Jayro slaapt al een paar weken aardig door. Eerst van 22:00-5:00/6:00, en de laatste week van 21:00-5:30/6:00. Het ging dus echt de goeie kant op! Vaak slaapt hij daarna nog even door tot een uur of 8:00/9:00. Nu was vannacht weer totaal anders gegaan, mogelijk omdat ik hem toch wat te vroeg naar bed heb gedaan. Om 20:00 sliep hij. Tot 0:00, maar toen dacht ik nog dat ik dat dan kon zien als z'n laatste voeding. Dus dat kwam juist lekker uit (dacht ik!). Om 4:00 wilde hij alweer, terwijl ik zelf nog bijna leeg was. Vervolgens om 6:00 nog een keer en om 8:00 heeft hij nog even geslapen tot 9:00. Hoe nu vanavond? Weer rond 20:00 in bed leggen als hij er moe uitziet, of proberen terug te gaan naar 21:00 in de hoop dat hij dan wel goed doorslaapt? Want ik was juist zooo blij dat ik weer een weekje goed sliep. Waar ik ook nog over twijfel is om toch z'n bedje naar zn eigen kamer te verhuizen. Hij werd rond 0:00 wakker toen wij naar bed gingen en misschien krijgt hij toch wat meer rust op zn eigen kamer. Maar ja, dat wilde ik eigenlijk gaan doen omdat hij 's nachts toch niet meer om een voeding kwam. Er iedere keer 's nachts er uit vind ik ook niets, dus dan juist nog maar even naast ons houden? Wat zou voor hem fijner zijn?
Wij hebben ons dochtertje meteen aangeleerd om in haar eigen kamer te slapen in haar eigen bedje. Anders kom je zelf niet aan rust toe. En hij ook niet. Hij hoort dan weer allemaal geluiden waar hij wakker van wordt. Hij moet leren dat wanneer jij hem naar bed doet dat hij dan moet gaan slapen. En daar kun je beter nu al mee beginnen dan later. En maak je hem wakker voor voeding of laat je hem doorslapen? Wij lieten ons meisje altijd doorslapen. Ze worden vanzelf wel wakker als ze honger hebben. In het begin maakte ik mijn dochtertje ook altijd wakker omdat ze om de 3/4 uur voeding nodig hadden. Maar het in slaap komen daarna was altijd een ramp. Dus van dat advies ben ik lekker afgestapt. En daarna ging het al een stuk beter. Groetjes!
@Sanne: maar jij geeft FV? Dat 'werkt' wel anders... @Janneke: het zou van de warmte kunnen komen, maar kan ook simpelweg een sprongetje (weer) zijn. 't Is in ieder geval nog niet heel vanzelfsprekend dat ze op BV doorslapen en ik moet zeggen: Thirza is (iets later) van vrijwel doorslapen ook weer overgegaan naar vaker komen 's nachts... Je productie went zich daar wel weer aan na een paar dagen. Ik zou iig niet proberen te rekken: een kindje dat te moe is, gaat juist slechter slapen! Dan is het straks helemaal feest! Pas als ze iets ouder zijn, werkt dat een beetje, dat ze beter doortukken als ze goed moe zijn... (heeft de ervaring hier geleerd). Bij jullie op de kamer slapen maakt voor z'n doorslapen geen drol uit, by the way.
Het eerste wat me opvalt in je verhaal is dat je zegt dat je zelf nog bijna leeg was? Een ding, je borsten zijn nooit leeg. En heeft de kleine na borst nr 1 en borst nr 2 nog trek? Dan kan je gewoon weer borst nr 1 (die dan dus nr 3 word) geven en daarna evt nog borst nr 2 (die dan dus nr 4 word). Verder lijkt het mij heel normaal dat een kindje van 3 maanden gewoon snachts voeding krijgt als hij erom vraagt. Nachtvoedingen hoort wat mij betreft gewoon bij de 'risico's' van kinderen krijgen ! Een kindje gaat doorslapen wanneer het er zelf aan toe is en wanneer dat is merk je vanzelf. Op zijn eigen kamertje leggen, kan je doen als je wil. Bijv omdat hij echt wakker word als jullie zelf naar bed komen. Maar moet je wel even kijken of hij wel goed wil drinken als ie al wakkerder is (als ze op het eigen kamertje liggen moeten ze vaak net wat hardere geluiden maken dan die eerste honger signalen dan wanneer ze vlak naast je liggen) maar dan kan het geen kwaad vind ik persoonlijk. Verder is ie misschien aan het regelen! Dan kan je er ook het best maar aan toe geven des te eerder is de vraag en het aanbod weer op elkaar afgestemd. Ga je hem niet laten drinken duurt het alleen maar langer voordat het weer allemaal op orde is. En je zit nu natuurlijk met het warme weer, wil hij misschien wat vaker wat lekkere dorstlessende slokjes. Bij dit warme weer word de borstvoeding ook gewoon afgestemd op de behoeften van je kindje, en nu dus misschien wat meer dorstlessend ipv voedzaam ! Tuurlijk is het ook wel voedzaam maar hoop dat je snapt wat ik bedoel. Liefs, Hanneke!
Oja, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, maar dat regelen zou wel eens goed kunnen idd en dan is echt het beste om er zoveel mogelijk aan toe te geven... Jij hebt dan echt het gevoel alsof je niks meer hebt, maar als je oplet als je kindje loslaat, zie je waarschijnlijk echt wel melk...
Sluit me helemaal aan bij Rosemarijke en Hanneke. Op eigen kamertje hoeft niet persee zodat ze door slapen, soms werkt het zelfs averechts. Dan worden ze toch telkens wakker zoals ze ook op jou kamer gedaan hadden en moet je er telkens naar toe om de kleine gerust te stellen en te kijken waarom het nou weer wakker is waar door je zelf nog minder aan slaap toe komt. Doorslapen heeft meer met de leeftijd van je kindje en de behoefte aan voeding te maken als met geluiden. Ook de cyclus van de slaap kan toevallig net op t punt hebben gezeten dat ze weer een beetje wakkerder zijn net toen jullie de kamer binnen kwamen. En het weer heeft ZEKER invloed op voeding en slaap gedrag van je ukkie. Kijk maar naar jezelf nu. Je bent wat lomer maar slaapt misschien toch slechter door de warmte. En hebt meer dorst als anders. Kindjes zijn niet anders. Maar kunnen door het weer wat vervelender zijn gewoon omdat t anders is als anders (wat ze gewend zijn) Zou zeggen geef lekker toe aan de kleine en ga zelf wat eerder naar bed zodat het vol te houden is dat je kleine weer even snachts komt. Misschien is het wel weer over na n paar dagen of als het weer weer verandert. Er komt iig ooit n eind aan. Tegen dat ze 16 zijn slapen ze echt wel door (zo rond de 10 a 12 krijg je ze hun bed smorgens niet meer uit....das weer n ander verhaal...plantenspuit helpt dan goed heb ik gemerkt...gemeen heh *grijns*)