hoi allemaal, na mijn berichtje over het maken van pap zonder afgekolfde melk zat ik weer eens verder te denken . De meesten van jullie gebruiken koemelk, begreep ik. En de meesten hier zijn ook (een beetje of heel erg) tegen flesvoedingsmelk. Maar als we het dan toch over natuurlijke dingen hebben, is koemelk dan niet onnatuurlijker dan flesvoeding, omdat flesvoeding wel op mensenbaby´s afgestemd is en koemelk niet? Voorop gesteld dat moedermelk het allerbeste is uiteraard, ik ben 100% pro borstvoeding. Oftewel, jullie gebruiken liever koemelk dan opvolgmelk voor een papje voor kinderen vanaf 1 jaar? Bedankt weer voor jullie uitleg, en zeker weten zeg ik dalijk weer: o ja natuuuuurlijk .
Ik vind koemelk onnatuurlijk om te geven aan een mensenbaby, maar ik vind kunstvoeding (flesvoeding kan ook gekolfde melk zijn) nog onnatuurlijker omdat dat een of ander chemisch gefabriceerd goedje is op basis van plantaardige olieen met wat melkpoeder en een hele hoop vage hulpstoffen en toegevoegde vitamines enzo. Maar ik ken ook een borstvoedingsmama die dat weer net andersom ziet! Tot een maand of 10 eten kinderen minder bijvoeding en hebben ze die vitamines uit kv meer nodig. In koemelk zitten wel bepaalde vitamines, maar lang niet zoveel als in moedermelk. Na een jaar eet je kind als het goed is al zo'n beetje 3 maaltijden en volstaat koemelk.
En hier waarschijnlijk die borstvoedings (en kunstvoedings) moeder die het anders ziet ! Haha! Maar dat komt bij mij dus omdat ik echt een afkeer heb van koeienmelk. Ik vind het zo vies, zo vies dat dat uit die koeien kom enzo. Nouja nu weet ik, kunstvoeding is evengoed van koeienmelk gemaakt, maar dat is zo vreselijk bewerkt enzo, dat is voor mijn gevoel totaal niet meer zo vies als verse koeienmelk. Het is totaal niet meer die vieze melk die uit die koeien komt en voor kalveren bestemd is, voor mijn gevoel is daar na het maken van die kunstvoeding weinig meer van over (al weet ik dus echt wel dat het evengoed koeienmelk is). Hoewel ik dus zelf nog nooit de kunstvoeding nog mijn borstvoeding zelf geproeft heb. Wij kiezen er dus bewust voor om geen koeienmelk te geven, maar kunstvoeding (hypoallergeen) te geven aan onze kinderen tot wij helemaal willen stoppen met het geven van melkvoeding (want zo rond de leeftijd van 3.5/4 jaar willen wij stoppen met melkvoeding, gezien melkvoeding naar onze mening is voor degene die er nog van moeten groeien - baby's/jonge kinderen/jonge dieren - en niet voor degene die al gegroeid zijn van de melkvoeding en makkelijk kunnen groeien door het nuttigen van andere voedingsmiddelen. Ik zou dus gewoon doen, waar jij je goed bij voelt. Met koeienmelk is niks mis, maar ik vind zeker ook dat met kunstvoeding (tenzij hij uit china komt) niks mis is. Liefs, Hanneke.