Het feit dat je twijfelt (in je onderwerp), zegt mij al genoeg! Beide zitten jullie volgens mij allebei fout, jullie zijn allemaal te star in jullie denken. Kerst is een tijd van vrede, licht, gezelligheid. Dan ga je toch geen stennis maken...wees de wijste...leg je zoontje na een uurtje op bed en vier daarna gezellig een grote-mensen kerst!
Volgens mij zeiden schoonouders dat iedereen het eens moest zijn met elkaar ... en als iedereen het eens is dat schoonzus wat later komt, moet het toch ok zijn? Overigens vind ik het wel te kinderachtig om je account op te zeggen puur omdat er mensen zijn die er anders over denken.
Lees net nog wat meer van je posts, ik vind je voorstel richting je familie wel ok, hoop dat ze niet zo star blijven doen. Iemand moet water bij de wijn doen, kom op het gaat om Kerst! Niet waard om daar ruzie over te gaan maken. Sterkte!
Hmm... nu ik dit zo lees vraag ik me af of ik dan nog wel zo welwillend zou zijn... Kijk, dat tijdstip van 18.00 uur zou ik dan accepteren. Blijkbaar is dat voor hun al vroeg. Maar dat alle kosten dan op jullie neer gaan komen kan natuurlijk ook weer niet. Ik zou het even laten rusten en dan weer rustig opnieuw bespreken en uitleggen. Blijft de rest dan nog zo halsstarrig weigeren (ook m.b.t. cadeautjes, vind het belachelijk dat jullie zoontje dan niks zou krijgen) dan zou ik zeggen: prima, even goede vrienden maar hier gaan we niet uitkomen. Vieren jullie maar Kerst zoals jullie dat willen, wij blijven liever thuis. Zo kan iedereen het op de gewenste manier vieren. Persoonlijk denk ik dat het anders volgend jaar weer een toestand wordt. Overigens gaan wij dit jaar ook het een en ander aanpassen bij schoonouders. Vaak moeten we er op tijd in de middag zijn (rond 13.00-14.00 uur). Dat gaan we dus ook afschaffen. Ik wil overdag lekker met mijn eigen gezinnetje doorbrengen en dan kunnen we tegen 16.00 uur wel richting schoonouders. Als ze dat niet leuk vinden: jammer dan, maar ik ga daar niet de hele middag en avond zitten. Zeker niet als er dan nog gebroken nachten zijn, laat mij dan in de middag nog maar even slapen. Ben ik 's avonds ook gezelliger. Qua eten enzo (tijdstip, aantal gangen) mag het van mij allemaal gelijk blijven.
Meid ik snap je 100%!! Wij hebben 2 jaar op rij ellende gehad met kerst vanwege die eettijden bij mijn zus/haar schoonzus. Zus geen kids dus begrijpt het niet helemaal en haar sz die heeft een dochter die slaapt overal en altijd ruim 2 en ja nog steeds bijna heel de dag. Onze oudste is gewoon heel gevoelig en snel van slag en moet voor zijn rust en ieders gezelligheid om 19.00/19.30 naar bed. Ze.willen om 18.00 uur pas aan tafel plus voor ons nog 25 min reistijd reken maar uit dit lukt niet. Dit jaar hebben we besloten om het lekker een dag met ons gezin te doen. En de andere dag is iedereen welkom hier wie zin heeft.
Laat ze om 18 uur komen en vier tot 18 uur je eigen kerstfeest met jullie kleine! Ik zou dat juist leuker vinden zelfs....
Tradities zijn leuk tot het woordje moeten om de hoek komt kijken, en daar hebben we hier mee te maken SZ moet chillen, heeft de familie al vaak genoeg moeten zien. schoonouders willen perse dat iedereen te gelijkertijd kerst viert Ts vind dat kind er bij moet zijn..... misschien het moeten loslaten en het dan inderdaad een keer niet met hen vieren en de traditie los laten, en dan volgend jaar weer kijken, misschien kunnen julie je eigen traditie starten.......of gezamelijk het anders invullen, misschien is iedereen dan ook meer bereid tot een compromis.....
