Zalm gegeten

Discussion in 'Gezondheid' started by Minny, Oct 26, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

Sep 26, 2007
    4,647
    2
    0
    Hallo allemaal,

Ik ben bijna 17 weken zwanger en heb gister op een verjaardag zalm gegeten wat op een wrapje zat. Nu kwam ik er later achter dat het eigenlijk best gevaarlijk is ivm de listeria bacterie.
    Ojee, heb ik weer!

Hoe kom je er nou achter of het stukje vis wat ik gehad heb geen bacterie bevat? Word je dan ook ziek of merk je er niks van?

2. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Zo'n klein stukje. Als je niets merkt zit het vast wel goed. Tijdens mijn zwangerschap wist ik dat niet eens van gerookte zalm dus heb het ook gegeten. Geen probleem verder.

Ik zou er niet te veel over in zitten.

Fijne zwangerschap nog!

Charlie

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb ook van tijd tot tijd gerookte zalm gehad en broodjes met tonijn/tonijnsalade. Het valt allemaal best wel mee hoor.

4. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    De grootte van zo'n stukje zegt niks natuurlijk, maar van zo'n bacterie kun je, áls 'ie er in zit, goed ziek worden. Dan lijkt me dat je het nu al wel gemerkt zou hebben... Maar idd, de kans is heel klein dat die bacterie er in zit.

Voor de zekerheid laat ik trouwens wel carpaccio en medium biefstuk staan (water loopt nu in mijn mond...) Maar ik heb al een menu samengesteld voor kraamdag 1... :D

5. Bri

Bri Niet meer actief

Als de zalm verwarmd was, of écht vers, dan is de kans op listeria echt astronomisch klein, dan zou ik me er echt helemaal niet druk over maken (en het volgende keer weer eten).

Van listeriabesmetting hoef je zelf niets te merken, lang niet iedereen wordt daar ziek van (het is geen salmonella, waar je echt beroerd van kunt worden). Maar weet je: deze besmetting komt sowieso heeeeel weinig voor in NL, en het is nu al opgegeten dus je doet er niets meer aan... Ik zou proberen me er niet al te druk over te maken. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is het enige wat je kunt doen.

6. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

Aug 4, 2009
    2,002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik heb gisteren in een boek van marielle Croon gelezen dat ongeveer 50% van de mensen al eerder besmet zijn geweest met de listeria-bacterie. Schijnbaar merk je daar niet veel van, wellicht licht grieperig. Als je de besmetting al eerder gehad hebt, ben je er immuun voor geloof ik.

Als je dus die besmetting nog nooit gehad hebt, kan je er dus wel ziekig van worden en is het slecht voor het kindje, maar volgens mij is die kans bij gerookte zalm wel heeeeel erg klein. Dus ik zou me niet al teveel zorgen maken.

Komt er nu een vraag bij me naar boven waarom ze niet gewoon kunnen testen bij het begin van de zwangerschap of je al eerder besmet bent geweest met listeria. Zo ja, dan zouden er 50% van de zwangere vrouwen kunnen genieten van gerookte zalm :p

7. natascha25

natascha25 Bekend lid

Nov 1, 2005
    732
    0
    0
    Ik eet ook zalm hoor. Wel minder. Laatst had mijn zoontje een broodje flink belegd met Zalm. Twee happen en hij moest niet meer. Geef maar aan mama want dat gaan we natuulijk niet weg gooien aha. Het is hetzelfde als samonella denk ik. De kans dat je besmet raakt.

eet smakelijk hihi

8. appelappel

appelappel Bekend lid

Mar 1, 2007
    684
    0
    0
    Ladies, gerookte zalm (van de visboer) mag je gewoon eten hoor... als het maar niet vacuumverpakt is geweest (en dan nog is de kans heel klein hoor).

9. natascha25

natascha25 Bekend lid

Nov 1, 2005
    732
    0
    0
    Trouwens ook nog gelezen dat vis dat bevroren is geweest wel gegeten mag worden. mits het niet te lang bewaard wordt en niet te warm wordt. Want als het bevroren is geweest kan de bacterie zich ookniet goe dverspreiden. Dus straks maar even wat pakken inslaan jam jam

10. Trees

Trees Niet meer actief

Volgens mij raak je niet immuun voor de Listeria-bacterie en kun je het dan ook meerdere keren krijgen?

Doet niet af aan het feit dat de kans hierop héééél klein is om het uberhaupt te krijgen.

11. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

Jan 17, 2006
    3,554
    0
    0
    Echt verse zalm kan geen kwaad, die voorverpakte of vacuum verpakte raden ze af.

Ik zou het aan je VK vragen, dan kan zij even extra checken als het nodig mocht zijn.

Groetjes,
    Nikki F

12. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

Aug 4, 2009
    905
    0
    0
    Ik eet ook zalm met sushi erop. Ik vraag het wel altijd even na bij de sushiboer of deze dagvers is.
    Een kennis van ons rookt zelf zalm en deze eet ik ook omdat ik weet dat het dagvers is.

13. sim1612

sim1612 Bekend lid

Jul 10, 2009
    536
    0
    0
    overijssel
    Ik koop vacuumverpakte zalm die ingevroren is.....En eet t dan direct na het ontdooien....Doe het niet vaak, maar vind het zo lekker....En net wat iemand anders hier op dit forum zei: een paar jaar geleden werd er nooit wat gezegd over vacuum verpakte zalm en die aten het ook gewoon.....

14. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Ohhhh ik wil ooookkkkkk zalm :p
    Ik laat het nu al die tijd met moeite staan want ik ben echt een zalm gek met name op een broodje met b.v sla komkommer en roomkaas jam jam!! (van warme vis moet ik overigens nu niks hebben nu ik zwanger ben)
    Alleen ik durf het ook niet te pakken maar als het bevroren is en je het meteen na ontdooien opeet kan het geen kwaad?
    Ik zie bij delifrance ook altijd lekkere zalm liggen voor op de broodjes maar ik durf het niet te pakken mn vriend zegt ook ja als je vraagt of het vers is zullen ze toch wel zeggen ja het is vers ook al is dat niet zo!!

15. sim1612

sim1612 Bekend lid

Jul 10, 2009
    536
    0
    0
    overijssel
    Volgens mij kan zalm uit vriezer geen kwaad......ik denk nl dat alle bacterieèn dood gaan met die kou....

Share This Page