Om te beginnen, ik heb een eigen bedrijf, enorm druk, lange dagen werken. Ik masseer en geef diverse vormen van yoga. Mijn werkdagen zijn gem. 10 a 11 uur per dag. Gister kwam ik thuis enbij het afvegen na toiletbezoek, zat het papier helemaal onder bloed. Paniek. Vlk gebeld, even aankijken... Vannacht begon mijn buik te rommelen, menstruatie krampen en dat is nog steeds niet gestopt. Vanmorgen is de vlk langs gekomen, maar na diverse onderzoeken ontdekte ze niks. Zewilde voor de zekerheid een echo en ctg dus ben ik doorgestuurd naar de gynaecoloog. Alles zag er goed uit, urine op kweek gezet, vermoedelijk is er ergens een vaatje geknapt. Ik voel me voor de rest heel erg goed! De gyn.heeft me naar huis gestuurd op de voorwaarde: niet sporten, geen seks, niet werken. Rust houden dus. Nu komt het. Ik heb mijn lesje echt geleerd vandaag en ga nu structureel minder werken. Maar, een week niet werken is een week geen inkomen. Ik ben niet verzekerd voor dit soort dingen, omdat het te duur is. Bij een werkgever had ik me allang ziek gemeld. Daarbij, als ik alles stil leg voor een week, moeten afspraken verplaatst worden naar later, laat ik geen enkele afspraak doorgaan deze week, word ik komende maand dubbel zo druk om het in te halen. Dit is dus niet handig. Tijdens mijn yoga lessen kan ik blijven zitten, kost me geen energie. Weetje, het is een verschil of ik 7 mensen masseer per dag, of 1 of 2.... ik zie voor een week helemaal stoppen niet zitten. In het voorjaar heb ik 2 weken in het ziekenhuis gelegen en had ik veel pijn, kostte me veel tijd en energie om iedereen af te bellen, maar ik kon ookniet anders en heb me daar bij neer kunnen leggen. Nu niet, want; 1. ik voel me prima 2. er is niks uit het onderzoek gekomen 3. ik heb besloten om ipv 10 uur, 4 a 5 uur per dag te gaan werken. Kunnen jullie aub zonder oordeel, eerlijk zeggen wat jullie zouden doen als jullie in mijn schoenen zouden staan? Als ik deze week niet werk nogmaals, geeft dat mij veel stress en heb ik deze maand bijna geen inkomen meer, omdat ik 2 weken werk om devaste lasten inde praktijk te kunnen betalen (huur, btw, electra etc etc) en 2 weken werk om inkomen te hebben... Nogmaals, onder een werkgever werken is echt heel anders...
Hoi, Ik zit eigenlijk met dezelfde situatie, alleen zonder bloed. Ben ook week echt ziek geweest en moest ook minder gaan werken. Maar niet werken is minder geld... Maja heb t toch maar gedaan. Ik bedoel je zou het jezelf nooit vergeven als er iets mis gaat toch? Maargoed ik zou zeggen luister naar je lichaam... Succes
Wat een vervelende situatie. ook ik ben zelfstandige en heb voor dit soort situaties wel een verzekering afgesloten. je zal altijd zien dat er iets gebeurt als je geen vz hebt. de mijne is overigens niet zo heel duur ik ben bij nationale nederlanden verzekerd. met een eigen ricisco van 30 dagen. zo hoef ik maar 30 dagen zelf op de vangen. dit lijkt me redelijk haalbaar, maar daar heb ik dan ook een buffer voor gemaakt. Als ik langer dan 30 dagen ziek ben of tenminste 75% arbeidsongeschikt ben geworden dan heb ik recht op die uitkering. Ik heb mijn uitkering op 1000 netto verzekerd en dat kost me 114. Hiervan is ook nog eens 30 per maand terug te vragen via de belastingdienst. dit moet je ff bij je balasting mannetje laten nakijken. Ik hoop je een beetje te kunnen helpen hiermee. Voor zwangerschap is de voorwaarden voordat ze uitkeren, dat je op de dag dat je je ziekmeld, minimaal al 1,5 jaar bij hun verzekerd bent.
