Hondengedragsdeskundige in huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 24 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.005
    113
    Ik weet het even niet zo heel goed. Misschien kan ik er ook niets mee maar goed, ik ga het proberen.

Wij hebben een hond. Een bearded collie reu (gecastreerd) 8 jaar oud. Hartstikke lief, hyper sensitief, dat wel. Zelf heb ik een achtergrond met honden van trainen, wedstrijden (behendigheid) en zelf ook puppy cursus gegeven (ondersteunend). Ik weet best veel van gedrag en opvoeding.

Het probleem met mijn eigen hond is dat hij bloednerveus wordt van bijvoorbeeld harde regen, een klapperende deur, onweer. Bepaalde geluiden dus. Maar ook als ik bijvoorbeeld een keer zucht omdat iets niet lukt, staat hij al op en is ie foetsie. Hij heeft geen mishandelingsverleden. In elk geval niet door mij of waar ik bij was. Verder heb ik alle mogelijke cursussen met hem gedaan (GG1/2/3 behendigheid tot wedstrijdniveau, vuurwerktraining) en dus is hij aardig "gestrikt en gestreken".

Maar goed. Die gevoeligheid bij die geluiden, daar loop ik tegen aan. Hij gaat dan hijgen, trillen en ongekend liggen kwijlen. De plek waar hij ligt is dan echt omgeven van een plas water. Best smerig, maar bovendien ook wel irritant want het regent nog wel eens in Nederland natuurlijk.

Tot nu toe heb ik zijn gedrag genegeerd. Ik laat hem gaan en omdat ik het ronduit vervelend vind om naar zijn gehijg en geklots te luisteren, ligt hij dan of in de gang, of in de keuken, waar ik een handdoek neerleg. Beide plekken zijn ook het minst prikkel gevend voor hem. Ik beloon hem dus niet door aandacht te geven of aan te halen. Soms reageer ik wel wat geirriteerd, maar ik ga niet als een idioot tekeer. Ik laat hem dus en in mijn beleving is dat gewoon ook het beste. Tot de buien/onweer gezakt is.

Het liefst ligt hij de hele dag buiten, en als het kan, dan staat de deur dus ook open en ligt hij het liefst in de tuin. Met slecht weer is de deur gewoon dicht. Slecht weer is eigenlijk alleen heel erg koud of veel regen. Als het normaal weer is, dan is hij ook kalm. Maar zodra het weer verandert, zie je hem dus ook veranderen in één of andere neuroot.

Wat ik verder al geprobeerd heb is bepaalde natuurlijke rustgevende middelen. Maar omdat hij extreem allergisch is, kan ik niet alles geven. Bach Rescue kan hij hebben, maar daarin merk ik weinig verschil. Reguliere medicatie heb ik nog niet geprobeerd en ik vraag me af of dit ook een oplossing is. Met vuurwerk wellicht, maar verder?

Wie oh wie heeft er tips voor me?

2. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Ik ken een "hondentolk", het klinkt erg zweverig, maar die kan via een foto zoveel lezen dat je met je oren klappert. Misschien kun je dat eens proberen. Kijk maar voor ervaring op cavalierpage.com, meerderen hebben het daar al geprobeerd. Ik geloofde er eerst niks van, maar blijkbaar klopt het echt wat ze zegt en voor 25 euro val je er geen buil aan.

3. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.005
    113
    Dank je wel. Maar ik kan niet ver komen op die site zonder me te registreren. Kun je evt. in een pb een naam geven met evt. website of iets dergelijks?

4. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ik lees mee, ik heb ook zo'n zenuwpeesje,
    Zodra ik bijv. Opsta met t idee ik ga stofzugen zit ze al achter in de tuin, jack russel bijna 9

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hoe reageert je hond als je met regen buiten loopt met hem? Ik zou hem niet in de gang doen tijdens zo'n 'aanval' maar gewoon laten liggen waar hij ligt en zelf thee gaan zetten etc zodat hij uit jouw gedrag kan afleiden dat er niets aan de hand is.

Verder met regen en onweer gewoon naar buiten gaan, expres.

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Is hij getest op epilepsie trouwens? Komt vaak voor bij collie' s en kan zich ook uiten zoals dat gedrag van jouw hond.

7. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Hmm klinkt een beetje hoe mijn hond reageerd op vuurwerk en onweer.
    Ik geef hem sinds 2 jaar vanaf oktober november Royal canin calm en merk echt een groot verschil. Hij is dan een stuk meer relaxed en wil ook gewoon spelen, iets wat hij de jaren daarvoor niet meer deed vanaf oktober.

