Ik geeft genoeg toe hoor. Ik haal ze hier in huis. Ik kan dus ook een heel hoofdgerecht gaan maken dat dan ook weer perfect moet zijn. De kosten voor het eten en de drank zijn ook voor ons. En de aankleding van de tafel.
Ze kunnen toch in jullie huis doen wat ze normaal bij hun thuis zouden doen? Dat is juist het stukje dat zij zich aan zouden moeten passen. Vind niet dat jullie nu alles op je hoeven te nemen als zij dit anders altijd doen. Samen de taken en kosten verdelen is nog het eerlijkst.
Ik vind hier helemaal niks egoïstisch aan, ik denk meer dat er hier mensen zitten die gewoon recalcitrant reageren om te etteren. En ook een aantal die domweg niet lezen, maar gewoon reageren om het reageren, wat zoveel gebeurd op dit forum. Ik vind dit een hele nette oplossing wat je aandraagt, ik zie totaal het probleem niet. Ik heb nog geen kleine (zie onderschrift) maar wat ik in ieder geval normaal vind is dat er minimaal rekening wordt gehouden met een kleine. De kleine hoort er ook bij en zo wordt die gewoon buitengesloten. Ik zou me dat heel erg aantrekken. Ik zou me heel erg in de steek gelaten voelen. Zo sluit je gewoon een kleine compleet buiten, en ik vind dat niet kunnen. Nu heb ik het gelukkig altijd makkelijk met kerst, ik heb gebroken met mijn ouders, dus geen last van die kant en de ouders van ML zien we ook minimaal, maar als je van kerst houdt, hoort een kind daarbij. evenals de cadeaus, je sluit toch geen kind uit? Juist kinderen vinden dat helemaal geweldig, en zoals ik het zie, sluit jou familie je kind gewoon volledig buiten. Wat ik even niet zo snel terug kan vinden is wat je man hier van vindt. (of ik heb het niet gelezen, of mijn geheugen laat me in de steek). persoonlijk zou de schoonfamilie de pot op kunnen, als ze totaal geen rekening houden met jou. Maar ik sta daar veel makkelijker in als de meeste mensen. Ik wens je veel wijsheid en
Ik denk dat er veel meer zit dan alleen deze kerst richting je schoonfamilie.. Als het zo'n groot probleem blijft misschien dan maar helemaal laten zitten.. Krijg uit je posts wel het idee dat beide kanten erg koppig zijn/graag vasthouden aan hun eigen ding.
Dank je wel voor je bericht. Dit doet me echt even goed. Mijn man is het volkomen met me eens gelukkig. Ik wens jou een heel fijne zwangerschap toe
weet je wat jij moet doen meid als het niet naar je zin is of niet zoals jij kerst wil vieren, vier dan lekker met je eigen gezinnetje kerst, Gourmet/eet lekker met zn 3en en daarna je kleine man naar bed en lekkere hapjes op tafel, Ga je overdag even naar je schoonouders klaar
Wat zegt je man er dan van dat zij zegt iedereen al vaak genoeg gezien te hebbem?? En je schoonouders?? Is het hun dochter en zus van je man of is haar man hun zoon/broer
Als ik koppig vol zou houden zou ik deze dingen allemaal niet verandert hebben. Dus ik ben het totaal niet met je eens
Lastig... Het lijkt mij dat je niet bepaald een positief beeld hebt van je schoonfamilie. Dan is het natuurlijk ook lastig om je positief op te blijven stellen naar hen toe. En daar bedoel ik niks aanvallends mee, want ik herken het zelf ook. Ik denk dat het geven en nemen is, van beide kanten. En als dat niet lukt van 1 van de 2 kanten dan blijft het een vervelende situatie. Ik zou proberen om het rustig met elkaar te bespreken en de achterliggende gedachten, wat je van je schoonfamilie vindt, aan de kant te zetten. Anders lijkt het me moeilijk om er echt uit te kunnen komen.
