Zoontje wil niet zelf eten.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door FrederikeS, 9 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Opmerkingen totaaaaal uit zn verband trekken is ook een talent hoor.
     
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Hoezo? Jij zegt toch ik zou het neerzetten en als de tijd voorbij is het weghalen….

    Net alsof het kindje kan klokkijken en kan begrijpen als ik het niet zelf pak dan krijg ik niks…
     
  3. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.112
    4.347
    113
    TS ik zou het thuis lekker doen zoals je nu doet, misschien tijdens het eten geven een bordje met stukjes voor je kind neerzetten zodat je kind de kans heeft om het ook zelf te doen en lekker stimuleren.

    Wij zaten (ergens in de oertijd) als leiding (leerling) tussen de kinderen in tijdens het eten en dan zo gemixt dat iedereen in de buurt zat van een kind dat nog wat hulp/stimulatie nodig had en waar je dan hielp met het eten.

    En onthoudt ieder kind ontwikkeld zich anders, die van mij ondernamen nog geen enkele poging met 10 maanden om te gaan staan of te kruipen. Ik heb commentaar (ook van het cb) gehad over het feit dat dochter met 1.5 jaar nog een avondfles kreeg (en dan niet zelfstandig maar lekker bij mama op schoot) Toen ze 2 was wilde ze geen fles meer maar net als haar broer beneden aan tafel een beker melk.

    En daarna over dat ze met 3 jaar nog een luier droegen, ze moesten echt al lang zindelijk zijn.

    Maar over de dingen die ze wel goed konden (en vaak eerder dan in de boekjes geschreven stond) daar had niemand het over.

    Dus neem de info/adviezen tot je, denk erover na maar volg wel je eigen pad hierin.
     
    Vero0504, Zxcvb en FrederikeS vinden dit leuk.
  4. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.443
    113
    Gewoon lekker spelenderwijs aanbieden een stukje brood zelf te pakken, komt vanzelf wel. Bij de opvang aangeven dat jullie er mee oefenen, klaar :)
    Voor eten wegpakken als hij het niet zelf doet, vind ik ‘m echt veel te jong. Lijkt me ook niet dat de opvang dat doet hoor.
     
    FrederikeS vindt dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Een ouder die vertikt eten te geven, een opvang die zn werk niet wil doen? Een kind met honger?
    Ik snap niet waar je het allemaal vandaan haalt?
    Hij eet genoeg tussendoor, zelfstandig! Dus de motoriek is voldoende ontwikkeld, als hij dus daadwerkelijk honger heeft pakt hij die stukjes brood ook wel. Er is geen motorisch verschil tussen een blokje brood of een soepstengel. Die vreselijke honger is er dus niet.
    En waar zegt de opvang dat zij hun werk niet willen doen? Dat doen ze wel, ze signaleren een kind dat nog niet zelfstandig eet, op een leeftijd dat je dat mag verwachten.
    Nergens zie ik staan dat ze hem geen eten willen geven.
    En mijn manier heeft niets te maken met vertikken als ouder om eten te geven, maar met het stimuleren van de ontwikkeling. Zie jij ergens staan dat ik een kind 3 weken weiger eten te geven?

    Je verzint er echt van alles bij.
     
  6. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.944
    5.655
    113
    Vrouw
    #26 Kramertje, 14 mrt 2024
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2024
    Mijn zoontje at met 10,5 maand ook echt nog niet zelfstandig hoor, voornamelijk avondeten niet. Wat wij wel deden was zijn bordje voor hem neerzetten zodat als hij wilde het zelf kon pakken en ondertussen zelf ook hapjes geven. Dus hij pakte echt weleens wat, maar niet dat hij echt al zelfstandig at.Overigens at hij zijn brood wel al zelf, maar ook voerde we hem tussendoor wel anders zaten we 2 uur aan tafel voor de lunch. Vindt dat best vroeg ook voor een kind van 10,5 maand. Mijn god het zijn nog echte baby's. Lepeltje en/of vorkje vasthouden kon hij best maar ermee handelen echt nog niet.
     
    FrederikeS, Diiba en Biny vinden dit leuk.
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Nja dan had je misschien zelf duidelijker moeten zijn..

    Als jij zegt eten geven, als ie niet eet weghalen en dan heeft ie pech, haal ik dat er inderdaad uit ja


    Maar goed ik ben nog steeds van mening dan ondanks dat ie t kan je hem gewoon eten kan geven als hij het zelf niet doet… waarom zou je je kind geen eten geven….
     
    FrederikeS vindt dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ik heb mijn kinderen nog nooit "eten gegeven" zijn met 6 maanden begonnen met vaste voeding en deden dat van begin af aan zelfstandig.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  9. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Tsja, niet ieder kind is hetzelfde
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  10. FrederikeS

    FrederikeS Actief lid

    23 nov 2021
    314
    251
    63
    Vrouw
    We blijven het proberen, ook de opvang. Ik heb tips van jullie meegenomen. Dank jullie allemaal voor jullie adviezen :). Het is wel duidelijk dat iedereen het op zijn/haar eigen manier doet, en dat is ook helemaal prima. Wij genieten ondertussen samen van de momenten aan tafel, met en zonder hulp. Ieder kindje ontwikkelt op zijn of haar eigen manier. Nogmaals, dank jullie wel dames :D
     
    lille, spruitje80, 2jongensmama en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. FrederikeS