8. Miertje2006

26 sep 2012
    84
    0
    6
    Misschien kan ik iets voor jullie betekenen.
    Ik ben gediplomeerd dierencommunicator en bach bloesemtherapeut voor dieren.

9. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Gediplomeerd dierencommunicator?

Uit nieuwsgierigheid: waar volg je zo'n opleiding en van wie krijg je dan een diploma?

10. Miertje2006

26 sep 2012
    84
    0
    6
    Heb de opleidingen bij Civas gevolgd :)
    Ben al vanaf kleins af aan met dieren bezig en dan vooral met honden en paarden. Heb ook mbo dieren verzorging gedaan en de hondentrimopleiding :D.
    De alternatieve kant heeft me altijd geïnteresseerd dus ben ik daar mee verder gegaan.

11. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.005
    113
    Devilchase;
    In de regen zelf vind hij niet zo heel erg. Hij doet dan gewoon zijn ding en is gewoon blij en alles. Buiten lopen met onweer doe ik zelf niet. Daar voel ik mezelf niet prettig bij, dus dat ga ik ook niet opzoeken.
    Epilepsie heeft hij niet. Hij is verder gezond, op zijn allergie na. Hij heeft Royal Canin van de dierenarts en daar doet hij het goed op. Hij kan een korstje brood hebben, maar doen we dat te vaak of iets te veel, dan gaat hij overgeven, krijgt hij diarree en jeuk.
    Meestal zoekt hij zelf zijn plek wel uit inderdaad, maar de keuken en gang zijn voor hem het minst prikkel-gevoelig zeg maar.

Miertje2006;
    Ik ben zeker geïnteresseerd in bach remedies! Hoe kan ik het beste met je in contact komen? Het zou echt fijn zijn om een stap verder te kunnen komen.

12. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Ik bedenk me ineens dat de DAP-band misschien iets is. Van Avantyl dacht ik. Dat is een halsband die rustgevende geuren verspreid en dat helpt mijn hond bij oud en nieuw. Wellicht eerst het proberen waard.

13. cathymoon

cathymoon Actief lid

7 apr 2014
    201
    0
    0
    NULL
    NULL
    loopband training van Ceasar Milan. Wat ooit een aflevering op tv met ook zo'n hyper hond. misschien is het ergens op internet terug te vinden.

14. silly31

silly31 Actief lid

12 apr 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi, ik heb ook een super gevoelig hondje en heb de bach druppels gebruikt, het werd langzaam minder, is niet helemaal over gegaan, maar het is goed te doen nu, alleen onweer en vuurwerk blijft lastig...
    mijn hondje heeft dan wel een verleden, maar het schijnt vaker voor te komen dat sommige honden extra gevoelig zijn voor bepaalde prikkels.

15. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Onze collie heeft dat ook heel erg gehad, met name bij onweer en harde geluiden. Werd dan heel zenuwachtig en sprong zelfs soms plotseling op je schoot, en zie hem dan maar eens eraf te krijgen. Zo zielig om te zien.
    Mijn ouders hebben toe veel geprobeerd, cursussen,medicatie (wat niet hielp).
    Op een gegeven was het beestje zo angstig van vuurwerk, pieste het hele huis onder.
    Sinds dien hebben mijn ouders toen besloten om met oud&nieuw in ieder geval naar een pension te doen die afgelegen ligt in een bos en die zelf geen vuurwerk afsteken.

Met onweer was ze wel angstig en panisch, maar ze pieste tenminste niet het huis onder.
    Het zat gewoon in haar, daar was gewoon echt niets tegen te doen.

Het was wel de allerliefste hond die ik ooit heb gehad :)

16. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    #16 Mykelti, 25 jun 2014
    Laatst bewerkt: 25 jun 2014
    Ik denk persoonlijk eerder aan een genetische aanleg. Hoe zijn de ouders/nestgenoten? Vertonen zij dezelfde gedragingen? Bij Schotse herdershonden bv zijn er lijnen vreselijk nerveus. Heb zelf niet genoeg kennis van Beardies, dus weet niet of het daar ook in bepaalde lijnen voorkomt.

Als jij niet thuis bent en het onweert, vertoont hij dan hetzelfde gedrag? Want als jij je niet prettig voelt bij onweer projecteert dat ongewild ook.

Wil hij nog eten/spelen tijdens zo'n "bui"?
    Zo ja, dan zou hij gebaat kunnen zijn bij trainingssessies aan het begin van de angst. Simpele oefeningen die hij goed beheerst om het stressniveau te verlagen. Dat maakt de omgeving meer voorspelbaar.

Deel Deze Pagina