ja, maar als zzp ben je eigenlijk nooit ziek, nu zou ik daar ook miks aan hebben, want het gaat maar om een week. In de afgelopen 5 jaar heb ik me nooit ziek gemeld. Daarbij is mijn man de kostwinner. Ik neem ditrisico heel bewust, maar moet dus ook kritisch kijken wat ik wel en niet doe qua werk... ik kan me nu toch niet meer verzekeren
Ben je op de hoogte van een ZEZ uitkering? Zo nee: even googlen. Krijg je wel pas vanaf week 34, maar het is in ieder geval al iets! Hier ook iemand die tot het einde doorwerkt en dat is lastig, maar geen inkomsten is ook geen optie. Hoor van alle kanten dat ik het rustig aan moet doen en misschien is dat ook zo, maar als ZZP'er is dat idd vaak geen optie... Nou ja, hier heb je helemaal niks aan eigenlijk, maar ik ben dus ook zo iemand die lekker door gaat. Hoop dat die ZEZ uitkering je iets uit de zorgen kan helpen
Maar als je kindje er is ga je toch ook niet door met 11 uur per dag werken denk ik? Dus je moet met minder inkomen toch wel gewoon rond kunnen komen? Ik zou denk ik toch gewoon een week herfstvakantie inplannen. Waarom zou je je bij een baas wel ziekmelden maar voor jezelf niet? Dan is geld je enige drijfveer en dat lijkt me niet goed.
Ik zou zeker minder gaan werken en me echt houden aan die 4 a 5 uurtjes per dag. Klanten/werk inhalen zou ik ook niet doen, dan maar zo plannen dat ze veel later terug komen o.i.d. En ik zou nu sowieso een paar dagen vrij nemen.. Echt rustig aan doen hoor.
Wat een moeilijke situatie zeg. ik begrijp je dilemma. Lastige situatie ook om iets over te zeggen want je wil iemand geen verkeerd advies geven natuurlijk. Wat ik denk ik zelf zou doen: Proberen echt op mijn eigen gevoel te vertrouwen. Als het je lukt om de angst voor geen inkomen en de (mogelijke) angst dat er iets met de zwangerschap is uit kunt schakelen en het je lukt echt bij je gevoel te komen dan weet je denk ik instinctief wat je moet doen. Je zegt al heel overtuigd dat je naar 4/5 uur werken per dag zou willen gaan. Misschien ben je tot dit aantal uren ook gekomen omdat dat goed voelt, omdat je zelf gewoon weet dat dit goed zou zijn. Zelf zou ik ook echt mijn lichaam als raadgever nemen. Op welke momenten krijg ik harde buiken? Als jij bijvoorbeeld het idee hebt dat de yogalessen niet veel energie kosten of misschien zelf wel prettig zijn...? Dan kan ik me heel goed voorstellen dat je besluit hiermee door te gaan. Ook omdat ik uit eigen ervaring weet dat stress je enorm veel energie kan kosten. Dan kun je (lichamelijk) nog zo rustig aan doen, heel bevorderlijk lijkt al die spanning me niet. Anderzijds moet je er denk ik wel echt voor waken dat je niet over je grenzen gaat omdat de situatie nou eenmaal zou lastig is. Dat zou voor mij een valkuil zijn. Soms zie je pas achteraf dat iets toch teveel voor je was. Masseren vind ik persoonlijk wel heel inspannend klinken en ik zou als ik jou was echt overwegen daar nu niet mee door te gaan. Ik denk dat je hierin makkelijk teveel doet. Het bloedverlies zou inderdaad heel goed een gesprongen vaatje kunnen zijn, zeker in combinatie met dat je je zegt helemaal goed te voelen. Maar... dat rommelen van je buik en menstruatieachtige krampen vind ik toch een ander verhaal. Ik zie dat als een signaal van je lichaam dat je serieus moet nemen. Ik zou dan ook zeggen: neem die strikte rust die de verloskundige adviseerde nu zonder daar van te voren een tijdsperiode aan vast te knopen en kijk (en vooral voel) heel rustig aan hoe het gaat. Ik zou pas weer over die 4 a 5 uur werken na gaan denken als die krampen en dat gerommel helemaal weg zijn. Nogmaals ik begrijp heel goed dat je dat stress oplevert, maar ik vind het een tegenstrijdigheid in je verhaal dat je zegt je helemaal goed te voelen en dat je daarnaast verteld dat je die krampen hebt. Misschien ben je te streng voor jezelf en heb je die rust harder nodig dan je zelf beseft. Neem je lichaam serieus! En wie weet zijn de krampen snel weer verleden tijd en kun je op een lager pitje doorgaan met je werk. Heel veel succes met deze lastige beslissing. Ik hoop echt dat je je snel weer helemaal goed voelt.