Ok, dan moet ik zeggen dat ik je wel een stuk beter begrijp. In mijn eerdere reacties ging ik er van uit dat kerst de hele dag gevierd werd en dat je dus al de hele dag als familie bij elkaar was. Dan krijgt je kind genoeg mee van de gezelligheid om te begrijpen dat het een bijzondere dag is. Ik vond het daarom onzin om zo te zeuren over hoe laat het eten zou beginnen. Wij vieren dus altijd overdag kerst. Wij zijn al 's ochtends rond koffietijd bij ouders of schoonouders en gaan na het avondeten weer naar huis. Bij mijn ouders is het diner altijd tussen de middag, omdat mijn oma ook mee eet en zij is gewend om dan warm te eten. Bovendien kan ze door hoge leeftijd en gezondheid een kerstdiner 's avonds echt niet meer aan. Onze dochter heeft vorig jaar tijdens het voorgerecht haar eten gegeten en is daarna op bed gelegd. Tegen de tijd dat ze wakker werd hadden wij net ons nagerecht achter de kiezen. Ze heeft het eten dus niet meegemaakt, maar gedurende de dag heeft ze wel gemerkt dat het een bijzondere dag was, een familiedag, waarin zij erbij hoorde. Dat vind ik inderdaad wel belangrijk. Als ze dus zo laat pas bij elkaar willen komen, lijkt het inderdaad wel alsof het hen niks kan schelen of hij bij de kerstviering is of niet. Ik snap wel dat je dat niet leuk vindt. Ik vind wel dat je schoonfamilie zich een beetje onredelijk opstelt bij het afspreken van de tijd en dat ze perse allemaal tegelijk moeten arriveren. Ik zou voor mezelf de kerstviering met hen gewoon niet meer echt als kerstviering zien, maar als een gezellig etentje. Ik zou overdag gewoon gezellig als gezin kerst vieren. Cadeautjes gewoon lekker 's ochtends, als hij nog fit en actief is. 's Avonds komen ze eten en krijgt hij er een klein beetje van mee. En tweede kerstdag gaan jullie lekker naar je eigen ouders, waar je zoontje wel meekrijgt dat het een feestdag voor de hele familie is. Edit: Ik zou er nog steeds niet de verhoudingen voor op scherp zetten of boos op ze worden. Als zij zo'n ander beeld voor ogen hebben dan jullie, ben je niet verplicht om het samen te vieren. Gewoon zelf vieren zoals jij wil, zonder er verder woorden aan vuil te maken of je er druk over te maken.
Pff.. Wat een toestand.. Niet alles gelezen hoor! Als ik jullie was zal ik lekker een paar dagen met Kerst weggaan. Misschien wel met jouw ouders (die zijn wel meegaand, had ik begrepen). Gelukkig hebben wij beide makkelijke ouders. Bij alle feestdagen hebben we geen verplichtingen. Meestal zijn zij er niet.. In hun ogen, de kinderen hebben hun eigen gezin. Druk leven, die extra vrije dagen zijn welkom om als gezin wat te ondernemen.
Misschien kunnen jullie het beter even twee weekjes laten rusten en het er dan weer over gaan hebben? Als ik t zo lees zitten jullie redelijk vast in het eisenpakket, en dan bedoel ik beide kanten van de familie. Dus even pauze lijkt me dan niet verkeerd want zoals het nu gaat kom je toch niet verder.
haha, je onderschrift maakte dit een erg mooie reactie Fijne dag!! Ik zal me nader verklaren dan maar. Kerst is een feest wat je met familie viert, iets wat je al jaren doet waarschijnlijk. Bij ons is het echt een traditie dat wij de hele dag al bij de ouders zijn en lekker in de weer zijn met bakken en koken. De dochtertjes van mijn zus spelen dan lekker, of kijken een film met opa, of komen helpen in de keuken. Dan rond 6 uur begint het diner, dan gaan we genieten van al het lekkers wat we hebben gemaakt. De kinderen doen gewoon mee, het is immers een feestdag. Dit doet we al sinds die meiden babies zijn. Ze zijn er gewoon bij, wij vieren kerst zoals gewoonlijk en wanneer de meiden moe zijn leggen we ze op bed en gaan wij verder met drankjes en muziek en lekker natafelen. Een klein kind kan best een keertje langer op blijven, dat is ook juist hartstikke gezellig! De cadeautjes doe je dan toch voor het kerstdiner en dan leg je tussen de gangen je kindje op bed. Een kind veranderd nou eenmaal je leven, maar je kan niet verwachten dat iedereen om je heen zich ook gaat aanpassen. Mijn zus probeerde het nog wel, op feestdagen wilde ze om 4 uur beginnen want de kinderen moesten stipt om 7 uur in bed liggen, maar uiteindelijk stapte ze daar van af en hebben we het nu altijd leuk met de feestdagen. Lekker relaxed en prettig voor iedereen. Vandaar dat ik vind dat je best overdreven reageert op zoiets. Het zou toch zonde zijn om kerst niet met je schoonfamilie te vieren om deze reden? Ik zou zeggen, praat er over en kijk naar de mogelijkheden. Neem een campingbedje mee en laat hem lekker slapen wanneer hij moe is zodat jullie gewoon kerst kunnen vieren op de oude vertrouwde manier. Fijne dag!!
Ik kan hier maar 1ding over zeggen: ga eerst eens goed lezen wat ik heb geschreven voordat je reageerd!
Ja, ik heb het nu gelezen. Ik probeer je alleen een hart onder de riem te steken en je misschien helpen vanuit een ander perspectief te bekijken?