewoon even je hart luchten en je verhaal kwijt.

9. fafje

fafje Niet meer actief

jeetje wat verdrietig heh...kan me zo goed voorstellen...dat vele spugen klinkt als reflux of kma oid....

mss geeft het je een goed gevoel om te combineren..a.ls dat mogelijk is...

sterkte!!

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    hai meiden,

thnx voor de lieve reacties.
    Even wat reacties van mij:
    - niemand heeft mij dit advies gegeven. Maar elke "prof" had er begrip voor. Ik kon gewoon niet meer
    - ik heb er geen spijt van, het was de juiste beslissing. maar heb er wel echt verdriet van. Ben er nog niet aan toe om weer aan te leggen en besef dat elke dag de kans afneemt dat het ooit nog gaat lukken.
    - volledige bv gaat het niet worden, ik kan het gewoon niet aan, lichamelijk. MIjn herstel gaat veel te langzaam en ik merk ook dat ik het emotioneel niet trek. Ik stel mezelf hierin teleur, maar moet mezelf hierin beschermen.
    - kolven ga ik niet doen, dus moet het echt van aanleggen hebben
    - deze week ga ik kijken hoe het met mij en ons gaat en kijk ik of ik het een kans wil geven... dus: wordt vervolgd;)

11. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    taliaa,
    je klinkt zeer reeel en verstandig.

volg je verstand, en ook je gevoel ;)
    ik zou zeker niet 100% gaan doen of kolven, wellicht kan je (als je vindt dat het kan, maar ook weet wanneer je weer moet stoppen) het houden bij 1 middag-borst ofzo.

maar kan het niet zo zijn dat elize daar dan zodanig aan gaat wennen dat ze in protest gaat met flesje?

eerst goed voor je lijf zorgen..

knuffel voor je verdriet!

(en het siert je als mama trouwens, dat je zo verstandig kan zijn! respect, ondanks dat het pijn doet..)

12. Bright

Bright Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.967
    1
    0
    Werkzaam in de Jeugdzorg
    In het zuidelijkste puntje van Grunn ;)
    Lieve Taliaa,

Meid, wat moet dit moeilijk voor je zijn en wat begrijp ik je verdriet. :(

Wat Klingeldingel ook zegt, volg je verstand en je gevoel!!

Wie weet wat dat brengt.

Dikke knuffel

13. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sterkte met je beslissing is moeilijk he. Snap het wel.

Maar misschien is En En nog een optie voor je. En de fles en klein gedeelte nog borst;)

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Waarom zou je niet parttime baan voeden als je het er zo moeilijk mee hebt? Tuurlijk zal geen "prof" zeggen dat jij door moet gaan met voeden als jij als patient/doodmoeie verse moeder zegt: 'ik kan niet meer!'.

Ik heb het ook allemaal meegemaakt en ik kan alleen maar zeggen: 'het wordt alleen maar beter' en als het goed gaat is voeden een van de mooiste dingen die er is!;)

Deel Deze Pagina