35 weken en kindje in stuit :(

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door caadje1989, 2 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. caadje1989

caadje1989 Actief lid

6 okt 2012
    211
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Allemaal,

Zojuist zijn wij bij een klinisch verloskundige geweest voor een "gewone" controle omdat wij in het ziekenhuis moeten bevallen, en tijdens de echo kwamen we erachter dat ons kindje in stuit ligt.
    De laatste 3 controles bij onze eigen vk lag ie nog netjes met het hoofdje naar beneden, maar nu was ie echt weer 180 graden gedraaid.

Nu krijgen we a.s. donderdag een versie (draaipoging)
    Zijn er meiden die hier ervaring mee hebben, was 1x voldoende, moest je vaker terug om te draaien, of kwam het uiteindelijk alsnog met een natuurlijke bevalling ter wereld?

Ben benieuwd naar ervaringen (hopelijk geen spookverhalen...)

2. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    He wat balen zeg! Ik heb het geprobeerd en helaas niet gelukt. Was een zeer pijnlijke gebeurtenis en na 20 minuten wrikken heb ik zelf gevraagd te stoppen. Maar ons zoontje heeft nooit in hoofdligging gelegen en is nooit gedraaid, dus ws iets andere situatie. Ik zou het niet nog een keer doen. Nu is deze baby net naar hoofdligging gedraaid dus dat is al heel wat ;)

Hopelijk werkt het bij jou wel, de kans lijkt me groter gezien het feit dat je baby net gedraaid is. Succes!

3. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hier een kzsnede gehad ivm stuitligging... Ik persoonlijk durfde een draaipoging niet aan. Best veel risico's...

4. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    weet jou vk zeker dat jullie hump goed gelegen heeft? soms is het erg lastig te voelen.

verder is mijn mening, dat een kindje niet voor niets in stuit ligt. ik zou persoonlijk nooit een versie laten uitvoeren. ik vind de risico's die daarbij horen te groot. lees je eens in over moxa therapie, voordat je een draaipoging ondergaat.

mijn dochter heeft van 20-36 weken in stuit gelegen. in kijn ziekenhuis willen ze heel graag draaien, maar ik wilde dat echt niet! ik zou liever een geplande ks krijgen, dan draaien. ik wist dat mn dochter graag zo lag, en ik geloof nooit dat ze dat zomaar doen. uiteindelijk is ze gedraaid en heb ik alsnog een ks gehad doordat ze niet door mn bekken kon. (ookal was ze klein).

5. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik sluit me aan bij bovenstaande, ik zou nooit een draaipoging doen. Kindje ligt niet voor niets zo.
    Stuitbevalling overigens ook niet zou gaan voor een gentle sectio.

6. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Nee stuitbevalling wilde ik ook niet...zoals andere dames al zeggen... Schijnbaar ligt je kindje goed zo ;)

Een vk of gyn zeggen je vaak gewoon dat je een draaipoging krijgt;)... Ze vragen het niet maar ze zeggen het...;)
    Hebben ze je persoonlijk wel verteld wat de risico's zijn?

Ik zou toch echt eerst zelf heel goed inlezen wat de risico's zijn ;)

7. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
  8. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Hier ook een kindje in stuit.. ik kon ook voor draaipoging gaan maar omdat mijn kindje al helemaal ingedaald ligt met de billetjes zouden ze hem uit mijn bekken moeten ''trekken'' en dit kon goed zeer doen zei de gyn. Ik heb gekozen om niet te draaien en een stuitbevalling te proberen. Mocht het niet lukken dan krijg ik een keizersnede.. maar ze verwachten geen problemen gezien ik al twee kindjes gehad heb.

9. caadje1989

caadje1989 Actief lid

6 okt 2012
    211
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor bovenstaande reacties, niet allemaal even positief helaas, maar goed... ervaringen delen vind ik op zich wel fijn (ook om mindere kanten ervan te horen)
    Maar de reden waarom wij de draaipoging wél overwegen, is omdat als het bij ons een keizersnede wordt, dat ik dan volledig onder narcose zou moeten (ivm allergie voor medicatie in ruggenprik)

Vandaar dat ik in elk geval IETS geprobeerd wil hebben om alsnog natuurlijk te kunnen bevallen.
    De kleine heeft wel in hoofdligging gelegen; op vorige echo ook goed gezien!
    Dus het KAN blijkbaar wel, en heb het idee dat ik best veel speling in m`n buik heb. Blijft een lastige overweging ondanks risico`s.

Ben ook bang dat een natuurlijke stuitbevalling méér risico`s met zich meebrengt en een keizersnede onder volledige narcose heeft nou ook niet bepaald onze voorkeur...
    Misschien begrijpen jullie nu iets beter de overweging;)

10. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Mag ik vragen voor welke medicatie je allergisch bent? Wat was de reactie die je kreeg?
    Is er al overlegd met een anesthesioloog naar de opties? Er zijn namelijk nog wel wat verschillende medicamenten en andere creatieve oplossingen..

