ehhh...waarom ik dat niet doe? Roan heeft vanaf zijn 4de maand tot zijn 8ste maand 4 (!!!!!!!) verschillende gastouders gehad. Hij huilde teveel dus dat hadden ze liever niet en ik kon weer een ander zoeken. Ik was het toen zo, zo zo verschrikkelijk zat dat ik toch voor een kdv gekozen heb. En wat blijkt....na 1 week huilde hij al voor 50% minder!!!!! Dus nee....ik heb heule heule heule slechte ervaringen met gastouders... Maar ik ben blij voor je dat het bij jou wel werkt!
Er zijn redenen waarom een kind huilend in de box gezet wordt, het kan al getroost zijn maar is ontroostbaar en er zijn andere kinderen die aandacht vragen. Dan worden ze huilend weggezet. het kindje heeft haar/zijn dag niet en is mopperig en huilt al de hele dag. gisteren hadden wij ook een kindje die de hele dag eigenlijk al huilde, je moest maar naar haar kijken en ze begon te jammeren en te jengelen. Je kan niet de hele dag met 1 kind op de armen vast houden.
kwestie van geluk hebben. Ties wordt altijd helemaal gek (blij) als ik hem naar de gastouder breng, dus dat zit wel goed. maar op het kdv waar ik werk zie ik kinderen met dezelfde reactie.
Bij ons is het juist andersom en zijn van gastouder geswitched naar het KDV. De eerste maanden vonden we het erg prettig dat ze naar een GO ging maar moesten ons steeds flexibeler opstellen zonder dat dat terugkwam. Uiteindelijk wilde ze zelfs 1 van de 2 dagen opzeggen en waren wij goed in de problemen gekomen als we niet nog bij het KDV ingeschreven waren geweest.... Het nadeel van een gastouder is dat die zelf de regels opstelt zoals het haar (of hem) het beste uitkomt. Bij een KDV weet je precies waar je aan toe bent! x
Ze vroeg toch waarom niet iedereen dat doet? Nou hierom dus. Ik geef gewoon antwoord op haar vraag hoor.
Ik heb jaren in de kinderopvang gewerkt en ook als gastouder, toen mijn eigen kinderen klein waren. Nu met baby wordt ik opnieuw gastouder. Ik doe gewoon hetzelfde thuis als op het KDV, dus zou het theoretisch niet uit moeten maken. Ik heb overal hele goede en hele slechte leidsters en gastouders gezien, moraal van dit verhaal: zoek door tot je tevreden bent en ga niet in zee met het eerste de beste wat je tegenkomt, omdat het wel lekke handig is qua tijden of zo. Kijk even goed rond, vraag andere ouders naar hun ervaringen en ga even kijken als er kindjes zijn (bij een goed KDV of een goede gastouder mag dat altijd), het gaat wel om je kindje, dat zelf nog niet kan zeggen wat 'ie ervan vindt (tenzij 'ie al 6 is natuurlijk!)
Bij ons was het juist andersom...Finn is met 5 maanden weg gegaan bij de gastouder, en naar een kdv gegaan, omdat wij helemaal geen leuek gastouder had...vond dat Finn veel huilde, ging niet met hem naar buiten, deed niets met hem, en altijd alleen maar negatieve verhalen...ben nu ZO tevreden over het kdv!
Jee Yolanthe, wat voel je je aangesproken... Dat is toch helemaal niet nodig? Ik lees namelijk allemaal gemengde reacties, de één is blij met een GO, de ander met het kdv, de één vond de gastouder niks en heeft er een extreem verhaal over, de ander heeft weer een extreem verhaal over een kdv. Ik ben blij voor TS dat ze een fijne GO heeft gevonden en ben het ermee eens dat ze het slecht had getroffen bij het kdv! Ik hoop dat ze daarover ook een officiële klacht heeft ingediend!!! Zelf ben ik erg tevreden over mijn kdv en de (belangrijkste) reden dat ik niet voor een GO kies, is omdat daar geen toezicht op is van een onafhankelijk toezichthouder. Ja, wel op het GOB en die controleert weer de GO maar een kdv zit in een toezichtcyclus van de GGD en die is onafhankelijk en dat vind ik gewoon belangrijk.
