Peuterspeelzaal. Kosten? Wel/niet?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Marjonn, 10 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marjonn

Marjonn Lid

12 dec 2016
    65
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb een vraag mbt de peuterspeelzaal. Ik ben thuisblijfmoeder en ben benieuwd wat de kosten voor de peuterspeelzaal zijn. Enerzijds wil ik graag dat zoon naar de peuterspeelzaal gaat vanaf z'n 2e (omgang met andere kinderen, voorbereiding op de basisschool etc) maar anderzijds kan ik dit vrees ik niet zelf financieren.
    Wij komen prima rond met mij als thuisblijfmoeder. Sparen circa €200 per maand. Ik zou het 'zonde' vinden dat (een groot deel van) die €200,- aan opvangkosten op gaat.

In hoeverre is het van belang dat een kind naar een peuterspeelzaal gaat? En kan dat eventueel ook vanaf het derde jaar pas?

Een hoop vragen waar ik een antwoord op hoop te krijgen ;)

2. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Ik wist niet eens dat de peuterspeelzaal geld kost... ik lees ook even mee dan!

3. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    De psz kent een inkomensafhankelijke bijdrage wanneer (een van) de ouders niet werkt. Bij ons in de gemeente houdt het dan bijv in dat wanneer je gezinsinkomen tussen de 40.000 en de 50.000 euro per jaar is je 57 euro per maand betaalt aan psz 2 ochtenden per week. Bij een inkomen van 50.000 tot 70.000 euro is dit 73 euro per maand, etc etc. Je kunt dit vast opvragen (hier staat het op de website)

Ik vind het zelf wel heel belangrijk dat onze dochter naar de psz gaat wanneer ze 2 is, ik merk ook wel dat ze toe is aan meer uitdaging dan ik haar thuis kan bieden, hoewel we het heel gezellig hebben samen :) maar dat is een afweging die je zelf moet maken.

4. veense

veense Niet meer actief

Hier is het peuterspeelzaalwerk afgeschaft. Wij betaalden destijds 55 euro pm voor 2 dagdelen. Nu zijn er een paar commerciële aanbieders waarbij je 90 euro betaalt voor 2,5 uurtjes per week!
    Wij hebben met 1 jaar en 3 maanden gekozen voor 1 ochtend kdv (4 uur). Nu met bijna 2 gaat hij 2x5 uur. Betalen we helemaal zelf maar zijn plezier en de uurtjes vrij voor mij zijn het ons absoluut waard!
    Over 2 jaar 'kost' hij qua school nog maar 25 euro per jaar 😉

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het verschilt per gemeente, dus informeer daar! Hier hebben we een VVE-indicatie vanwege gehoorproblemen bij dochter en daardoor een taal-/spraakachterstand. Ze gaat 4x per week naar de psz, vanaf dat ze 2,5 is, en dat kost ons €40,- per maand. Psz hier start niet eerder dan 2,5.

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hier is het onderdeel van de kdv's, en met geen recht op kot betaal je een inkomensafhankelijke bijdrage. Omdat mijn man vorig jaar door een bonus nogal veel heeft verdiend, gaan wij maximaal betalen, dat is hier 160 euro per maand, maar de laagste inkomens betalen bijvoorbeeld maar 17 euro per maand. Dit is dan voor 2x 5 uur.
    In elke gemeente is het nu nog anders, dus het is een kwestie van even opzoeken.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Tuurlijk kan dat ook prima vanaf ze drie zijn. Heb ik bij mijn zoon ook gedaan, mijn dochter ging met net 2 jaar...ander kind, hij was en is meer een huismus, moederskindje. Geen verschil hoor uiteindelijk.
    Hij vond het toen ook leuk en ik vond het heerlijk om even 2,5 uur ofzo even geen kinderen om me heen te hebben, kun je eens snel de supermarkt door en efficiënt opruimen, schoonmaken of gewoon relaxen.
    Hier was het iets van 83 Euro p.m., dan 2 x per week, een ochtend en een middag onder schooltijd.

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Vanaf 3 jaar kan ook prima, dat was vroeger zelfs de regel op onze psz/peuterschool. Maar voor werkende ouders is eerder handiger.
    Ik zou het niet zien als opvangkosten, maar idd meer als voorbereiding op school. Dat mag best iets kosten vind ik.

Hier in de stad is 2 dagdelen sowieso gratis voor iedereen.

9. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Wij betalen €78 per maand voor 2 ochtenden per week.
    Let wel op dat sommige peuterspeelzalen momenteel al kdv tarieven hanteren en volgend jaar alle peuterspeelzalen. Als thuisblijfmoeder krijg je geen kinderopvangtoeslag en betaal je het volle pond a €200 per maand. Tenzij de gemeente subsidie geeft.
    Onze zoon gaat erwellicht vanaf in januari :(

10. Pinkblossom

Pinkblossom Fanatiek lid

29 jun 2016
    2.042
    907
    113
    Onze dochter zit momenteel op het kdv voor twee ochtenden per week, niet omdat we opvang nodig hebben maar omdat we dit goed vinden voor het algehele ontwikkeling
    Dit zou je dus ook kunnen overwegen?

