Onze zoon is morgen 11 weken. Hij lacht veel, huilt amper en de nachten gaan super goed (in de afgelopen week kwam hij steeds alleen om 4.00/5.00 en zelfs 1x om 6.00 voor een voeding - hij gaat rond 20.00 op bed). We zijn echt superblij. Het enige is; overdag slaapt hij erg weinig. Af en toe in de kinderwagen als ik met de hond loop. Ik probeer goed op moeheidssignalen te letten maar dan nog; als ik hem dan op bed breng is het vaak na 5 minuten al huilen. Af en toe, als ik hem in slaap wieg (het bedje kan schommelen) slaapt hij 45 minuten maar dat is echt een uitzondering. Laten huilen doe ik niet, al zit er wel een verschil tussen jammeren of krijsen. Jammeren laat ik wel een tijd gebeuren maar dat gaat eigenlijk altijd over in krijsen. Voor de nacht heeft hij een slaapzak, maar dat is een erg dikke dus zit hij alleen met rompertje in. Voor overdag is dat zo’n gedoe elke keer, maar een dunnere slaapzak heb ik nog niet gevonden waar hij nu in past. Misschien is het voor hem verwarrend dat hij overdag niet in slaapzak in bed wordt gelegd? Overigens neem (of nam) ik hem regelmatig mee in de maxicosi/kinderwagen om even een boodschap te doen/de stad in te gaan. Dan slaapt ie soms wel een hele tijd, soms ook niet. Maar dan (bijna) niet huilen maar eigenlijk gewoon om zich heen kijken. Hij valt ook wel in slaap tijdens/aan het eind van een voeding en slaapt dan soms zo een tijd door in z’n babynestje in de box, maar ook max 40 minuten. Ik merk dat ik onzeker word omdat hij overdag zo weinig slaapt. Tegelijk wil ik niet al te veel gekke dingen gaan doen om hem overdag te laten slapen, omdat de avonden en nachten zo ontzettend goed gaan en hij wel vrolijk is. Ik ben benieuwd hoe jullie hier mee om gaan (overdag slapen in bed)? Hebben jullie een ritueel(tje) voor overdag? Sowieso ben ik benieuwd naar hoe jullie dagen er ongeveer uit zagen met een baby van +- 11 weken. Ben nog erg zoekende merk ik. Alvast bedankt!
Hier slaapt Q overdag niet in bed. Wil hij op de 1 of andere manier niet. In de ochtend krijgt hij om 7.30 zijn eerste fles. Hij is dan ruim een uur wakker. Na dat uur leg ik hem in de box. Een half uur later slaapt hij. Max een uur. Na dat uurtje slapen speel ik een uur met hem. Daarna ga ik hem verschonen en een fles geven. Leg ik hem weer weg in de box en slaapt hij ongeveer weer met een half uur. Meestal is dat een langer slaapje van 3 soms 4 uur. Daarna weer hetzelfde ritme van een uur spelen, verschonen en een fles. Het is dan meestal rond 17.00 en dan is hij wat onrustig. Slaapt soms vrij snel, soms ook niet en ligt wat te jengelen in de box. Rond 19.00/19.30 slaapt hij altijd wel weer en slaapt dan tot 23.00/23.30. Dan krijgt hij in het donker zijn laatste fles en slaapt de nacht door. Dit ritme heeft hij nu al een tijd. Maar er zijn ook zeker dagen dat hij weinig slaapt. Vooral als ik weg ben of als hij ergens anders is. Zolang hij vrolijk is zou ik me nergens zorgen over maken als ik jou was!
Ieder kindje is zo verschillend. Ons meisje sliep met die leeftijd wel al in haar eigen bedje, vond ze juist fijn. In de box viel ze alleen in slaap als ze te moe was. Ik had overdag niet echt een ritueeltje (alleen slaapzak aan doen). Ik herken wel die worsteling met die dikke slaapzakken, ik had al vrij snel slaapzakken waar de mouwen vanaf konden, dat scheelt een stuk. Is wel iets minder warm natuurlijk maar met een dun dekentje echt prima te doen. Die deed ik dus altijd aan, zowel overdag als snachts.
Onze kleine meid is 12 weken vandaag. Als eerste heb je niks om onzeker over te zijn. Ieder kindje is anders en de één slaapt meer dan de ander. Wel fijn dat hij de nacht lekker zijn slaap pakt. Bibi is ook vaak aan het slapen van 20/21 uur tot 6/7 uur. Overdag slaapt ze weinig. Ik probeer haar wel de rust te geven, apart te leggen zonder prikkels. Maar als ze niet wil slapen dan gaat ze huilen. Soms ligt ze na het voeden met mij op ons bed, dan slaapt ze lekker door, zonder wakker te worden van geluiden om haar heen. Ik heb geen ritme/ritueel en ga eigenlijk vooral op haar signalen af. Wel geef ik voor het voeden een schone luier en als ze na het voeden niet slaapt, dan zet ik haar in haar wipstoeltje. Als ik merk dat ze moe is (in haar ogen wrijven of wat jammeren), dan leg ik haar op een rustige plek. Misschien helpt het om te voeden in een rustige omgeving en na het voeden even te knuffelen en dan neer te leggen. Dan geef je de kans om te laten slapen. Wil hij dat niet, dan kan je even spelen en probeer je het later na het voeden nog een keer? Ze geven vaak zelf goed aan wanneer ze moe zijn.
Hier is t ook drama met slapen overdag, word er zo moe van soms.. op de arm slaapt ze makkelijk een uur maarja dat gaat niet elke keer en ze wordt zwaarder. In bedje max half uur en dan weer klaarwakker en onrustug maar duidelijk nog moe. In de middag ga ik wandelen en slaapt ze eerst n half uur, wordt dan weer wakker en valt wel weer in slaap als ik blijf lopen. Meestal wandel ik n uur pfff. Dan slaapt ze wel 2 uur nog vanaf de tweede keer in slaal vallen. Ik moet haar dan zelfs wakker maken voor de voeding.
En buiten dan? De oudste sliep wel even een half uurtje als hij in de kinderwagen buiten lag na een korte wandeling of wiegen. Had hem in hartje winter gewoon voor de pui staan. Optie 2 was in mijn armen en dat was ook niet alles.... Nr 2 slaapt tegen ons aan. De hele nacht ligt hij in de armen van mijn man (en hij krijgt ook nog nachtvoedingen) overdag tegen mij aan en als ik heeeeeel veel geluk heb: even in de kinderwagen of wipstoel (ja foei haha maar 15 minuten een tevreden slapend kind is mij dat waard) . Ik heb mij erbij neergelegd. Vandaag in de draagdoek gepropt en sliep hij op mij. Kon ik tenminste even broodje eten