borstvoeding en verborgen reflux, tips?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Dana, 25 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dana

Dana Niet meer actief

Hoi,

Mijn dochtertje vertoont alle symptomen van verborgen reflux, hikken, piepen, herkauwen, luid slikken, kreunen en moeilijke gezichten trekken vh zuur ook 2 a 3 uur na een voeding nog. Ik lees veel tips die je kunt proberen met flesvoeding, daar heb ik niet zoveel aan, hebben jullie ervaring/tips mbt borstvoeding en verborgen reflux?

Dit is wat ik al doe:
    Haar tenminste een half uur rechtop houden na de voeding.
    Bedje aan het hoofdeinde omhoog (boeken onder de poten).
    Op haar buik tegen me aan leggen.

Ik heb wel begrepen dat borstvoeding bij reflux sowieso beter en makkelijker te verteren is, gelukkig maar.

Bedankt alvast!

2. karine

karine Fanatiek lid

13 mei 2007
    3.694
    0
    0
    Ik weet het niet zo goed, maar onze jongste had er vreselijk last van. Hij had een geïrriteerde keel en dus elke keer krijsen na de voeding..
    Hier zijn we naar de HA geweest en kregen we medicijnen.
    Had ik liever niet gehad, maar het werkte uitstekend! Vraag dan wel om motilium, die is beter "te pruimen" dan Zantac (ieuwww)
    Verder weinig tegen te doen.

3. babyproject

babyproject Niet meer actief

Je kunt nog nutriton geven, zodat het eten minder makkelijk terugkomt.

4. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Je bent al heel goed bezig. Onze dochter heeft ook verborgen reflux (krijgt daarvoor wel medicatie vanaf dat ze 1,5 week oud is). Denk er wel aan dat als je het bedje schuin zet, je een opgerolde handdoek onder haar billetjes legt en de handdoek goed instoppen. Dit voorkomt dat ze in haar bedje naar beneden zakt en onder de dekens terecht kan komen. Verder wilde onze dochter in het begin heel vaak drinken. Zij vond toen vaak kleine beetjes, prettiger dan ineens grote hoeveelheden.
    Verder vond ik de draagdoek ook heel fijn in het begin, daardoor kon ze lekker rechtop tegen me aan slapen en had ik zelf toch de handen vrij.

Ik weet verder ook dat er moeders zijn die de baby 'rechtop' zetten bij het voeden. Zie deze link: Wat te doen | Reflux-Baby, daar staan trouwens nog meer tips op voor als je kindje reflux heeft.

Verder is rust/regelmaat prettig. Hoe rustiger ze zijn, hoe minder last ze van de reflux hebben is mijn ervaring.

5. Dana

Dana Niet meer actief

Nutriton zou ik dan door een flesje afgekolfde melk moeten doen. Vandaag wordt ik ook gebeld door de wijkverpleegkundige, ik zal ook eens overleggen met haar.

Ze roggeld ook met ademen, alsof de melk steeds met de ademhaling meegaat.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Neem even contact op met Zogelukkig, die heeft hier veel ervaring mee.

7. Dana

Dana Niet meer actief

Bedankt voor de link, super!

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier was het een symptoom van koemelkeiwitallergie, sinds ik op een streng dieet ben, heeft mijn dochter geen reflux klachten meer. Het is het echt waard dat te proberen!

9. Dana

Dana Niet meer actief

Zou ook nog kunnen inderdaad, ze spuugt niet veel trouwens.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier hielp alleen medicatie; Nexium icm Motilium en daarmee waren ook meteen (vrijwel meteen) alle klachten over en heb ik tot 15 maanden probleemloos borstvoeding kunnen geven. Ik zou je altijd aanraden in ieder geval bij een arts langs te gaan. Veel kinderen hebben aan de genoemde maatregelen niet voldoende.

11. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier hadden beide kindjes (verborgen) reflux. Wij zijn er bij Milan voor naar de kinderarts geweest, bij Isabelle was het wat minder heftig en lukte het zonder medicijnen.

Wat wij deden was Zantac geven (alleen bij Milan dus) en voor elke voeding een papje van een klein beetje nutriton met water met een lepeltje geven. Dat mengde zich dan in de darmen/maag met de borstvoeding, zodat dat niet meer zo makkelijk omhoog kon komen.