In versiepoging heeft een slagingskans van ongeveer 40%. Dat is de kans dat ze de baby goed gedraaid krijgen. Helaas kan het kindje daarna ook weer terug draaien, dat is in dat percentage niet meegenomen. De risico's zijn echter inderdaad voor mij ook reden om nooit een versiepoging te ondergaan. Echter als echt alleen algehele anesthesie een mogelijkheid is zou ik inderdaad ook twijfelen.

11. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Met iets meer als 34 weken een pretecho gehad en toen lag die lekker op zijn kop, kont naar beneden...echografiste wou zijn koppie kijken als eerste....euh..hey...das niet jouw gezicht. :D Had ze meteen zijn plassertje in beeld...goh was ook weer duidelijk hahahaha.

(heb met dochtertje met 31 weken een pretecho gehad maar die was niet mooi, vandaar nu wat later gegaan met jochie en was nu wel mooi!)

3 dagen erna moest ik naar de vk, en vertelde meteen....hij ligt op zijn kop!! Zegt mijn vk, ja dat is normaal..... dus ik lachen, nee, hij ligt ondersteboven! Zijn voeten zitten beneden.....

VK kijkt me vreemd aan...zoiets dus :( En dan zegt ze, echt niet....hij lag al vast ingedaald vorige keer! :$ Dus ik zeg, jawel..bij de pretecho lag die op zijn kop..... hihihihi, ze moest er om lachen, och nee toch zegt ze...hij is niet als zijn zus he...weer terug schieten als ze eruit moet!

(die schoot bij het bevallen van compleet ingedaald ineens helemaal terug in mijn buik....weg baby en vordering met persen.....:$)

Zei meteen voelen, en ze deed ook ff een echo meteen, maar toen lag die weer netjes 'op zijn kop' met billen bovenin....hihihihi.

Dus hier kon die met die termijn nog draaien, en ik had geen super grote buik...geen super klein kind, en ook niet super veel vruchtwater op dat moment....... ;)

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zou inderdaad eens informeren naar de mogelijkheden voor ruggenprik.
    En anders zou ik inderdaad alle opties overwegen ipv een keizersnede onder narcose aangezien dat ook een schok is voor een babytje..

13. caadje1989

caadje1989 Actief lid

6 okt 2012
    211
    0
    0
    NULL
    NULL
    Opties voor overige mogelijkheden al besproken.
    Ruggenprik is gewoon morfine en daar ben ik flink allergisch voor.
    Vandaar dat de keizersnede onder algehele narcose meest "veilige" optie is. Omdat ook onbekend is hoe ik op evt. andere pijnstilling/verdoving kan reageren.
    Kortom, alles blijft een risico; alleen tijdens gewone bevalling kan ik aangeven wat ik voel als er wat mis gaat, en bij een keizersnede is dat natuurlijk niet het beste moment om er dan achter te komen dat mn lichaam verkeerd reageert.

Daarom alle overwegingen in acht nemen ;)

14. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Hier ook twee keer een stuitligger gehad. De eerste keer draaide dochterlief rondjes, daardoor ook geen draaipoging gedaan. Uiteindelijk ging ze zelf goed liggen, maar met 39 weken besloot ze weer in stuit te gaan liggen.
    Ik heb ook een keizersnede gehad (had toestemming van de gyn voor een stuitbevalling), een stuitbevalling had ze n.a.w. niet overleefd. Ze lag nl. met haar hoofdje naar achteren ipv op de borst zeg maar.
    Mijn keizersnede was ook onder volledige narcose (ruggenprik kregen ze niet gezet). Vind het nog altijd heel jammer, maar uiteindelijk ben ik nog geen drie kwartier volledig onder zeil geweest. Had mijn dochtertje een uur na de bevalling, dus een kwartiertje nadat ik bij was, bij me liggen.

De tweede lag ook in stuit tot 37 wkn, maar nog gedraaid en gelukkig blijven liggen.

15. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Morfine allergie hoeft echt geen probleem te zijn bij een ruggeprik.
    Chirocaine, lidocaine, sufentanil, bupivacaine, bupivacaine/glucose....dat zijn middelen die je bij een ruggeprik krijgt. Welk middel je krijgt is enorm afhankelijk van de ingreep die je krijgt. Sommige ziekenhuizen gebruiken inderdaad wel eens morfine...maar dit is echt niet nodig.
    Ik raad je echt aan met een anesthesioloog hierover te praten!

Veel mensen denken allergisch te zijn voor pijnstillers doordat ze misselijk worden en overgeven....dat is echter geen allergie maar een bijwerking. Zo zijn er nog wel meer dingen. Vandaar dat ik naar je reactie op het middel vraag.

ik denk echt dat je gewoon een spinaal kunt krijgen. Je kan zelfs met een epiduraal nog wat creatief zijn. Als je echt alle opties wil overwegen...ga dan echt even een gesprek aan meid!

16. caadje1989

caadje1989 Actief lid

6 okt 2012
    211
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je meedenken! Mag k vragen hie je aan al die kennis komt? Geloof mij; een.beetje misselijkheid of buikpijn onderscheid ik.duidelijk van een allergische reactie. Als ik ergens op reageer, o.a morfine dan zit ik onder de galbupten, jeukaanvallen en last van mn luchtwegen.

