zoontje wordt dik?! Advies?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door wanna be a mama, 28 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Twan is van 17 maart 2012, bijna net zo oud dus. Hij is 86 cm en weegt 12 kg.
    Hij ziet er precies goed uit, beweegt ook veel de hele dag.
    Zijn schema ziet er ongeveer zo uit, misschien heb je er wat aan;
    07:20 1 boterham en 1 plak koek met 150 melk
    10:00 1 fruit (druiven, appel, peer o.i.d) en thee
    12:30 1 boterham, heel soms 2 met water
    13:00-15:30 slaapje
    15;30 koekje/rijstwafel of nog een keer fruit met roosvicee o.i.d
    18:00 warm eten, soms nog yoghurt als hij niet te moe is.
    19:00 slapen

2. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Mijn dochter woog met 2 jaar 17 kilo en ze krijgt echt niet meer dan een ander.
    Cb zegt er ook niks van, ze heeft altijd op de bovenste lijn gezeten en nooit commentaar (hoeven ze ook niet te doen).
    Ze is nu 2 jaar en 7 maanden en 17,8 kilo en 1 meter lang......
    Maak je niet druk erom en vooral niet over wat andere mensen zeggen.
    Vind niet dat je rare dingen geeft.......en op een gegeven moment is dat babyvet er ook af

3. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

#23 MamaPeetje, 29 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 aug 2013
    Ja herkenbaar.. hier ook een flinkerd. Maar dat was de oudste ook (9 pond bij de geboorte en 55cm.) Als ze wat langer en beter kunnen lopen dan trekt het weg. Mijn oudste moet zelfs nu slim fit broeken aan omdat het anders te wijd zit :) Mijn jongste is 82 centimeter (10 maanden) en 12 kilo. Iedereen zegt 'Zo lekker Hollands welvaren pffft' ;)

Ik vind niets gek aan je voedingspatroon, hier wel 1 eetmoment minder. Ik laat hem in de middag namelijk alleen drinken en niets meer te eten. En dan echt heeeeele dunne diksap. Je zit op 2 flesjes en dat is prima. De oudste kreeg exact hetzelfde te eten en te drinken als de jongste, ben van mening dat het ook de bouw van een kind is. De 1 is dun en de ander is steviger :)

4. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Hoi meis.

Mijn jongens waren met 12 maand oud al 93 cm en 16 kilo en 89 cm en ruim 15 kilo.
    Met 18 mnd waren zij: 18 kilo en 1 meter en 18 kilo en 98 cm.
    Met 2 jaar waren zij: 1m04 en 19 kilo en 1 m02 en 23 kilo.
    Met 3 jaar waren zij: 1m17 en 21 kilo en 1m12 en 28 kilo.
    Met 4 jaar waren zij: 1m28 en 24 kilo en 1m25 en 30 kilo.

Nu zijn ze 13 jaar en is 1m86 en 66 kilo. Lang en dun.
    En net 6 jaar en gisteren bij ka 1m45 en 36 kilo. Lang en dun.

Van dikke grote kinderen naar mooie erg lange slanke jongens.
    Komt echt wel goed meid.

Mijn kinderen hebben alle 3 borstvoeding live gehad en groeiden er gewoon erg hard op.
    Vooral zoon 2 die tot 21 mnd oud bv heeft gekregen bleef er hard op groeien.
    Nu als mensen hem zien die hem veel te dik vonden zeggen wat ziet hij er goed lang en slank uit :D

Ik zou wel idd minder fruit geven en dat veruilen voor een stuk knabbel groente :)
    Komt goed met je mannetje.

Ik heb met mijn dochtertje van 20 mnd precies andersom.
    Die is nu 99,5 cm en afgevallen naar de 11,7 kilo.
    Ze woog er eerst bijna 13.
    Ze is ook erg lang dus zal best een tijd komen dat ze weer de breedte ingaat en de lengte even stopt.
    Dat ze meer in verhouding komt.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb jouw topic toen wel meegelezen en jouw kind at echt niets raars. Dan is je kind gewoon zoals het is en trekt het meestal vanzelf wel bij.
    Bij kindje van TS vind ik dit wel een heeeeeel ander verhaal: veel fruit, dan nog de ontbijtkoek en liga en dan nog de ranja: allemaal suikers en dus allemaal dikmakers. Ik denk dat een ander voedingspatroon dan wel degelijk verschil gaat maken.

TS: ik zou niet dagelijks banaan geven, maar vooral ook zorgen voor vezelrijk fruit: pruim, mango, die dingen en vooral: afwisselen! :)
    Verder liga en ontbijtkoek helemaal weg laten, (heel af en toe kan eens, maar echt niet structureel!). En ranja ook wegdoen: gewoon water aanbieden en als hij dat beslist niet wil drinken, kun je hem laten wennen door diksap te geven en dat steeds dunner aan te lengen.
    Voor de lunch: 2 boterhammen. En geef volkoren brood, (gewoon fijn volkoren).
    Het vele drinken in combi met zijn hoge gewicht en de vele suikers, vind ik trouwens wel een zorgelijk signaal... Teveel suikers kunnen diabetes type 2 veroorzaken en overgewicht en veel willen drinken zijn daarvoor wel signalen. Goede nieuws is wel dat met aanpassen van de voeding, je eea weer recht kunt trekken dan.

6. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Bruin brood is ook net zo slecht als wit brood. Je kunt dan idd beter volkeren brood geven. Wij eten allemaal altijd fijn volkeren brood. En idd die bananen zijn niet zo heel goed om elke dag te geven laat staan 2 per dag. Wij geven ook wel ruim fruit maar dan wisselen we heel erg af. Hij krijgt wel vaker druiven maar daarbij ook kiwi, mango, ananas, aardbeien, mandarijn en zo nog veel meer. Hier drinkt zoontje ook erg graag diksap maar wij doen ook regelmatig verse sap (zonder toegevoegde suikers) en dan een kwart sap in beker en aanlengen met water. Heerlijk vind hij dat. Met warm eten let ik op dat ik altijd volkeren pasta heb of zilvervliesrijst en dat soort dingen. Saus ook zelf maken en niet uit een pakje of potje. Toetje doen we niet elke dag. Hij krijgt ook wel eens een mandarijntje als toetje. Melk drinkt hij wel nog 2 volle bekers. Hij vind dat lekker en kan het hebben. Zo moet je denk ik naar je kindje kijken. Wij geven wel eens koekjes maar die van goodies. Zijn wat beter verantwoorde koekjes. Sinds kort krijgt hij ook wel eens een halve eierkoek.

Maar dan nog als je kindje zijn lijntje netjes volgt dan is hij zoals hij zou moeten zijn denk ik. Je kindje hoeft ook niet echt te lijnen (zou ook niet gezond zijn in de groei) maar als je gewoon normaal en goed eet dan mag je kindje best goed eten. Als wij een keer patatjes doen dan zit er altijd iets van groente bij. Hij eet die vaak nog het snelste op.

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.203
    16.537
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Banaan en mango zijn dikmakers.
    Banaan max 2x per week.

8. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Inderdaad... als je het nog eens goed leest dan is dat wel weer zo. Ik geef mijn kinderen helemaal nooit liga's of ontbijtkoek. Altijd een appel/banaan in de loop van de ochtend en dan in de middag de jongste 1 boterham en de oudste 2 boterhammen. Oh en een rijstwafel kan je ook geven heel dun besmeerd met iets.

9. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Mijn dochter is 1 dag jonger dan jou zoon, ook maat 86 en nu zo'n 13 kg. Ze is heel gemiddeld geboren maar al heel snel op en boven de bovenste lijn in de curve terecht gekomen. Wel de eerste 6 maanden exclusief borstvoeding en vanaf 6 maanden vast voedsel (rapley) gaan introduceren.

Ik vind inderdaad wel dat jou zoontje (erg) veel suikers binnen krijgt. Heel veel fruit, ontbijtkoek en vooral ranja. Wij hebben geen vast ritme of eetschema maar wat zij op een dag ongeveer krijgt is het volgende:

Ontbijt: een halve tot een hele volkoren boterham
    Tussendoor: rijstwafeltje/doosje rozijntjes/goodies knijpfruitje (weigert momenteel al het verse fruit ;))/suikervrij koekje
    Lunch: 1 volkoren boterham en glas verse jus
    Tussendoor: rijstwafeltje/doosje rozijntjes/goodies knijpfruitje/suikervrij koekje
    Avondeten: met de pot mee (alles vers, zo onbewerkt mogelijk en biologisch)
    Ze drinkt over het algemeen 1 beker thee, 1 beker water en/of (bio) perendiksap, het glas verse jus bij de lunch en snachts nog naar behoefte 1 of 2 keer borstvoeding.

Ze loopt nu ruim 2 maanden en ik merk wel dat ze smaller wordt. Ik maak me er absoluut geen zorgen om, weet dat ze niets geks te eten krijgt en toen ze nog uitsluitend borstvoeding kreeg was ze ook al zo flink dus dat komt echt niet van het eten.

Edit: CB heeft hier nooit moeilijk over gedaan, met name omdat het het een borstvoedingskindje is en keurig haar eigen lijntje volgt

10. Linana

Linana Niet meer actief

Ik ben geen deskundige dus of de voeding wel of niet goed is, kan ik geen uitspraak over doen.
    Sowieso is teveel suiker niet goed, maar dit kan je zelf denk ik het beste beoordelen. Je kan ook van die ranja kopen zonder suiker etc (van slimpie geloof ik?). Mocht je kindje echt niks anders willen drinken, zou dat te proberen zijn.

Mijn zoontje is nu 1,5 en woog met 14 maanden bijna 12,5 kg met 82cm
    Hij is op alle gebieden groter en verder dan kindjes van zijn leeftijd, verder is zijn bouw (groot en breed in de schouders) iets wat in de familie zit.
    Het babyvet gaat er een keer af, zijn babybuikje verdwijnt en ik weet bijna zeker dat je over een tijdje terugkijkt op dit topic en denkt: waar heb ik mij druk om gemaakt :)

11. raspberry

Slimpie bevat zoetstoffen en die zijn nog veel onwenselijker voor jonge kinderen dan suiker... Niet dat als alternatief gaan geven dus :(

12. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Volgt hij zijn curve ?
    Hij was vanaf zijn geboorte al flink maar als zijn lijn niet verder boven de streepjes uit komt maar hij zijn eigen lijntje volgt is het prima toch ?
    Mijn zoontje weeg ruim 10 kg bij 73 cm (zal onder tussen wel langer zijn) .

Maar 2 bananen op een dag ? Dat is 14 bananen in de week . Misschien is dat iets teveel . Een volwassenen mag er maar 1 à 2 in de week ik weet niet hoe het met kinderen zit ?

13. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zou die ontbijtkoek weglaten, en minderen met fruit. Meneer hier lust alleen nog gepureerd fruit maar krijgt alleen sóchtends fruit ongeveer 150 gram. Hier dit schema:

8:00 2 boterhammen met zoet: pindakaas/jam
    10:30 Fruit 150 gram
    14:00 2 boterhammen met gezond: Boter met vlees/kaas
    16:00 koekje/rozijntjes
    18:00 avondeten daarna yoghurt.

Hij krijgt 1 Nuby beker roosvicee rest water thee en s'ochtends een beker melk.
    Hij weegt 9600 en is 79 cm lang.

14. AlwaysHappy

AlwaysHappy Niet meer actief

ik snap je gevoel..hier zeurde ze er ook over dat ze te ''dik'' was..
    tenminste dat ze te veel aankwam in korte tijd, zie onderschrift.
    ze moest zelfs op een soort dieet, maar dat had ook te maken met haar reflux enz.

nu is ze in 2 maanden tijd 132 gram afgevallen..en dat is ook weer niet goed..grrr

ik zou idd minderen met t fruit, koek weg laten en bijvoorbeeld een cracker geven, cracottes krijgt ze hier smiddags

15. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Iedereen zegt minderen met fruit maar 2 stuks fruit is toch normaal ? Of je het nou in 2 momenten doet of 1.
    Dat ze niet elke dag banaan moet geven is een feit ja. Maar 2x 1 stuk fruit ?

16. raspberry

Klopt wel, maar als een kind erg veel groeit, mag het daar ook wat minder van. 1 keer fruit per dag is nodig, twee keer mag. Maar het gaat absoluut vooral om welk fruit er gegeven wordt. Banaan is een en al koolhydraten en wordt niet voor niets door sporters ook gebruikt als snelle energiegever... niet handig als je kind dagelijks een banaan snoept, als het ook qua gewicht en groei erg hoog zit.

17. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hier ook bijna elke dag banaan hoor haha. Maarja als haar kindje bijv in de ochtend 1 mandarijntje eet en in de middag een kiwi is t ook niet veel!
    In dat geval kan 2x een fruit moment prima. Beter dat dan ontbijtkoek of een ander soort koekje.

Maar van dat Ranja had ik niet eens gelezen. Mijn dochter krijgt alleen water te drinken enkele keren roosvicee (m.u.v. laxo de laatste weken). Ze gaat 3x pw naar de opvang en daar krijgt ze wel limonade/sap weet ik wat is meer dan genoeg.

Sap zou je dus ook kunnen geven maar dat zou ik ook aanlengen met water dus een mini bodempje appelsap bijv en de rest water bijvullen als je kind water echt niet lekker vindt.

Lekker volkoren soepstengels geven :) als tussendoortje. Ik weet niet hoe het met volkoren eierkoek zit ? Dat krijgt ze hier ook tussendoor een halfje. Maar daar zittwn vast te veel verzadigde vetten in.

18. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik zou ook geen ontbijtkoek geven maar eerder een rijstewafel... Ontbijtkoek is een en al suikerbom! Elke dag banaan vind ik ook wel redelijk wat... Misschien beperken tot 3 x per week...

19. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Nogmaals banaan was 1x per dag, niet 2x!!

Ik heb het een en ander aangepast... ik doe nu:

Ontbijt boterham met beetje melk
    Tussendoor fruit, geen banaan meer, maar mango of mandarijn of kiwi.
    Lunch boterham met drinken.
    Slapen...
    Tussendoor rijstewafel of rozijntjes of fruit
    Diner en beetje yoghurt
    Klein flesje melk en slapen.

Dus geen ontbijtkoek meer, misschien af en toe keertje tussendoor..
    Geen banaan meer...
    Ik merkte wel dat hij smiddags honger had. En het drinken blijft een probleem, hij drinkt alleen zijn ranja op...wel heel verdund, maar moeilijk iets anders te vinden...

20. raspberry

De ranja kun je ook stapsgewijs dunner aanlengen he? Net zo lang tot hij ook water lust :)
    Lijkt me een goed schema zo :)

Deel Deze Pagina