Zoontje wil niet meer aan tafel

Discussie in 'Voeding' gestart door ona81, 8 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Lekkere fases ;)

Mijn oudste had die buien ook. Maar de regel was altijd: je zit aan tafel.. Dus desnoods brullend in de tafelstoel, maar rondrennen&spelen was geen optie voor ons. Je hoeft niet te eten, maar je zit wel even rustig. Na een paar minuten was het brullen vaak wel over, en na een paar dagen ook helemaal weg. En complimenteren voor elke hap. Niet voor het aan tafel zitten (dat is immers normaal), maar wel voor het lekkere eten (ook normaal, maar geeft indirect wel positieve draai aan het stilzitten)

Toen hij 3 was, en weer zo'n fase had, kreeg hij wel de keus: of op je stoel of op de gang wachten. Dan koos hij meestal wel voor de stoel. De keren dat hij de gang koos, stond er een bordje in de koelkast voor als hij toch nog honger kreeg in de avond. Vanaf ong 4 jaar hebben we dat ook niet meer gedaan..
    Maar die buien duurden hier vaak maar een dag of 3-4, dan was het wel weer voorbij. Direct duidelijkheid geven van wat we verwachten helpt het best. En niet eerst met compromissen van alles proberen, dat werkt hier vaak averechts.. Dat is iets wat je gewoon moet proberen..

2. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    We hebben unmiddels een weg gevonden. Ik nodig aan dat we gaan eten en uit mijn verwachting: "ik wil dat je aan tafel komt zitten" meestal doet hij dit nu ook zonder gedoe. Lukt het toch niet. Dan herhaal ik dezelfde zin. Zo niet dan even op de mat in de keukeb, open verbinding mrt eettafel. En na een minuut: " kom we gaan het samen proberen!" En het eten An zich gaat tot op heden altijd prima!

Denk voor jullie reacties!

3. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Dat bedoel ik ook absoluut niet! Bij ons geldt ook de regel dat er aan tafel wordt gezeten en gegeten, mijn kind weet niet beter en tot nu toe is het niet in hem opgekomen om het anders te willen. Mocht dat wel gebeuren ga ík niet elke avond een gillend en krijsend kind in de stoel wringen, hij bekijkt het maar gewoon. Dan maar geen eten. Dat vind ik geen toegeeflijkheid, dat is gewoon een andere aanpak.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    kwestie van "pick your battles".. Vind je het de strijd waard, dan moet je dat doen. Vind je het niet zo belangrijk, dan doe je het niet..
    En dat laatste verschilt nogal per persoon.
    Hier is het ook "hij bekijkt het maar", maar dan wel brullend in zijn stoel ;)

5. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Wauw, ik faal duidelijk :D
    Als mijn zoontje niet wil eten dan eet hij niet. Eten doen we aan tafel, maar ik ga hem niet dwingen daar te zitten. Kan ook niet, hij zit al maanden 'los' op zijn eigen Stokke stoel dus als hij er af wil dan gaat hij. Prima, dan eet je niet.

6. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Eten doen we hier aan tafel met z'n allen. Wij bepalen dat en niet onze zoontjes. Ze mogen hier best veel, maar over bepaalde dingen hebben wij wel regels

7. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Ieder doet het op zijn eigen manier waar hij of zij zich prettig bij voelt toch?!

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook zo'n periode gehad hoor, al gillen als we met het bordje aan kwamen lopen...
    Maar ze ging hier altijd in haar stoel aan tafel!
    Of ze nou wel of niets at, dat moet ze zelf weten, maar er wordt niet door de kamer gerend oid als we gaan eten. Dan maar wachten tot wij klaar zijn...
    Maar iedereen heeft daar z'n eigen ideeën over natuurlijk!

Vindt het een ander verhaal als je zelf nog een tijd natafelt en je kindje is klaar. Dan mag ze wel van tafel natuurlijk...

Deel Deze Pagina