Wat te doen bij dreigende borstontsteking?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sukke, 30 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ons meisje is nu 8 dgn oud en mijn productie os top.
    Overdag drinkt ze maar 1 kant, de laatste voeding en de eerste nachtvoeding vaak 2.
    Nu zit er dus soms per borst 6 uur tussen voordat er weer ui gedronken wordt.

Links is al voller en weg gespannen en nu net zag ik dat die borst ook wat rood is. Ze heeft net rechts gedronken. Heb net us maar se ergste druk er af gekolfd maar wat is wijsheid om nu te doen? Alleen de ergste druk of volledig leeg kolven of juist iets anders?

Heb dit bij zoon, gelukkig, nooit gehad.

2. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Bij mij hielp het altijd goed om tussen de voedingen door koude compressen (lees zakjes appelstroop uit de vriezer, blijft flexibel) op de plek te leggen. Tijdens het voeden dan een hele warme washand erop. Daarnaast werd mij altijd geadviseerd om vast een spiegel op te bouwen met paracetamol. En je kunt wel nakolven, maar dan kun je je productie verhogen. In de eerste paar dagen heb ik toen mijn dochter soms korter dan 10 minuten dronk weleens 10 minuten nagekolft en als ze 10 minuten of langer dronk 5 minuten.

Hopelijk ben je er snel weer van af.

3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.185
    10.763
    113
    Je kan je borst ook meer gericht (bij de rode plek) laten leegdrinken door de houding waarin je voedt. Als dit aan de buitenkant van je borst is, kan je het beste in de bakerhouding voeden. (je hebt nog kraam denk ik? Zij kan je helpen) Ook masseren van de geïrriteerde stukken tijdens het voeden helpt, maar kan pijnlijk zijn dus beter tegen het einde pas als de eerste druk eraf is.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je borst erg gestuwd is en rood, kolf dan in de avond voor je gaat slapen de borst echte helemaal leeg. Niet vaker dan eens per dag doen! Verder gewoon aanleggen op verzoek, tussen voedingen door koel compres op je borst.

5. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik heb geen kraam meer, maandag was de laatste dag.

Inbakerhouding? Is dat het zelfde als de rugbyhouding?

S avonds dus helemaal leeg kolven. Ga ik vanavond gelijk doen. Het rode is nu weer weg. Om 10 uur goed gedronken en daarvoor onder de douche gemasseerd. Hij is nu al wel weer redelijk op spanning en is pas om 4 uur ong weer aan de beurt. Ben benieuwd.
    Appelstroop ligt iig al in de vriezer!

6. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Veel aanleggen , masseren, rust, borst warmhouden, let op bij tocht
    Hoop dat je op tijd bent, voorkomen is beter want een ontsteking is pijnlijk.
    PCM mag ook vlgns mij, kan helpen.
    Beterschap

7. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Pff, dochter ligt nu op mijn borst te slapen, huilt niet eens. Ineens weer volle bak spanning erop!!!! Misschien idd wijs om PCM te gaan nemen ook...

8. daantjuh131

31 jan 2013
    24
    0
    1
    Ik zat in mn kraamtijd ook tegen borst ontsteking aan. Mijn nicht is lactatiekundige en die zei dat ik moest masseren dan afkolfen dan onder de douche en telkens blijven masseren en na de douche weer afkolfen zodat hij helemaal leeg is en dan zo een koud ding uit de vriezer met een doekje er om heen er even tegen aan houden. Bij mij heb dat heel goed gewerkt.

Deel Deze Pagina