Onze dochter van 2 jaar en 3 maanden heeft al een hele tijd de gewoonte om met spullen te gooien als ze boos is. Ik wil haar dat gooien graag afleren, maar hoe pak ik dat aan? Ze mag van ons natuurlijk best boos zijn, ben ik ook wel eens. Alleen vliegt er hier dan van alles door de kamer:speelgoed, bord met eten en al (geeft soms een leuk effect trouwens), beker drinken, bloemenvaasjes, eigenlijk alles wat er op dat moment voor haar handjes ligt. En tja, dat gooien is nou niet helemaal de bedoeling. Iemand een tip of advies hoe ik dit nou afleer? Elke keer als ze gooit zeggen wij haar dat dat niet mag, wij daar boos om worden. En trouw zegt ze dan, mama, ik zal niet meer gooien. Tot haar volgende boze bui. Op de gang zetten en daar uit laten razen helpt ook niet. Haar de boel op laten ruimen/ op pakken heeft ook geen effect. Hoop op iemand met DE tip
Geen ervaring mee eigenlijk....Misschien een alternatief bieden? Wat kussens in de gang leggen en dat ze dan daar mee mag gooien? Blijkbaar moet ze haar boosheid op die manier kwijt en kan je t zo wat reguleren.
Ik ben bang dat ik daar de kans niet oor krijg. Voor ik er ook maar erg in heb gaat er hier van alles door de kamer. Ik heb ook geen idee wat ik hier mee aan moet. Van wie zou ze dit toch hebben...
Onze Demi gooit alleen met hetgeen ze op dat moment in handen heeft als ze boos wordt. Wij maken ook duidelijk dat dat niet mag en ik probeer haar wel eens haar frustratie op een kussen uit te laten slaan. Dan doe ik het even voor en sla met mn handen op het kussen en zeg dan boos, boos, boos. Ze doet me vanzelf na en zo kan ze de frustratie eruit gooien. Je kunt het denk ik niet helemaal voor zijn. Maar ene alternatief bieden op het moment dat ze begint is wellicht een optie.
Misschien toch consequent in de hoek/gang zetten en haar er sorry voor laten zeggen.. weet niet hoelang je t hebt volgehouden en of je elke keer hetzelfde deed toen maar dat heeft hier wel geholpen na een tijd (was hier niet gooien maar haren trekken btw)
We hebben het toch wel een tijdje volgehouden. En begrijp me niet verkeerd, ik wil haar niet straffen voor het feit dat ze boos is, maar alleen voor het gooien. Ik vind dat zo moeilijk om die 2 dingen naar haar te benoemen als 2 verschillende dingen. Ik vertel haar dit wel steeds, maar ik heb het idee dat die dingen voor haar samen gaan. Het boos zijn kan niet zonder gooien. Zijn er goede boekjes over boos zijn ofzo?
Hier ook een gooier als meneer boos is, Ik heb het gooien genegeerd steeds... en zie nu resultaat dus hij gooit niet meer met dingen (altijd zijn knuffels of een auto van hem) maar hij gooit zichzelf nu op de grond en gaat dan zo liggen totdat de boze bui voorbij is... maar inelkgeval het gooien is gebeurt dus hier haha. Kreeg er geen aandacht voor nl dus dan is de lol er snel af.
Tja, ook wel geprobeerd om geen aandaht te geven, maar ja dat is zo moeilijk als ik zie dat ze boos wordt en met haar hand richting het servies gaat, haar bord vol met eten, of een bleomenvaas. En ja, dan houdt ik haar tegen om een grote ravage te voorkomen. En daar gaan we dan weer: negatieve aandacht is óók aandacht!
Ik zou als ik zie dat ze boos wordt en met iets wilt gooien, naar haar toe lopen en benoemen naar haar dat ze hardstikke boos mag worden, maar dat ze niet mag gooien. Geef haar dan een alternatief, bijv, kussen slaan, papier scheuren, met een bal tegen de muur gooien etc. Ook al ben je te laat en heeft ze al met wat anders gegooid, gewoon steeds dit herhalen. Waarschijnlijk gaat het gooien nu zo in een reflex dat ze de tijd nodig heeft om dit aan te voelen en voor het alternatief te kiezen. Door heel duidelijk naar haar te benoemen dat ze boos mag zijn omdat het ook balen is dat ze niet mag.... Voelt zij zich begrepen en zal de boosheid ook minder heftig worden op ten duur. Misschien dat je nu ook al voor dat de boosheid naar boven komt al duidelijk naar haar kan benoemen dat het ook jammer is en gelijk samen een plannetje kan bedenken wat wel mag. Bijv. ze vraagt om een snoepje en dat mag niet, gelijk benoemen dat het jammer is en dan zeggen maar weet je wat wel mag een soepstengel. Probeer het voor te zijn door erop in te spelen.