We hebben al veel van de hak op tak moeten springen en omschakelen van onze wensen af; eerst een waterbevalling, dat gaat vervolgens niet door vanwege GBS en wordt een ziekenhuisbevalling. Eenmaal daaraan gewend horen we dat n evr keizersnede onder narcose moet uit voorzorg (na 2 voorafgaande gesprekken over de allergieen...medicatie is nl niet het enige; ook latex o.a.) en nu blijkt de kleine in stuit te liggen. Misschien geeft t nu meer rust om ons neer te leggen bij t feit OF een.natuurlijke bevalling OF ks onder narcose. We kunnen wel gesprek aangaan voor andere samenstelling ruggenprik. Maar van ieder medicijn blijft het een.risico en afwachten hoe mn lichaam erop reageert en die onzekerheid geeft n hoop spanning.
    Kortom...die opties laten we nu zo ;) Het topic gaat over de overweging van een draaipoging...maar toch bedankt voor de tips/advies

17. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Hier hetzelfde verhaal. Ik ga wél voor een versie. Althans, ik wil het proberen.
    Mocht ik me er niet goed bij voelen of ik denk dat de baby het niet goed doet stop ik ook.
    Dit omdat ik écht heel bang ben voor een keizersnede en graag de kans wil pakken, dat als het wél lukt, ik natuurlijk kan bevallen.

Er kunnen complicaties optreden bij het draaien. 3 - 4% van de vrouwen ervaren of buikpijn, of krijgen weeën, of breken de vliezen of worst case scenario dus een spoedkeizersnede. En door de spoedkeizersnede vliegen de risico's omhoog want een keizersnede kan ook heel veel risico's met zich meebrengen.

Doe waar je jezelf het prettigst bij voelt.
    Oh en er zijn bepaalde oefeningen die heel misschien kunnen helpen maar vooral onder de noemer "baadt het niet dan schaadt het niet" staan.
    Zoals een kussen onder je billen, de zwaartekracht zou de baby de andere kant op moeten duwen.
    Een boekje lezen op handen en knieën, weer de zwaartekracht verhaal.

18. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik raad je gewoon aan om een gesprek met een anesthesioloog aan te gaan omdat de motivatie over de keuze daar behoorlijk door beïnvloed kan worden.
    Een sectio onder algehele narcose vereist meer medicatie dan een spinaal. Een gyn weet er gewoon het fijne niet van. Latexallergie maakt bij die keuze sowieso niet uit trouwens. Ik neem aan dat je eerdere operaties gehad hebt en dat er daardoor bekend is waar je wel tegen kunt. De vraag of je last van een bijwerking of allergie hebt is niet gemeen bedoeld...veel mensen weten oprecht het verschil niet.

Bij het maken van de keuze zou ik dan ook het risico afwegen van een algehele anesthesie en dat van een eventuele spoedsectio. Het is bij complexe problemen waar mogelijk nog wat uitzoekwerk aan te pas komt fijn als je al bij de anesthesioloog bekend bent. We doen dat regelmatig. ..gewoon voor het geval dat een sectio nodig is...alle tijd die je kan besparen is meegenomen.

Bij een sectio heb je bijvoorbeeld antibiotica nodig. ..als je daar ook veel allergieën voor hebt...en als je opiaten niet kan verdragen (die je bij algehele anesthesie krijgt) zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar een versie poging.

Het is geen aanval of wat dan ook...maar je kijkt naar de afweging sectio onder algehele anesthesie of versiepoging...die keuze kun je alleen maken als je alle info hebt.

19. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Misschien ook een optie maar ik wilde absoluut geen versie. Moxa therapie wil ook helpen. Hier trouwens met 36 weken in stuit en met 37 weken netjes in hoofdligging

20. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

TS: Dit klinkt als het advies van iemand die er echt wel verstand van heeft. Voor mijn gevoel reageerde je een beetje geïrriteerd op de eerste reactie van Wachtende, dat je advies/ervaringen vroeg over de versie (en dus niet over anesthesie). Maar ik zou deze info zeker meenemen in je overwegingen.

Wat betreft een versie: Ik heb geen ervaring. In mijn omgeving lukt het de ene keer wel, de andere keer niet. Heb mij wel een beetje ingelezen omdat de kleine hier met 33 weken in stuit lag. Maar die is gelukkig weer terug gedraaid. Het lukt idd maar in 40% van de gevallen en er is geen garantie dat de baby niet terug draait naar stuitligging. Desondanks had ik het zelf wel geprobeerd als de baby in stuit was blijven liggen. Ik heb al een ks gehad en heb een dochter van 2. Zeker met oog op het 6 weken niet tillen (niet haalbaar met peuter) wil ik het liefste natuurlijk bevallen. Het herstel
    Een stuitbevalling zou ik echter zelf nooit doen. Dus als de versie niet gelukt was, dan was het toch een ks geworden.

Succes met je keuze!

Deel Deze Pagina