Hai, Moeten jullie kleuters ook al cito toetsen doen? Mijn zoontje gaat sinds begin januari naar school dus hij gaat na de zomervakantie gewoon weer naar groep 1. Gisteren had ik zijn 10 minuten gesprek naar aanleiding van zijn rapport en dat was wel goed maar niet bijzonder. Hij was in veel erg gemiddeld en qua concentratie erg matig. Wat wil je na 5 minuten wil hij weer met de auto's spelen en stoeien. Nu vertelde de juf over zijn cito scores die waren voor taal en de rest (volgens mij getallen, letters kunnen herkennen en snappen wat groter, kleiner, korter enz is) in beide gevallen een dikke A, heel goed dus. Ik viel bijna van mijn stoel want ik vind mijn zoontje heel gewoon maar zijn vinden hem dus heel slim . Ben erg trots op hem terwijl hij normaal best wel ondeugend is, niet altijd goed luistert, veel in zijn broek plast helaas en altijd een weerwoord heeft. Wil dit gewoon even met jullie delen.
ja hier maken ze ze ook.. maar goed, ik weet niet wat ik ervan moet denken. Ze heeft er nu 2 gehad.. eerste keer een A en nu een D (!?).. volgens de juf had ze er geen zin.. tja haha.
Hier ook gedaan het afgelopen jaar. Dochter vond het superleuk zo 1 op 1 met juf een toets doen. Vond ze heel speciaal en was er trots over aan het vertellen hihi. Hier in groep 1 niet gehad, maar dit jaar in groep 2 dus wel. Ze doen er hier overigens niet veel mee hoor. Of ze nu een A of D scoren ze gaan gewoon verder waar ze mee bezig waren (kindjes die iets meer aandacht nodig lijken te hebben krijgen dat of kinderen die iets meer uitgedaagd moeten worden krijgen dat ook aangereikt).
Ach ja, ik hecht er ook niet echt veel waarde aan maar vond het toch wel mooi en goed van hem omdat wij dit soort dingen eigenlijk nooit met hem oefenen. Hij doet dit uit zichzelf en kan het blijkbaar op dit moment goed.
Ze hoeven ook niets echt te oefenen hoor voor die cito's. Hier weet je niet eens wanneer ze afgenomen worden als ouder. Pas toen ze vertelde over alleen met juf en opdrachten doen dacht ik hé dat was misschien wel de Cito Maar natuurlijk is het heel erg fijn dat hij het op dat moment heel erg goed deed! Was zelf stiekem ook wel trots hoor op haar scores, maar weet gewoon dat het niet zoveel zegt: blijven kleuters. Hecht meer waarde aan het gesprekje met juf waarin ze het over haar algehele ontwikkeling heeft als kind van haar leeftijd tov andere kindjes en tov hoe ze begon en evt progressie in het jaar of dingen die wat aandacht nodig hebben etc etc.
Ze vertelden ons laatst dat het wel belangrijk is om nu al cito toetsen af te nemen bij de kleuters. Als ze nu elk jaar een toets afnemen dan hebben de leerkrachten in groep8 een goed beeld van de groei en ontwikkeling die je kind heeft doorgemaakt de afgelopen jaren. En als ze dan bijvoorbeeld slecht scoren in gr 8 kunnen ze alle info gebruiken om in te zien dat de moment opname van de cito in gr8 niet reëel is!
je dochter wil misschien iets moeilijkers/ze is best slim vind ik,van wat ik weet over haar op forum...
Ja, doen ze hier ook. De juf had Thirza kort na start op school getest, omdat ze zo veel leek te weten en kunnen, en wilde kijken hoe dit zat, om er ook goed op in te kunnen steken. Ze blijkt idd erg hoog te scoren en zit nu na 7 maanden kleuteren op hetzelfde niveau als een groot deel van de kleuters die straks overgaan naar groep 3. Fijn dus om te weten waar ze zit, want de juf sluit echt goed aan bij haar niveau en op die manier houdt ze wel uitdaging (Nou is het ook Dalton, maar toch ).