wij hebben een gastouder uit pure noodzaak: ik werk zelf kdv tijden en moet dus opvang buiten die tijden nog hebben. ik moet Ties half 7 kunnen brengen (gelukkig komt dat maar zelden voor) of 7 uur weer kunnen halen. puur toevallig heeft het goed uitgepakt en vonden we een fantastische gastouder.
nee dat mag niet en wil ik ook niet. als ik hem hoor huilen wil ik naar hem toe en niet op mijn eigen groep moeten blijven.
Ik heb ervaring met allebei en ik ben over allebei zeer tevreden. Mijn zoontje heeft altijd een gastouder gehad tot voor kort. Wij hebben ook zeer getroffen met de gastouder, maar wij vonden op een gegeven moment dat hij meer uitdaging nodig had dus gaat hij sinds kort naar het kdv waar hij vanaf dag 1 ontzettend naar zijn zin had. Bij evt. volgend kindje gaan we het eerste jaar weer voor een gastouder en daarna voor een kdv.
Waarom geen gastouder? Omdat wij de zekerheid van opvang nodig hebben ivm ons werk. Het KDV garandeert dit wel, gastouder niet.
Ik heb geen ervaring met gastouderopvang en wel met het KDV en ik blijf toch echt liever bij het KDV. Waarom? Ik ben tevreden en ik zie te veel nadelen van een gastouder. Bovendien lees ik ook over gastouderopvang hele vervelende verhalen, niet alleen over KDV's. Niet alle gastouders zijn zulke fijne mensen.
Ja wij hebben ook zekerheid nodig ivm ons werk, maar dat gaat gewoon goed. Als de gastouder ziek is, wat eigenlijk nooit voorkomt, dan zoekt het bureau voor ons vervanging (mochten we dat willen) Bovendien, als je kind ziek is kan het niet naar een KDV, maar wél naar een gastouder (mits ze natuurlijk heel ziek zijn zijn, maar dan blijf je ook het liefste zelf thuis) Dus da's niet echt een voordeel van een KDV
Toch wel hoor Juenco, het kindje blijft namelijk wel naar de vertrouwde omgeving gaan als er een leidster ziek is. Naar een andere gastouder is weer naar een totaal andere omgeving met een nieuwe gastouder en een hele nieuwe situatie. Ik denk dat de meeste ouders er dan voor kiezen om de kleine toch maar thuis te houden. En als de kleine ziek is, tja dat is idd een ander verhaal.
Ook niet alle leidsters zijn fijne mensen weet ik uit ervaring (heb 10 jaar in de kinderopvang gewerkt!) Gastouders met 4 of meer kindjes moeten volgens de nieuwe regels een achterwacht hebben en dat is meestal een invaller die op dezelfde lokatie komt. Of het echt werkt is natuurlijk de vraag, maar voor elke vorm van kinderopvang geldt, kijk eerst goed hoe alles geregeld is en of je een goed gevoel hebt erbij!
Uh? Het voordeel is dat ik niet afhankelijk ben van één persoon en inderdaad een nadeel is dat als mijn kind ziek, hij / zij niet naar het kdv kan. Maar gezien het feit dat ik dat laatste toch niet wil, is dat voor mij geen nadeel. Gelukkig is mijn zoontje pas één keer ziek geweest in de afgelopen twee jaar en die ene dag ben ik met hem thuis gebleven (en heb ik thuis kunnen werken). Vervanging bij ziekte van de gastouder schijnt in deze regio maar heel zelden te lukken dus dan blijft het een nadeel (plus ik ken die vervanger niet!) Ieder z'n ding maar het kdv is voor mij de beste oplossing en DE reden waarom ik geen gastouder heb (dat was de initiële vraag)