Hoi meiden, Ik weet het, het is een faaaassseeee Onze dochter at tot een paar weken geleden bijna alles. Citroen, mandarijn, avocado, spruitjes, broccoli, spinazie, vanalles. Ik rekende me al rijk met een kind dat zoveel (ook volwassen) smaakjes tolereerde. Juist.... nu leeft ze als het aan haar ligt op wortel, banaan, kaas, liga en diksap. Ze wil niks meer proberen, wijst vanalles af. Tegelijkertijd kruipt ze ineens - bij bepaalde mensen - achter ons been of moet ze op schoot en kruipt ze weg. Terwijl ze andere mensen dikke knuffels verkoopt (zoals bij een winkelmeisje afgelopen zaterdag). Goed, kinderen zijn niet logisch. Maar hoe gaan jullie er mee om dat je kind ineens niks meer wil proberen en veel slechter gaat eten? Een en ander gaat gepaard met de nodige driftbuien, natuurlijk . Is dit een soort onzekerheidsfase? Of is het juist grenzen verkennen en drammen? We reageren er nu vrij laconiek op, maken vooral geen ruzie over eten (maar ze krijgt ook niet iets anders omdat ze iets niet wil eten). Is dat een beetje een goede manier?
Idd, het is een fase Als je verder vindt dat ze goed gezond is, wel genoeg eet al is het wat eenzijdig, drinkt, plast, poept etc is het niet zo ernstig lijkt mij. Je kunt evt vitamine bijgeven. Natuurlijk wel alles blijven aanbieden, en wel op suiker en zout letten natuurlijk, je opsomming bevat 4 vrij zoete dingen (tenzij ze rauwwe wortel eet) en 1 zoute ... Wil ze wel zuivel? Brood? Zijn er nog nieuwe dingen die je haar kunt aanbieden, of nieuwe "vormen"? Bijv pannekoek met groente of appel, muesli met melk, zelf gemaakte soep van groente zoals courgettesoep etc. Wie weet. Verder is het persoonlijkheidje zich aan het ontwikkelen, en ontdekt ze uberhaupt dat ze een voorkeur kan hebben, zelf een keuze kan maken. Dat is op zich geweldig natuurlijk En het andere gedrag vind ik helemaal niet zorgwekkend hoor, er komen nog zoveel veranderingen, alles verandert uberhaupt continu in zo'n klein wezentje, toch?
Pff herkenbaar, ik word er ook een beetje moedeloos van.. Onze dochter eet van het fruit alleen nog maar appels en peren en van de groenten alleen wortels en broccoli en ook het brood wordt minder maar ze eet nog wel volkoren crackers. Drinken wil ze alleen melk en soms een pakje sap, alle bekers en flessen wil ze niet (alleen maar als er melk in zit) Vitaminepilletjes worden aan de hond gevoerd.. Ze is ook ineens bang van donkere mensen, begint ze keihard te gillen. Ze krijgt ook geen ander eten als ze iets niet eet en we reageren er maar niet te veel op en blijven gewoon aanbieden.. Ik probeer me er maar niet te druk over te maken maarja het valt niet mee deze fase