Dank je Joyce, misschien dit nog maar eens proberen. Het is nou eenmaal een meid met een eigen willetje en ik probeer ook zeker te benoemen dat het booszijn opzich helemaal niet erg is. Ook probeer ik haar een alternatief te bieden, maar soms is dat gewoon erg lastig. Kleine meisjes.... Bedankt in elk geval voor je antwoord. Ik ga het nog meer proberen.
Mijn meisje doet dat ook.... Meestal aan tafel als ze iets wil maar het niet krijgt (moet eerst bordje leeg eten!). Ik schuif haar stoel (triptrap) dan naar achteren, of draai hem om zodat ze nergens meer bij kan en zeg dat ze niet mag gooien. Meestal is ze na een minuut afgekoeld of ik laat ze nog even uitrazen en besteedt er verder geen aandacht aan. Dan komt ze toch weer snel in haar vrolijke normale bui. Ik heb het idee dat het bij ons meisje vragen om aandacht is, en idd ook om negatieve aandacht. Vandaar even straffen, en verder negeren. Werkt goed hier. succes!
Madelief: dank je wel voor het meedenken. Dit hebben wij dus ook één keer geprobeerd. Tot ze zich al snel omdraaide in de stoel, mijn man lief aankeek en vroeg: "papa, boos???" met een gezichtje erbij.... Papa probeerde nog zijn gezicht in de plooi te houden en zei:"ja, papa boos, Aaliyah mag niet gooien". Ze draaide zich nog even terug al nadenkend en draaide zich toen om met exact dezelfde vraag: "mama ook boos?, maar toen met een teleurgesteld gezichtje. Ehh, heeft iemand nu een tip hoe ik mijn gezicht strak in de plooi kan houden???
Hoi, Ik zit hier met hetzelfde...ben van de een op andere dag in de peuterpuberteit beland, gewoon fff rauw op ons dak Hier ook een gooier...maar ook ik kan mijn gezicht moeilijk in de plooi houden want madam gooit en roept er met een vingertje achteraan midden in mijn gezicht; zo niet boos worden nu!!!! tja wat doe je dan??? Ze ziet met regelmaat de mat...dus lees met jullie mee
Pfff hier dus ook, onze dochter is 21 maanden en tot vorige maand het zoetste meisje wat je kent, maar vanaf een week of 2 geleden. Als ze idd boos is (wat om niks kan zijn) gooit ze hetgene wat ze in haar hand heeft meteen om de grond. We benoemen dan ook dat we zien dat ze boos is en dat dat mag, maar dat ze niet opeens alles op de grond mag gooien. Hoop dat het kwartje eens valt O en gezicht in de plooi houden, wij draaien ons hoofd altijd maar even weg, want dat lukt echt niet
Layla doet dit ook echt al heel erg lang, dropke is nu bijna 25 maanden en doet het nog steeds. Ik probeer het echt te negeren, geloof ook echt dat het afreageren is maar ook aandacht vragen. En die aandacht wil ik haar niet geven. Het is ook wel een flinke periode lijkt me hoor ... dat gooien alleen eten en vaasjes zijn zo vervelend Hier gooit ze ook met drinkbekers, vol drinken! zelfs als ik erbij zit. Pfff heeel erg vervelend. Ik houd meestal de beker maar mee vast. Spuugt ze t uit *grrr* pffff vermoeiend!
hier ook een mannetje dat heel kwaad wordt als iets niet lukt en dan gaat gooien. We lossen het nu op met samen tot 10 tellen en dan gaan we het samen nog een keer proberen tot het lukt. En als het dan weer niet lukt weer even tot 10 tellen en dan weer proberen. Nu doet ie het zelf al, als er iets niet lukt dan begint ie te tellen en dan roept ie daarna mama helpen. En als ie ergens zn zin niet krijgt en dan heel boos wordt dan zet ik hem in de gang totdat ie uitgeraasd is. Het gooien is er nu gelukkig wel uit.