Einde peuterspeelzaal en overblijven basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MarisB89, 28 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    Mijn dochter wordt 20-11 4 jaar en ik ben zojuist gebeld door de juf om wen afspraken te maken.

    Ze gaat op mijn vrije dagen naar de peuterspeelzaal maar op deze dagen heb ik dus ook de wen afspraken gemaakt. Besloten om haar een paar weken eerder alvast van de peuterspeelzaal te halen, daar haar verjaardag te vieren en dan langzaam aan wennen op de basisschool. Dit geeft denk ik meer rust, ook met oog op sinterklaas.

    verder begreep ik van je juf dat bijna alle kindjes overblijven (wij hebben straks geen continue rooster). Ik ben vrij op ma en wo en mijn man op vr. Ga ik haar 4 dagen laten overblijven? Hoe doen jullie dit?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier gaan ze in groep 1 maar 2 middagen.
    Ik neem aan dat ze niet nu al 4 middagen hoeft in groep 1
     
  3. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    Hoe bedoel je dit?
     
  4. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.424
    1.603
    113
    Hier gaan ze alle middagen (5 per week dus).
    Voor het continuerooster bleef onze dochter alleen over op mijn werkdagen. Het was logistiek onhandig, maar ik vond het niet nodig om haar dan over te laten blijven.
     
  5. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.440
    1.685
    113
    Je had het bij peuter / kleuter kunnen plaatsen, dan klinkt het minder groot
    We hebben altijd een continue rooster gehad, dus altijd van 8:30 tot 14:30 met lunch op school.
    Maandag, dinsdag, woensdag hele dag vrij bij de kleuters en donderdag en vrijdag.
    Ideaal niet het geren en gehaast, jongere kinderen die niet kunnen slapen ( weet niet of het speelt bij jou).

    Tijdens het wennen kon je er wel voor kiezen om om 12 uur op te halen, maar de kinderen vinden dat vaak niet fijn. Iedereen gaat eten en jij moet naar huis.
     
  6. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Wij hebben nog het traditionele rooster. Dus tussen 12.00 en 13.00 uur thuis en op wo en vrij (t/m gr4) middag vrij.
    Mijn oudste blijft alleen op dinsdag over. Maandag en donderdag passen opa en oma op en die halen haar op om thuis een broodje te eten.
    Bij ons op school is het ongeveer 50/50. Het ligt denk ik ook aan de afstand tot school. Wij wonen 200 meter van de school af, andere kinderen moeten 10 minuten fietsen. Dan is het logischer dat die kinderen overblijven omdat ze anders veel reistijd kwijt zijn.
     
  7. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.756
    113
    Overijssel
    Hier toendertijd nog geen continuerooster en heb hem op zijn hele schooldagen (de 4 jarigen hadden op maandag en dinsdag een hele dag)gewoon over laten blijven. Want ik heb wisselende werktijden dus dat was te verwarrend. En was bang dat hij er niks van snapte als hij na een uur weer terug naar school moest.
    Ik weet niet of hij straks naar de bso gaat maar heb hem na de 2e wendag ook laten ophalen door de bso. Kon hij daar ook meteen aan wennen.
     
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Je kan haar ook 2 dagen laten overblijven en kijken hoe het gaat. Misschien vind ze het fijn om tussendoor naar huis te gaan, misschien niet.
     
  9. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    Het ophalen en brengen vind ik geen probleem. De school is ongeveer 5 min fietsen. Het gaat mij er alleen meer om wat kies je, omdat bijna alle kindjes blijven maar aan de andere kant vind ik het dan ook weer zielig om haar zo lang op school te laten gelijk.
     
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier hadden we voor Corona traditioneel rooster, in groep 1 gingen ze op maandag en donderdag middag, groep 2 t/m 4 ook dinsdag. En vanaf groep 5 ook vrijdagmiddag.