    FrederikeS Actief lid

    23 nov 2021
    314
    251
    63
    Vrouw
    Precies zoals wij het nu ook doen :D
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  12. meis1987

    meis1987 Fanatiek lid

    13 dec 2011
    2.361
    362
    83
    in een huis
    Ik weet het niet, maar het kindje is nog niet eens 1 jaar... Zelf eten komt vanzelf. Ik zou me er niet druk over maken:thumup:
     
    FrederikeS vindt dit leuk.
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Groot gelijk, het komt allemaal vanzelf.
    Hier zit ze momenteel weer stukjes fruit uit te spugen en weg te gooien vanwege doorkomende tandjes. Blij dat de opvang dan gewoon fruit pureerd en het haar met de lepel geeft. Dat ze wel brood in stukjes nu nog eet zegt niks, ze vind fruit heerlijk maar het voelt nu blijkbaar even niet fijn in d'r mond. Liever even weer prakken of pureren dan helemaal geen groente/fruit. Bij de oudste 2 hetzelfde gedaan en die eten gelukkig al jaren zelfstandig, allemaal goedgekomen.
     
    spruitje80, Biny en FrederikeS vinden dit leuk.
  14. Mya

    Mya Fanatiek lid

    12 apr 2012
    2.607
    2.172
    113
    Ik wil toch ook nog even reageren, ik ben zelf leidster op een babygroep, maar ik en mijn collega’s helpen gewoon alle baby’s die t nodig hebben of willen met eten/drinken, wij geven bewust alle baby’s, ook nadat ze 1 jaar zijn en nog een fles hebben, de fles gewoon liggend of bij de oudere zittend bij ons op schoot, juist dat vinden wij nog belangrijk. Elke leidster en kdv staan daar anders in, wij hebben daar geen duidelijk beleid in, en volgen daarin de kinderen, heb op dit moment zeker 3 baby’s van rond de 10/11 maanden, en die eten allemaal niet zelfstandig hun brood, ervaring leert dat ze dat met een jaar of iets ouder allemaal vanzelf gaan doen, bij ons gaan ze tussen de 14 en 17 maanden naar de dreumes groep, en daar eet iedereen dan zelfstandig. Dus zeker niet druk over maken, hoop dat de leidsters daar verder wel lief zijn voor de kinderen.
     
    spruitje80, 2jongensmama en FrederikeS vinden dit leuk.
  15. FrederikeS

    FrederikeS Actief lid

    23 nov 2021
    314
    251
    63
    Vrouw
    Dank je wel voor je lieve/opbeurende bericht. Dit doet mij echt goed om te lezen:D. Ons zoontje gaat 1 dag in de week naar de opvang, en zodra hij zijn leidsters ziet, zie ik een grote glimlach op zijn gezicht. Voor mij geeft dat een goed gevoel en ga er dan ook vanuit dat hij het na zijn zin heeft en dat ze lief voor de kinderen zijn. Echt fijn om je berichtje te leze n :).
     
    Mya en 2jongensmama vinden dit leuk.
  16. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.320
    4.191
    113
    Dit wilde ik ook typen. In principe ‘voeren’ wij alle kinderen tot 1 jaar of tot wanneer ze het zelf kunnen, wij volgen het kind. Niets mis mee hoor!
     
    Vero0504, spruitje80, 2jongensmama en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Newbie123

    Newbie123 Fanatiek lid

    7 jul 2021
    2.226
    1.716
    113
    Vrouw
    Ik kom even mooi uit de lucht gevallen. :rolleyes:
    Ons zoontje is bijna 10 maand en maakt geen beweging naar zelf eten. Wij stimuleren het ook niet, wat een knoeiboel wordt het dan en duurt het eetmoment een uur. :roflmao: Ik hou hem lekker klein op dat vlak en daar geniet hij duidelijk ook van. Hoewel hij fysiek wel duidelijk in staat zou zijn om bijvoorbeeld zijn fles / drinkbeker vast te pakken doet hij het niet en dat vinden we niet erg. Nog nooit een opmerking van gekregen bij de opvang. :rolleyes:
    Borterhammetjes, maisstengels enzovoort eet hij wel zelf.
     
    FrederikeS vindt dit leuk.
  18. FrederikeS

    FrederikeS Actief lid

    23 nov 2021
    314
    251
    63
    Vrouw
    Haha, moest even lachen om je eerste zin :rolleyes: (Positief bedoeld :D)
    Dank je wel voor je reactie. Ik geniet er ook gewoon nog van, al gaat het wel steeds beter. Zijn broodje pakt hij nu ook zelf vast, al hoewel hij het liefst meteen helemaal in zijn mondje propt :rolleyes:
     
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.321
    113
    Ze komen ook vanzelf in de fase dat ze zichzelf ook "groot" vinden en mee willen doen met de "andere grote" en dan is er geen houden meer aan.

    Alle skills die je intussen vast erbij hebt geleerd maken die overstap alleen maar makkelijker, maar hou t vooral leuk en spelenderwijs/ontdekkend.
     
    FrederikeS vindt dit leuk.
  20. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.569
    7.564
    113
    Dit is heel herkenbaar en ook wel goed trouwens om te doen. Dat is ook ontdekken van de mond; hoeveel kan er in? Hoe voelt dat dan? Wat kan ik er dan nog mee?
    Hier propt hij overigens nog steeds (hij wordt in juni 2). Vrees dat het gewoon bij ons kind hoort :roflmao:. We zeggen elke dag: Houston, we've got a propper! :roflmao::roflmao:
     
    FrederikeS vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina