Zoontje wil niet zelf eten.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door FrederikeS, 9 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FrederikeS

    FrederikeS Actief lid

    23 nov 2021
    314
    251
    63
    Vrouw
    Hoi dames

    Mijn zoontje is nu 10.5 maand oud. Hij groeit goed. Hij tijgert snel, heel af en toe kruipen en probeert ook op te staan tegen meubelen. Smikkelt goed van de hapjes. We lopen alleen tegen een ding aan en merk dat ik mij frustreer doordat er anderen (kinderopvang) er telkens over begint. Onze zoon wil niet zelfstandig eten zoals brood en avondeten. Tussendoor pakt hij wel maisvingers/soepstengels e.d. aan. Hij weigert het zelf te doen, wil graag dat wij hem eten geven met lepel of vork. Dit ook met zijn drinken, maar de avondfles pakt hij zelfstandig aan. Probeer het wel te oefenen door bijvoorbeeld overdreven voor te doen of het in zijn handje te doen om het dan te begeleiden naar zijn eigen mondje. Hij raakt dan gefrustreerd en begint hard te huilen. Doordat anderen er steeds over beginnen, merk ik dat het mij onbewust meer doet dan verwacht. Ik vind het zelf niet erg om hem te helpen met eten, vind het juist gezellig. Gaat allemaal al zo snel. Hebben jullie nog tips? Heb ook al de replay-methode geprobeerd.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ik snap de opmerkingen van de opvang wel. Als alle kinderen van bijna 11 maanden nog geholpen moeten worden met eten wordt het een gekkenhuis daar.
    Ik heb geen tips van mn eigen kinderen, want die kregen van begin af aan rapley, dus die aten met 6 maanden meteen zelf.
    Maar ik zou het neerzetten en eet hij niet, dan eet hij niet.
    Als hij honger krijgt gaat hij vanzelf eten, na een bepaalde tijd (zolang al jullie voor een lunch/avondmaaltijd uittrekken) gewoon het bordje weghalen.
    Dan heeft hij dat denk ik gauw genoeg door.
     
    zegenwens, FrederikeS en Jessi79 vinden dit leuk.
  3. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.637
    2.520
    113
    Dit zou ik ook doen. Gewoon zelf stukken eten laten pakken kan prima op die leeftijd.
     
    FrederikeS en tuc vinden dit leuk.
  4. FrederikeS

    FrederikeS Actief lid

    23 nov 2021
    314
    251
    63
    Vrouw
    Dank jullie, dames. Probeer het inderdaad al op deze manier, nog even doorzetten dus :roflmao::o:.
     
  5. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.570
    1.715
    113
    Hier zelfde ervaring gehad. Maar hier ging het vanzelf... Heb eigenlijk niks veranderd maar toen hij zo een 14 maanden was wilde hij ineens alles zelf doen en mocht ik hem niet eens meer helpen. Hier dus niks geoefend of wat dan ook, maar gewoon gewacht tot hij het ineens wel zelf wilde.
     
    spruitje80 en FrederikeS vinden dit leuk.
  6. FrederikeS

    FrederikeS Actief lid

    23 nov 2021
    314
    251
    63
    Vrouw
    Ik snap echt de opmerking van de opvang wel, het zou voor hun ook stuk makkelijker zijn. Wij zijn ook echt wel aan het oefenen, maar als ik jou reactie ook zo lees, dan denk ik: Alles op zijn tijd. Het komt wel.
    Dank je wel voor je reactie :).
     