Verder heb ik beide kindjes hele dagen in de draagdoek (rechtop) gehad en dat was eigenlijk hetgene wat het beste werkte.

12. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Hier hielp alleen losec( medicijnen) je kan nutrilon óók met een klein beetje moedermelk mengen TOT het een papje is en haar dat op de lepel geven. Voor de voeding.

13. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Hier werkte nutriton averechts, van reflux naar verborgen reflux. Alleen nexium helpt, het komt er nog steeds uit, maar is niet meer zuur! Verder hielp bedje schuin zetten etc helemaal niet.

14. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Hier zantac gebruikt wat overigens erg goed hielp want merkte meteen verschil en toen nadat de kleine bij de osteopaat is geweest meteen kunnen stoppen met zantac.

15. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij zitten ook inmiddels aan de zantac (let op: er is ook 'zantac' verkrijgbaar zónder alcohol, dus mocht je dit voorgeschreven krijgen, vraag daar dan om).

Verder doe je al veel wat helpt. Ik zou idd naar een arts gaan, vooral als je kindje er veel last van lijkt te hebben. Hier echt een ommekeer: van een huilbaby naar een blije baby.

Wij zijn S trouwens ook gaan inbakeren in een swaddle me. Zo kon hij de rust vinden om lekkerder te slapen.

Hij krijgt ook al vanaf dag 1 een speen ivm enorme zuigbehoefte maar niet willen drinken. Doordat hij dan steeds slikt, heeft de melk minder kans om terug te komen.

Motilium raadde mijn HA juist sterk af (is domperidon en kan juist hele heftige bijwerkingen geven, is meer een 'als de rest niet meer werkt' oplossing).

Misschien dat we ook naar een osteopaat gaan. Mn man wil daar niets van weten, maar de HA (van ons antroposofisch CB) zei dat veel babytjes baat hadden bij zo'n behandeling en bij de praktijk zit ook een osteopaat aangesloten. Ik twijfel ook nog hoor ;)

16. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Wij zijn naar een manueel therapeut geweest, werkte echt. Geloofde er eerst ook niets van maar toch.
    De draagdoek was hier ook mijn redding!
    Verder, laat niemand jou aanpraten om alleen maar flesjes afgekolfde melk te geven!!!!!!!!!!!! Ik moest van de ka ofwel stoppen met borstvoeding ofwel flesjes afkolven. Uiteindelijk afgekolfd, met als gevolg dat ik hem nooit meer aan de borst heb gekregen... Rechtop voeden is volgens mij dan veel beter (had ik dat dan ook maar durven zeggen tegen de ka...)
    Veel sterkte meid want de refluxperiode staat in mijn geheugen gegrift als de meest intensieve periode met mijn kleintje. Het gaat over en het wordt echt alsmaar beter!!

17. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Wij hebben te horen gekregen dat Lieve waarsvhijnlijk ook last heeft van reflux. Alleen nu zit ik met het volgende, ik heb zware borsten en met rechtop voeden kom ik eigenlijk een hand te kort omdat haar neusje tegen mijn borst drukt. Iemand tips? Of doe ik het fout?

18. Dana

Dana Niet meer actief

Bedankt voor de reacties ;) ik heb er veel aan!
    Rechtop voeden lukt mij ook niet, mijn dame is echt heel bewegelijk en gooit haar hoofdje regelmatig naar achter en zwaait met haar handjes als ze de borst probeert te pakken.

19. wondertje1980

wondertje1980 Actief lid

12 apr 2009
    198
    0
    16
    Ons zoontje van 2.5 maanden heeft ook verborgen reflex. Ook ik geef hem nog borstvoeding. Hij heeft van de huisarts zantac gekregen en ook zijn we nog met hem bij de osteopaat geweest. Dit is een echte aanrader, het gaat nu erg goed met hem. Hoop dat we snel de zantac kunnen afbouwen. Oja ik voed hem ook rechtop.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kontje iets verschuiven, dan komt neus vrij. Verder vinden ze zelf wel een manier om de neus vrij te houden, anders kunnen ze geen ademhalen. Wat je in geen geval moet doen is je borst indrukken om neus vrij te krijgen, dan kun je melkkanaaltjes blokkeren en jezelf een bortsontsteking bezorgen.

Deel Deze Pagina