    Mn zoon bleef niet over, als een van de enigen in de klas. Hij vond het naar huis gaan fijn en rustig, maar weer terug op school komen in de groep waarin iedereen aan het spelen was, was hem teveel. (Groep 1+2 buiten aan het spelen, ca 100 kinderen, waarbij hij er weer tussen moest komen)
    Wij hadden dus besloten hem alle dagen over te laten blijven.
    Maar nu coronarooster waarbij ze standaard overblijven. Waarschijnlijk gaan we straks over op continurooster, ik hoop het, hoeven wij de keus niet meer te maken en blijft lekker iedereen. Veel meer rust.
     
  11. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Maar ze zal de eerste periode toch nog niet hele dagen gaan? Het is altijd wennen en langzaam opbouwen? Dan kan je vanzelf zien of ze klaar is om daar te blijven of dat ze liever tussen de middag naar huis wil.
     
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.041
    113
    Vrouw
    Hier vroeg hij zelf of hij mocht overblijven, alle kindjes deden dat. Na 1,5 maand school hebben we het gedaan (maar had wat hem betreft al eerder gekund). 3 dagen, want 2 dagen is de school tot 12:30

    Op school heeft hij alle rust om te eten en kan lekker spelen nog, ik vind t ook maar een gevlieg omdat hij best traag kan eten en hij eet wel lekker mee met leeftijdsgenoten
     
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Dit vind mijn oudste juist zo fijn aan thuis eten. Dan kan hij dat in zijn eigen tempo doen. Maar we wonen erg bij waardoor het geen gevlieg is. Zelf vind ik het wel onhandig om tussendoor niet echt genoeg tijd te hebben om echt iets te ondernemen.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.525
    113
    Dan zou ik voorlopig voor 2 dagen overblijven gaan. En dan kijken wat ze zelf zegt op de andere dagen.
    Toen mijn zoontje 4 werd kwam ik hem op maandag op de 1e dag tussen de middag halen en stond hij te huilen dat hij niet op school mocht eten:roflmao:
    Dus vanaf de dinsdag 3x per week overblijven.
     
  15. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.290
    57
    48
    Mijn dochter is dit schooljaar begonnen en gaat voorlopig niet naar de overblijf. Mijn zoon gaat wel twee keer per week ondanks we thuiswerken. Naar huis geeft best wat gedoe. We wonen 5 minuten fietsen van school, maar zijn meestal pas kwart over thuis en moeten kwart voor weer vertrekken. Alleen met een net 4 jarige is het wel fijn om ze even thuis te hebben. We kijken ook elke dag of ze genoeg energie heeft om de middag ook te gaan. Ik zou dus beginnen zonder overblijf en dan rustig kijken wanneer ze er aan toe is.
     
  16. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    Voor zover ik weet gaan ze gelijk hele dagen naar school in groep 1. Ik denk inderdaad dat ik d’r sowieso op maandag tussen de middag op haal, woensdag sowieso en op vrijdag is mijn man thuis. Dan kan ze vanaf groep 2 altijd zelf nog kiezen wat ze wil. Ze zijn nog zo klein..
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.508
    10.343
    113
    Voor mijn zoontje was 4 dagen overblijven het meest duidelijk. Hij had moeite met afscheid nemen en dat hoefde dan maar 1 keer. Ik zou kijken hoe ze het ervaart.
     
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier had de oudste 2 vrije middagen, ik heb haar de eerste twee weken niet laten overblijven, maar dat was zo onrustig. Ophalen, naar huis, eten, even spelen en dan weer motiveren om naar school te gaan. Het was totaal niet ontspannen en eenmaal op school zag ze klasgenootjes (die wel overbleven) lekker spelen en had ze het idee dat te missen. Toen meteen alle dagen over laten blijven, veel minder ‘gedoe’! Bij de jongste was ik even bang dat meteen alle dagen met overblijven (toen vier keer overblijven, 1 vrije middag) te veel zou zijn. Maar nee hoor, ging meteen prima.
     
  19. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    Hmm nu brengen jullie me weer aan het twijfelen, ik ben ook ‘bang’ dat het gelijk zo veel is maar met dat afscheid nemen enz herken ik wel.
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Het ene kind is de andere niet. Ik zou gewoon afwachten en kijken hoe het gaat. Je kan tegen die tijd altijd nog kiezen om het anders te doen.
     

Deel Deze Pagina