    Marlena vindt dit leuk.
  7. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.282
    6.818
    113
    Vrouw
    Mijn 3-jarige vindt het soms (vaak) nog steeds fijn als wij hem hapjes geven, haha. Hij kan en doet het ook wel zelf hoor. 10,5 maand klinkt nog zo jong. Hier eten ze warm op de opvang. Neem aan dat ze dan ook met die leeftijd nog wel hapjes krijgen dan eigenlijk. Of ze accepteren dat de hele boel eronder zit daarna ;)
     
    FrederikeS vindt dit leuk.
  8. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Ik ga er niet vanuit dat alle kinderen van 11 maanden niet zelf eten…. Dus ze hoeven ze niet allemaal te voeren…

    En ik zou dus helemaal niet eten neerzetten, er niets mee doen en dan weer weghalen…
    Eten is gewoon belangrijk en ik zou dus lekker voeren :)


    Ik zou me er niet teveel van aantrekken ts, het komt vanzelf wel ;)
    Geniet er nog even van zou ik zeggen… hier wilde m’n zoontje nooit echt gevoerd worden dus ALLES ligt elke keer helemaal onder want eten doet hij dus slecht en er beland veel op de grond, ik zou hem liever voeren:rolleyes:
     
    Newbie123, chrystel73, 3xo en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.880
    3.678
    113
    Ik zou het gewoon laten, komt vanzelf. Laat ze lekker mopperen op de opvang hoor. Als je kindje zo uitzonderlijk is, hebben ze er dus maar 1 van die leeftijd die ze.moeten voeren dus dat valt wel mee.

    Gewoon blijven aanbieden en er voor zorgen dat hij zn buik lekker vol eet met hulp! Je hoeft hem echt geen honger te laten leiden voor de opvang hoor. Mijn ervarjng is dat ze dan echt niet sneller zelf gaan eten maar vooral s nachts het uitgillen van de honger en je dus niks oplost voor de opvang maar wel verslechtert voor jezelf.
     
    Zxcvb, Biny en FrederikeS vinden dit leuk.
  10. FrederikeS

    FrederikeS Actief lid

    23 nov 2021
    314
    251
    63
    Vrouw
    Jullie hebben ook helemaal gelijk! Ik geniet er juist ook van, hij is ook nog maar 10.5 maand. Blijf het aanbieden, maar ga niet meer een strijd van maken. Eten is juist z'n gezellig moment samen aan tafel. Mijn stress is zijn stress.
    Dank jullie wel :D
     
    Zxcvb, Diiba, Achterkantvandemaan en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Hier 1 van 11 maanden en die geef ik ook nog grotendeels d'r brood, fruit en avondeten. Soms mag ze het zelf doen, maar ik vind het zo'n geklieder, hier ben ik dus vooral de luie moeder. :oops:
    Ik heb gewoon geen zin om 3x per dag van alles van de grond en uit d'r haren te krabben. En daarnaast vind ik het zonde van m'n dure bananen die zij tot moes knijpt, erna niet meer wil eten, terwijl als ik haar stukjes banaan geef of laat afhappen ze prima de hele banaan op eet.
    Overigens herken ik wel wat jij zegt. Ze drinkt hier na lang aanbieden uit een rietjesbeker, maar ik hoef niet met een andere beker aan te komen, die mept ze gewoon weg, ze wil het niet eens proberen. Behalve mijn theeglas natuurlijk :roflmao:
    Zou je niet druk maken, hij is nog zo klein, komt allemaal vanzelf wel goed hoor!
     
    FrederikeS en Biny vinden dit leuk.
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Wel een beetje respectloos, het is ook de taak van de opvang dit soort dingen te signaleren, er iets mee te doen en ouders te adviseren hè?
    Anders moet je gewoon een oppasmeisje nemen.
     
    citroenrasp, Sado, Oilell en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.623
    4.697
    113
    To niets van aantrekken hoor. Ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen manier. Jullie bieden het aan en stimuleren het thuis ook. De opvang krijgt betaald om voor jouw kind te zorgen en daar hoort eten geven gewoon bij. Dat is hun taak en daar worden ze voor betaald. Het kind is nog geen 1 jaar oud... Dus waar hebben we het over?
     
