Kinderen met bril :)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door HabibiAna, 28 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Even een vervolg van mijn vorige topic.

We hebben gisteren avond haar bril opgehaald. Ze was er erg blij mee, alleen de reserve bril vind ze helemaal niet mooi. Ze wilde graag een roze of paarse hebben, maar ze hadden maar 1 montuur in het paars en die was te groot voor haar gezicht! Helaas.
    Kan ik hier nog iets mee doen? Ik vind het zonde, ze wil die bril helemaal niet op.

Tweede vraag is, doen jullie kinderen als ze wakker zijn gelijk hun bril op? Ze wil hem nu niet opdoen. Pas als ze naar buiten gaat.
    Het gaat hier ook niet om een sterkte afwijking, maar een cilinderafwijking. Heb het idee dat ze niet echt verschil merkt als ze de bril opheeft.

2. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'peuter en kleuter'

3. lievemama19

lievemama19 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.813
    1
    36
    Toen mijn zoon een bril moest, dat was een ramp
    Hij stond te schreeuwen en te huilen in die winkel, poeh ;)

Bij hem was het heel belangrijk dat hij zelf zijn montuur mocht uitzoeken,
    dit maakte het voor hem leuker en makkelijker.

Gelijk de volgende ochtend, zette hij zelf zijn bril op na het wakker worden.
    Maar mijn zoon heeft ook wel een erge oogafwijking (beide ogen +7)
    Vanaf die dag gat de bril elke dag gelijk op,
    zelfs met zwemmen een duikbril op sterkte en
    met voetbal een sportbril op sterkte :)

4. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Bij ons is het net zoals wat lievemama19 zegt. Heeft ook aan beide ogen + 7. Hij mocht zelf mee een montuur uitkiezen en ook met ophalen was hij erbij. Hij heeft alleen niet gehuild of gestampt of wat dan ook.. hij vond het allemaal prima.
    Het was zelfs zo: ze moest de bril nog wat bijstellen en maakte daarbij de rubbers kapot die om de pootjes zitten. Aan hem uitgelegd dat het daardoor dus een week langer duurde voordat de bril klaar was en zei hij: nou dat vind ik dus ECHT niet leuk maar het moet dan maar...;)(hij is 3 jaar)

Als hij wakker wordt, wil hij hem gelijk op.
    Op dit moment irriteren alleen die dingetjes bij z'n neus (haha ben ff de naam kwijt hoe ze heten :D) dus doet hij hem af maar dat vraagt hij eerst heel netjes :p

Veel succes! Jammer dat je kindje de reservebril niet op wil, misschien even wegleggen en later nog eens proberen? Ik zou ook niet goed weten wat ik daarmee aan moest eerlijk gezegd. Nogmaals succes!

5. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Mijn dochter doet gelijk haarbril op als ze wakker word maar zonder ziet ze ook niet veel en ze weet ook niet beter want met 17 maanden had ze al een bril.

6. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Onze zoon moest met 4 jaar en drie maanden en bril

Hij vond het gelijk enorm leuk en hij mocht zelf 3 brillen uitzoeken dus dat vond hij super

De eerste dagen deed hij hem af en toe af omdat het erg wennen is, maar wij zeiden dan wel.... Schat doe even je bril weer op oid en eigenlijk heeft hij hem graag op

Wij doen hem de bril op zodra hij in de kleren is, op een luier dagje waarbij hij langer in pyjama blijft doen we na het ontbijt de bril op.

7. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Nou vandaag de eerste dag achter de rug.. Ze deed de bril best vaak af. Ook om te vergelijken. Ze zegt dat ze hetzelfde ziet met als zonder bril. Ben nou echt door de war. Ben echt aan het twijfelen. Aan het eind van de dag zat ze tv te kijken en deed ze hem weer af. Ze zei dat se toch hetzelfde zag;)

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hahaha ook n cilinder afwijking hier. ze moet het n tijdje gebruiken totdat haar ogen/brain aanpassen dan ziet ze het verschil.3-4 weken. we begonnen met tegen 2,5 jaar oud. toen met ontbijt TV aan= bril op. zo leerde hij dat zijn bril bij ontbijt op te doen. ik had toen little einsteins op tv gezet zodat hij die leo ziet, met bril en rood haar, precies zoals mijn zoontje. hij zag ziechzelf toen als n lid van de little einsteins. hihihihi, over 2 weken wilde hij het zelf. nu is hij het echt helemaal gewend. toen op psz heb ik hem verteld dat de andere kinderen niet aan zijn bril moesten komen. dit hielp ook. het is van hem en helemaal van hem.(kleintjes willen soms het aan raken etc)
    eerste dagen kun je soepel zijn, maar wel vertellen dat t goed vr haar is en heel mooi is. we hebben geen reserve hier. 1 bril.
    met cilinder duurt het n tijdje dus dat ze beter gaat zien. is daarom belangrijk dat ze het niet vaak af doet.in het begin zie je n beetje raar als je n cilinderafwijking hebt.n beetje krom of scheef ligt aan de vorm van de cilinder. maar het went.
    veel complimenteren en prijzen, uitleggen dat het goed vr haar is.

9. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Hier vaak meteen op als ze wakker is, ze wil hem juist minder graag af omdat ze dan niet goed ziet. Ze heeft haar bril vanaf dat ze 3 is.

10. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Bedankt voor je reactie. Goed om te weten. Ik geef haar de hele dag door complimenten en ze heeft hen vandaag aan de hele familie laten zien haha en iedereen reageerde super leuk! Alleen ze is wel de enige met bril. Toen ze wilde stoeien zat de bril ook in de weg en deed ze hem af. Op de grond spelen is ook lastiger, omdat haar zusje er naar grijpt. Die moet natuurlijk ook wennen. Er komt best wat bij kijken! Moet haar idd ook attent maken hoe ze ermee om moet gaan op het kdv.
    Hoop dat het morgen wat beter gaat.

11. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Kan me voorstellen dat kinderen met een sterkte afwijking de bril graag opzetten. Ze zien immers meteen verschil. Een cilinder is toch lastiger helaas.

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Hier precies hetzelfde maar dan bij onze dochter :)
    Ze is ondertussen 7 en de bril is niet meer weg te denken!

13. nijntje5

nijntje5 Bekend lid

23 jun 2012
    739
    1
    18
    mijn kleine lieve manneke
    zuid-holland
    Ik heb zelf alleen een cilinderafwijking en pas sinds mijn 25e een bril. In het begin had ik hem alleen maar op naar mijn werk omdat ik dan wel verschil merkte en anders niet. Bij mij kwam dat doordat mijn ogen gewend waren te blijven focussen dus ik zag wel alles als ieder ander maar krijg op een gegeven moment hoofdpijn. Na een periode was ik gewend aan de bril en had ik hem ook echt nodig voor heel de dag en elke dag. Dus geef het de tijd waarschijnlijk heeft ze hetzelfde als ik had.
    Succes!

14. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    ons zoontje van bijna 2,5 heeft sinds 1 week ook een bril. + 3,5. Ik vind het een ramp alles wat mama of papa vragen op dit moment is nee dus ook de bril opzetten. Als hij hem dan op heeft zakt hij vrij snel af. stoeien en knuffelen gaat ook niet met bril evenals op de bank gaan zitten.
    Daarbij vind ik het best een zwaar brilletje. Hij heeft maar een klein koppie en heeft het kleinste maat montuur
    Tips ter bevordering van het bril ophouden zijn welkom!!

15. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Bij mijn meisje gleed hij ook elke keer van dr neusje en heb er een speciaal neusvleugeltje op laten zetten. Nu gaat het stukken beter.
    En een tip is: koop niet bij de eerste de beste opticien een bril maar ga verder kijken.

16. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Nog een tip .... bij hans anders kan je brilplan krijgen , ik betaal 1x per maand 6 euro en krijg 1x per jaar een bon waar ik voor mijn dochter een bril voor kan halen , ik heb dan een bril voor 72 euro ipv 350 euro.

17. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    ik ben bij meerdere opticiens geweest. probleem is dat ze bij pearle/hans anders deze montuurmaat niet hebben. Daarbij wilde ik de opticien zo kortbij mogelijk ivm bijstellen etc.
    Denk dat ik even terug moet gaan om bij te stellen

18. gaiamaria

gaiamaria Actief lid

17 jun 2009
    154
    4
    18
    Mijn dochtertje moest vorig jaar september een bril, ze heeft +5,5 en een cilinder van 2,5 aan beide ogen. Ze heeft 2 luie ogen, ik wist niet eens dat dat kon, dat betekent dat ze ook met haar bril op niet goed ziet. Volgens de testen dan want eigenlijk vind ik dat ze best goed kan zien. Maar volgens de oogarts kunnen jonge kinderen hun ogen heel goed forceren scherp te stellen maar als ze ouder worden lukt dat niet meer.
    Sinds een maand of 2 heeft mijn dochtertje de bril pas echt de hele dag op. In het begin wilde ze er niks van weten, ze had echt een afkeer van de bril, ze zei dat ze er niet goed mee kon zien en met haar eigen ogen wilde kijken. Als ze hem wel ophad keek ze er overheen, ze legde hem ook vaak zomaar ergens neer en dan kon ik hem niet meer vinden. Als ik dan vroeg waar hij was zei ze 'mijn bril is dood'.
    De oogarts dreigde zelfs dat ze 3 weken opgenomen zou worden, als ze de bril niet zou dragen zou ze later veel beroepen niet kunnen uitoefenen en niet kunnen autorijden volgens hem.
    Ik heb toen 'brilboekjes' gekocht, ze houdt van boekjes kijken en dat mocht alleen nog maar met bril, tv kijken ook.
    En ik heb een andere bril gekocht bij Groeneveld, ontspiegeld en met dun geslepen glazen. Gelukkig ging het met deze bril steeds beter en had ze hem steeds langer op en nu dus bijna de hele dag. De eerste bril had ik bij Specsavers gekocht en daar raadden ze me aan om de goedkoopste glazen te nemen omdat ze misschien na een paar maanden weer een andere sterkte zou krijgen.
    Die bril zat niet lekker, was te zwaar en ze wilde hem buiten al helemaal niet op.
    Bij Groeneveld hebben ze een kinderbrillenplan, je krijgt de glazen gratis bij de bril, een jaar garantie en als de sterkte binnen een jaar verandert gratis nieuwe glazen.

19. Reza2306

Reza2306 Actief lid

14 dec 2010
    322
    16
    18
    Breda
    Ik ben zelf opticien en komen dit regelmatig tegen. Vooral voor de reserve bril is het misschien een idee om de glazen over te zetten (mits het past) in een montuur naar haar zin. sommige optiekzaken doen hier helemaal niet moeilijk over als het montuur ongedragen is en ze de juiste service verlenen ;)

20. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    De glazen pasten niet in het nieuwe montuur, dus hebben we bijbetaald. Maar dat is niet erg, ze heeft nu een mooie paarse bril:)

Waren jullie kinderen ook zo vervelend toen ze net een bril hadden?? Mijn dochter is echt niet te genieten sinds ze de bril heeft. Ze ziet er ook echt moe uit en is erg zeurderig. Wat ze normaal alleen doet als het bedtijd is. Baal er echt heel erg van. Komt denk ik wel zeker door de bril en haar hersenen die moeten wennen aan het nieuwe zicht.

Deel Deze Pagina