Wij betalen 150 euro per maand uit eigen zak

11. Moeder2017

Moeder2017 Actief lid

2 jan 2017
    281
    2
    18
    Hier is het ook inkomens afhankelijk

Me zoontje gaat na de zomer 4 dagdelen
    En dat kost ons dan 25 Pm maar omdat wij onder de inkomens grens van 25duizend zitten

Als je er boven zit betaal je dacht ik 50 per maand

12. Mamalove2014

Mamalove2014 Bekend lid

9 okt 2014
    649
    384
    63
    Wij betalen voor de peuterschool uit eigen zak €200 per maand voor 2 x 5 uurtjes.

Ik vind het echt duur, al het extra's wat je verdient kun je gelijk weer inleveren voor dit soort zaken. Maargoed het is het waard, omdat we het belangrijk vinden voor hun ontwikkeling dat er voldoende contact is met leeftijdgenootjes en dat ze kennismaken met het zitten in een 'schoolklasje' en de bijbehorende regels en grenzen. Ik verwacht dat de overgang naar groep 1 erg soepel zal verlopen.

13. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Ik vind op zich vanaf 2 jaar ook nog niet persé nodig. Ik denk vanaf 3 jaar of desnoods 3,5 jaar het wel meerwaarde hebben. Dus je zou dat ook nog kunnen overwegen.
    Maar dan nog, als je het niet kunt betalen en ze gaan niet dan schikken ze zich ook wel op school hoor. Er zijn namelijk ook kinderen die wel gingen en zich lastig aanpassen en kinderen die niet gingen die zich prima invoegen.

14. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Hier is een psz die werkt met vrijwilligers die allemaal een verplicht ehbo diploma en verplichte cursus hebben. Dat kost 'maar' 40 euro per maand vaan 2x 2.5 uur per week.
    Er zijn nog een paar van dat soort dingen hier. Misschien is er in jou woonplaats ook zoiets?

15. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Hier in de gemeente krijg je subsidie als thuisblijfmoeder. Ik betaal nu 65 euro voor een ochtend en een middag in de week. Zonder die subsidie is het het dubbele bedrag.

16. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Wij kregen subsidie van de gemeente omdat ik thuisblijfmoeder was, psz kost hier dan €10,- per maand. Nu ik werk betalen we ongeveer €40,- voor 2 dagdelen

17. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Heeft de peuterspeelzaal geen website waar de tarieven op staan? Hier betaal je met 1 werkende ouder een bedrag ergens tussen de €5 (jaarinkomen €15.000) en €91,50 (jaarinkomen > €100.000).
    Met 2 werkende ouders betaal je hier €144,81 en dan krijg je X toeslag van de belastingdienst.
    Hier is de peuterspeelzaal 18 uur per maand, dagdeel ochtend en dagdeel middag.

18. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik zou gaan informeren bij een psz in de buurt. Wij betalen nu 57 euro per maand voor 2 ochtenden (van 3 uur) per week, is een particuliere organisatie. Maar vanaf 1 jan 2018 wordt de harmonisatie landelijk ingevoerd en wordt het een stuk duurder! Wij weten nog niet hoeveel we kwijt zullen zijn, maar ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag (belastingdienst) kunnen aankloppen bij de gemeente.

Zolang wij het kunnen betalen, zullen onze kinderen naar de psz gaan. Ik vind het een belangrijk onderdeel voor hun ontwikkeling,met name de sociale kant, dan zijn ze een keer ergens anders dan alleen maar met mama. ;)
    Bij onze psz mogen kinderen vanaf 2 jaar komen, de meesten zijn 2,5 als ze starten, maar je hebt ook 3-jarigen. En eerlijk gezegd is 2 jaar nog wel vrij jong, dan moet je kind er wel aan toe zijn. Maar vanaf 3 jaar kan prima!

19. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Het wordt inderdaad per gemeente bepaald en het hangt dan weer af van je inkomen. Verdien je (gezamelijk) meer, dan betaal je ook meer aan de peuterspeelzaal. Licht jullie (gezamelijke) inkomen wat lager, dan betaal je ook minder aan de peuterspeelzaal.
    Wij betalen voor 2 ochtenden per week ruim €100,-.
    Wat ik heb begrepen zijn alle peuterspeelzalen vanaf 2018 verplicht zich aan te sluiten bij een officiële kinderopvang met een landelijke registratienummer waardoor je dan ook kinderopvangtoeslag kan ontvangen. Op sommige peuterspeelzalen is dit al geregeld, bij ons helaas nog niet, maar pas bij navraag werd mij dus verteld dat dit voor januari 2018 geregeld moet zijn.

20. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Wij betalen 60 euro in de maand, dochter gaat 2x in de week. 1x 3 uur en 1x 2 uur.

Deel Deze Pagina