    chrystel73, 3xo, FrederikeS en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.821
    12.439
    113
    Vrouw
    Het komt misschien wat respectloos over naar jou, maar ik denk niet dat @2jongensmama het zo bedoeld. Ik snap dat vanuit de opvang gevraagd wordt om het te stimuleren. Het is voor hen idd een stuk prettiger als hij wel zelf zijn boterhammetje pakt en opeet, maar helaas doet hij dat niet. Hoe goed ts het ook stimuleert om het wel te doen. Dan houdt het in mijn ogen dus op. Het gaat niet en ja, dan moet je dus idd de pm'ers laten mopperen.
    Ik vind jouw advies om het neer te zetten en weer weg te halen als de tijd om is juist bizar. We hebben het over een kleintje van nog geen 11 maanden. Dat ga je toch niet op zo'n manier dwingen om maar zelf te gaan eten. Gewoon een beetje geduld, dan komt het vanzelf goed.
     
    spruitje80, Amberxx, chrystel73 en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Daar heeft dus iedereen zijn eigen mening over.
    Hij pakt wel soepstengels en zijn avondfles aan, dan kan de rest ook zelfstandig.

    En ik geef aan hoe ik het bij mijn kinderen thuis aangepakt zou hebben.
    En "ze maar laten mopperen" vind ik dus respectloos.
     
  16. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    491
    63
    Vrouw
    Oh nou mijn jongste is 11 maanden en die eet ook nog niet veel zelf hoor. Sowieso krijgt hij nog gepureerd warm eten, hij heeft nog maar 2 tandjes ook, dus met een lepeltje kan hij dat echt niet zelf. Fruit geven we ook nog vaak met lepeltje. Brood kan hij wel zelf in zijn mond doen, maar we leggen wel 1 stukje per keer op het blad van de kinderstoel want anders propt ie alles bij elkaar in zijn mond. Ik heb onze opvang er nog nooit over gehoord. Ik zou ook zeggen niet druk om maken, komt vanzelf
     
    FrederikeS vindt dit leuk.
  17. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.880
    3.678
    113
    Iemand laten mopperen is niet respectloos hoor. Ts doet alles wat ze kan en een baby laten honger lijden omdat de opvang eigenlijk geen tijd heeft, dat vind ik vooral respectloos naar je kind toe.
     
    spruitje80, FrederikeS, Diiba en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.880
    3.678
    113
    Over respect gesproken... Dat heb jezelf ook weinig.

    En de hoofd taak van de opvang is het zorgen voor de kinderen. En daarnaast signaleren en dat bespreken met de ouders. Adviseren over hoe je je kind moet behandelen valt niet in het takenpakket van de opvang.
     
    spruitje80, Amberxx, FrederikeS en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Eigenlijk ‘straf’ je een kindje van 11 maanden door hem geen eten te geven omdat je vind dat hij het zelf moet doen en zit het dan uiteindelijk met honger omdat je als ouder zijnde vertikt je baby eten te geven….

    nu ik erover nadenk…. Bijzonder

    En ik zou m’n kind zeker niet zonder eten laten zitten omdat iemand anders geen zin heeft om haar werk te doen
     
    spruitje80, Amberxx, 3xo en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Diiba

    Diiba Bekend lid

    14 sep 2023
    627
    1.000
    93
    Vrouw
    Als er een paar kinderen zijn die hulp nodig hebben bij eten, dan is het de taak van de opvang om ze daarbij te helpen. Het ene kind eet eerder zelfstandig dan het andere kind net zoals bij zindelijkheid. Het zijn geen robots die allemaal hetzelfde functioneren. En als ouder zou ik me niet in allerlei bochten wringen om m'n kind te leren zelfstandig te eten. Komt vanzelf wel :thumup: Mijn oudste pakte heel lang niet zelf z'n fles vast, omdat hij tijdens het drinken met zijn handjes over z'n hoofd wilde aaien. Super schattig vond ik dat en heb ik lekker zo gelaten tot hij die behoefte niet meer had.
     
    spruitje80, FrederikeS en Zxcvb vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina