Hoe maak ik mijn rustige zoon weerbaarder? Vaak komt hij thuis dat hij geduwd is of dat hij niet mee mocht spelen. Hij zit hier best mee want hij komt vaak huilend uit school Ik vraag hoe is het gebeurd en wat heb jij gedaan maar hij doet niks en gaat eigenlijk ook niet met iemand anders spelen.
Ooh lastig en heel vervelend voor hem en jou ook. Ik zou het sowieso bespreekbaar maken op school om het hele plaatje in bed te krijgen. Verder zou ik denken aan rollenspellen en het zo oefenen.
Ik zou het bespreekbaar maken bij de leraar of lerares. Misschien kan er in de les aandacht aan besteed worden? Meer in algemene zin dan niet te specifiek in het begin.
Ik heb het al een aantal keer gezegd maar ze lijkt er niks mee te doen helaas. Ze zegt dan dat hij naar haar moet komen maar dat durft hij niet, ik heb het idee dat hij zich niet veilig voelt. Rollenspel is een goed idee dat ga ik eens proberen
Google eens op SOVA training. Daar is hij misschien nog wat jong voor, maar kan je nog wel nuttige tips uithalen.
Hoe oud is je zoontje? Ik heb hetzelfde gehad met mijn dochter en alhoewel het beter kan is ze al heel erg gegroeid op dit gebied. Het draait vaak om zelfvertrouwen, dus daar hebben we vnl tijd in gestoken. Haar veel dingen zelf laten doen, zoals bijvoorbeeld een pakketje dat bij de buren bezorgd was ophalen. De eerste keer moest ik mee, de 2e gaf ze het briefje en zei ze verder niets... tegenwoordig gaat ze alleen Zo zijn er genoeg dingen te bedenken die bij de leeftijd van je zoontje passen. Verder hebben we rollenspellen gedaan om lastige situaties te oefenen. Wanneer er dan op school gebeurt was speelden we daar thuis op in en gingen we oefenen hoe het de volgende keer beter kon. Ze vond dat vaak hartstikke grappig, omdat ik of mijn man dan een jongetje uit haar klas na speelde volgende boekje is ook echt een aanrader (aangeschaft na een tip op ZP): https://m.bol.com/nl/p/nee/1001004005992278/ Is niet echt een voorlees boek, meer een doe-boek.
Mijn zoon is 4.5 jaar dus hij kan nog heel veel leren Wat een goede tip Deliana van een rollenspel en ik zal eens kijken voor dat boek Was jouw dochter ook erg op zoek naar bevestiging van vriendjes? Dat merk ik bij mijn zoon
JUDOLES! dat advies kregen we en het werkt wel vind ik. maar je moet niet denken dat het heel snel gaat. maar je ziet binnen 3 weken al een verschil!
Ja, dochter was op zoek naar bevestiging, maar durfde ook bijv. niet voor haar mening uit te komen en was heel "volgzaam" in het spelen met andere kinderen. Weerbaarheid draait echt om zelfvertrouwen, dus ik zou me daar echt op richten. Weinig zelfvertrouwen werkte hier bijna overal in door. Ze vond bijv. veel dingen eng met gym, dus we zijn lekker veel naar de (indoor)speeltuin gegaan, zodat ze meer vertrouwen in haar lichaam kreeg. En lastige situaties lieten we haar zelf oplossen (was soms best lastig trouwens ). Zo had een jongentje uit haar klas vorig jaar haar vriendenboek afgepakt omdat hij er in wilde schrijven. Ze was toen net geen 4,5 en hij was net 6. Ze wilde het eigenlijk niet, maar durfde dat dus niet te zeggen. Boekje weg en ik had een huilend kind thuis Toen dus gaan oefenen hoe ze moest zeggen dat ze dat niet wilde. Het boekje was na 2 weken nog niet terug, dus ze moest hem gaan vragen of hij het weer wilde meenemen. De 1e keer moest ik mee, de 2e keer mocht ik op afstand blijven staan, de 3e keer ging ze zelf.... En toen hoorde ik haar op het schoolplein schreeuwen dat hij het boekje de volgende dag ECHT moest meenemen. Weet nog dat ik ontzettend trots was toen Judo is trouwens ook een goede tip! Meestal is het vanaf 6 jaar, maar op sommige judoscholen kan het vanaf 4 jaar al. Succes!