Tja, maar blijven ieder jaar momentopnames hè? Misschien vond je kind het als kleuter doodeng, had het als 8-jarige een keer zijn dag niet en lag er in groep 8 weer een bepaalde druk op omdat het mede van belang is voor een vervolgopleiding. Blijft natuurlijk weinig zeggen als je de rest van de jaren op de basisschool de ontwikkelingen niet bijhoudt en alleen afgaat op Cito-toetsen. Maar snap wel wat je bedoelt hoor Zelf ben ik enorm faalangstig geweest (ok soms nog) en heb bijv in de laatste paar jaar op de basisschool de cito's heel slecht gemaakt (net aan havo advies had er als advies uitgerold). Dit terwijl ik daarna fluitend het vwo doorliep en zelfs uiteindelijk afhaakte omdat het zo makkelijk was
Hier doen ze het in groep 1 alleen bij de kinderen die ver buiten het gemiddeld lopen. In groep 2 hebben ze alleen de M2 (midden 2) cito gedaan. En weer voor diegenen die ver achter/voor lagen een E2 (eind2) toets De leerkrachten gebruiken de cito meer om hun eigen visie van het kind te bevestigen. Maar als de cito afwijkt van de verwachting, dan wordt eerst gekeken naar waarom ipv het kind in een hokje te duwen. Misschien heeft het wel geen zin, is er iets met de concentratie of iets anders.. Ik geloof dat M2 en E2 dezelfde toetsen zijn, maar dan een andere normering. Hier netjes 2xA bij die M2 cito. Zoals verwacht
Bij mijn dochter (dec '08) wordt de cito toets blijkbaar klassikaal afgenomen. Alle bankjes in examen stand en tesamen de toets maken. Ik was enorm verbaasd toen ze het vertelde. De juf beaamde dit. Meer scholen waar het zo gaat?
Dat is wel erg officieel voor een kleuterklas zeg.. Mijn jochie zit in een combiklas. De groep 1 kinderen zijn iets anders gaan doen. En de kinderen zaten, voor zover ik het gehoord heb, op hun gewone plekken.
Hier ook de ene keer klassikaal en de tweede keer 1 op 1. Verbaasde mij er nog best over het klassikaal te doen aangezien het een enorm drukke klas is bij mijn dochter en ik wel kan raden hoe dat moest gaan haha. Maargoed, inderdaad zoals jij zegt Deepfreeze kijken of het idee dat de juffen hebben over een kind aansluit bij de uitkomst van de toets.
Nee, hier gewoon in de normale klassesituatie. De juf kan dan aansluiten bij concentratieniveau van het betreffende kind, want de een houdt het langer vol dan de ander Vind dat voor de kleuters wel erg officieel zeg!
Klopt Kylian zat in groep 1 en scoorde op alle toetsen met zijn vinger in zijn neus een A. Toen hebben ze hem de toetsen van groep 2 laten maken en ook daar scoorde hij met gemak een A. In groep 3 scoorde hij laag met het rekenen en dit sloot totaal niet aan bij wat hij in de klas liet zien. Nu in groep 4 scoorde hij in januari nog steeds een E met rekenen, toen hebben we met zijn allen besloten dat hij extra rekenlessen zou krijgen (2.x een half uur) 1 op 1 met een rekenjuf. Hierdoor ging het al beter. Nu hebben ze de cito toets ook 1 op 1 met hem afgenomen. Juf leest de vragen op, Kylian rekent ze uit en typt op de computer zijn antwoorden (door zijn ASS heeft Kylian moeite met de fijne motoriek en daardoor is schrijven moeilijk voor hem vandaar hij het op de computer mag doen). En wat denk je meneertje heeft met de laatste cito een A gehaald. Hier doet de school wel wat met de cito scores maar wat ze van het kind in de klas zien weegt wel veel zwaarder.
Het is in die leeftijd nog erg grillig qua beeld...ik ben ook niet heel blij met zulke toetsen zo vroeg.er wordt erg snel een stempel gedrukt door sommige scholen, terwijl ieder kind zich op een eigen manier ontwikkelt! Ik ken genoeg verhalen en nu weer in mijn directe omgeving.zoontje van vrienden zou zwaar dyslectisch zijn en weet ik wat voor achterstand hebben...maar nu na groep 2 kan hij gewoon naar groep 3... Hij heeft een mega inhaalslag gemaakt!
Hier ook hij begon op een d en nu op een b Nouja het zal wel wat kunnen ze er nu mee? Niks Dikke onzin
Ik zie in je onderschrift dat je zoontje van december is, een vroege leerling dus. Je schrijft dat hij na de vakantie weer naar groep 1 gaat. Is het een bewuste keuze hem te laten doubleren?, want in principe hoort hij naar groep 2 te gaan. Nou gebeurt het natuurlijk vaak omdat kinderen van okt-dec nou eenmaal vaak nog niet klaar zijn om door te gaan, maar dan moet er wel een zorgplan voor ze komen om de achterstanden weg te werken. Als jouw zoon hoge A's haalt lijkt dat niet van toepassing te zijn. Je schrijft dat zijn concentratie slecht is en hij in zijn broek plast, maar dat zou juist kunnen komen omdat het allemaal een beetje saai voor hem is. Een jaar extra groep 1 doen zou dat alleen maar erger maken in dat geval. Misschien hebben jullie er wel zorgvuldig over nagedacht maar ik wil je er even op wijzen omdat er scholen bestaan die zonder overleg de oktober grens nog aanhouden (die in 1984!! al is afgeschaft)
Ja hier ook Wel een keer van een C naar A++ gegaan...toen eens naar B en weer eens een A+ Het is maar net hoeveel zin ze heeft Nee hier is het niet zo officieel en kijken ze daar bij de kleuters nog niet echt naar.