Bedankt voor je lieve, oprechte reactie. Ik neem morgen, zaterdag en zondag sowieso helemaal vrij. Maandag bekijk ik het opnieuw. Wat tegenstrijdigheid betreft, ik heb die krampen wel, maar er helemaal geen last van. Ik lig niet krom van de pijn. Ik kan er gewoon om zijn, het is alleen een beetje irritant. Lichamelijk voel ik me verder topfit. De yogalessen zijn heerlijk om te geven, daar wordt ik echt rustig van... masseren is heel erg zwaar, ik deed dat voorheen zo'n 6 a 7 mensen per dag. Ik wil nu terug naar 1 of 2. Tot aan de bevalling. Dat vind ik al heel goed van mezelf @cowgirl; Jazeker ga ik minder werken! 3 hele dagen en 3 avonden. Ik hoef niet met minder inkomen te doen, ik moet gewoon beter plannen. Nu is het vaak zo dat ik om 10 uur een massage heb, en dan om 12 uur weer, om 14 uur weer en dan om 18 uur weer bijvoorbeeld. Wanneer ik ze achter elkaar plak, dan kan ik er meer per dag doen. Nu ben ik tussentijds veel in de praktijk om facturen te maken bijvoorbeeld tussendoor, de bedoeling is dat ik straks gewoon een heel strak rooster hanteer en doordeweeks 3 dagen thuis ben en 2 dagen werk (+zaterdag). Ik ga sowieso nu al minderen, omdat ik dit tot aan mijn verlof niet meer volhoudt. Ik heb een vervangster, die begint in december. Wellicht kan ik haar vragen eerder in te springen Bedankt voor alle reacties.
Ik snap je dilemma, maar ga niet te licht om met je klachten. Als je kindje echt te vroeg komt dan kan je je zelf altijd verwijten dat jij zonodig geld moest verdienen... Jouw gezondheid en die van je kindje is toch belangrijker!
Oh wat moeilijk zeg, ik kan het me ook helemaal niet voorstellen hoe het is om een eigen bedrijf te hebben en je dus niet 'zomaar' ziek te kunnen melden.. Durf het dus niet te zeggen omdat ik me er echt niet in kan inleven en het dus geen waardevolle insteek zou zijn, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen met deze beslissing!
Lijkt me een heel verstandig plan; nu even drie dagen helemaal niks (ook niet elke dag die twijfel ga ik wel of ga ik niet) en dan maandag weer verder zien. Hopelijk zijn die krampen dan gewoon weg. Ja ik begrijp dat je niet echt last van die krampen hebt (waarschijnlijk ben je ook geen piepertschat ik zo in), maar wat ik bedoel is dat het een signaal is van je lichaam. Kwa conditie en gezondheid trek je het gewoon hartstikke goed en dat is super. Maar misschien wil je baarmoeder gewoon iets meer rust. Van 6 of 7 mensen masseren naar 1 a 2 is zeker een hele stap. Ik hoop dat je dat straks gewoon lekker nog een tijdje zonder problemen kunt doen. Het is voor je lijf en conditie ook fijn om in beweging te blijven. Zou idd ook lekker zijn als je vervangster al wat eerder kan bijspringen. Goed blijven luisteren naar je lichaam. Liefs en een relaxt weekend gewenst!