Wat een vreemd verhaal. Ik heb niet alles gelezen hoor, dus misschien mis ik wat. Maar even samenvattend. Bij je eerste post kreeg ik een beetje het idee dat je schoonzus een verkeerde indruk had gekregen en zich daartegen verzette. Ik kan me heel goed voorstellen dat het even leek of je geen kerstfeest wilde vieren met de hele familie, maar baby's kerstfeest waar de familie getuige van mocht zijn. En als dat even zo overkwam, dan snap ik heel goed dat je schoonzus haar hakken in het zand zette - het moet immers leuk zijn voor iedereen. Uit de laatste paar posts begrijp ik echter dat je al water bij de wijn hebt gedaan, voorgesteld hebt hoe de volwassenen toch hun kerstfeest kunnen hebben waar jullie zoon bij hoort, en dat het ook door kan gaan als hij naar bed is. Dat lijkt me al een veel fijner voorstel voor haar om aan te horen. En toch wil ze niet schikken. Is het geen idee om even een persoonlijk gesprek met haar aan te gaan? Niet over whatsapp of e-mail, maar gewoon over een kop koffie? Ik heb namelijk het vermoeden dat er meer achter zit. Ze wil absoluut niet eerder komen, zegt het druk te hebben, vertelt niet waar ze het dan druk mee heeft of wat er wél anders kan dan haar oorspronkelijke voorstel. Je kunt zeggen dat ze gewoon moeilijk wil doen, maar dat vind ik te makkelijk. Niemand zit thuis met het plan: nu ga ik even moeilijk doen. En misschien heeft haar weerstand helemaal niets met jou te maken, maar erover praten kan vast geen kwaad.
Wat een gezever allemaal omtrent kerst. Mijn god het is begin oktober pff. Kijk over 2 maanden eens verder en maak dan afspraken.Om nu de komende 2maanden te gaan zitten zaniken over waar en hoe Kerst vieren dan vraag ik me echt af waar jullie mee bezig zijn.Steek jullie energie in iets zinvols en leuks en gedraag jullie als volwassenen ipv een stel kleine kinderen die hun zin willen doordrijven.Dat mensen überhaupt de tijd en energie hebben om zich begin oktober al druk te maken over die paar dagen in het jaar. Ieder zijn ding zou ik zeggen maar gezellig zal het niet worden met zo'n langdradig voorprogramma.
Wanneer jullie het feest organiseren moeten zij zich maar aanpassen vind ik. Dus ook schoonmoeder. Ik zou gewoon op jullie (beetje aangepaste) tijd beginnen en s.zus komt dan maar op haar tijd. Maar dan kan het dus wel zo zijn dat jullie al begonnen zijn. Jullie moeten al het diner fixen, de gezelligheid en alles er omheen en rekening houden met jullie kindje en zij heeft alleen zichzelf naar jullie toe te slepen. Dan past ze zich maar wat aan.
Waar ik me over verbaas: mensen verwachten dat, als ze Kerstdiner organiseren, iedereen meebetaalt???? Menen jullie dat nou? Betaal je ook mee als er bij ouder/schoonouders gegeten wordt? Ik kom zelf uit een cultuur waar dit echt not done is. Gastgezin draagt alle kosten, er zou nooit in me opkomen om dit van mijn gasten te verwachten. Andersom zou ik ook niet meebetalen aan eten bij mijn familie/vrienden.
Hangt er maar net van af hoe het georganiseerd wordt. Als wij mensen uitnodigen om te komen eten betalen wij en vice versa. Maar met kerst weten we al van tevoren dat we het allemaal samen doorbrengen, maakt niet uit bij wie. Dan neemt iedereen iets mee voor het diner, zodat niet een iemand op de kosten blijft zitten. Bij gezamenlijk met vrienden georganiseerde etentjes doen we dat ook zo. Geld vragen of geven doen we dan weer niet, dat vind ik ook raar.
Over de kosten, mijn ouders willen er nooit wat voor hebben. Ze willen graag bij hun zitten, gewoon fijne traditie. Mijn ouders zijn altijd behulpzaam naar ons toe en gek op de kinderen, dus wij zijn elk jaar bij hen. Wij vragen elk jaar of we mee mogen betalen maar dat willen ze niet hebben. Als wij met vrienden iets qua bbq of met kerst wat doen, dan nemen we allemaa wa mee of delen we de kosten. We zitten namelijk bijna altijd bij 2 stellen. De rest wil ook altijd komen maar niet bij hun thuis zo vaak......... Nou daar betaal ik niet elke keer voor. Dus het is maar net hoe je het afspreekt.
Ik vind dat jij je behoorlijk aanstelt.. Ga lekker kerstonbijt doen met je gezin, kadootjes uitpakken enz.. En savonds met de familie dineren en gezellig doen.. Is je kind moe leg hem gewoon daar in bed..
Misschien moet je het ook maar gewoon laten gebeuren die dag. Als ik het goed las, vier je ook nog kerst met jouw ouders? Die wel hun liefde voor hun kleinkind tonen en hem er graag bij hebben? Dan zou ik me daarop richten. Ziet je schoonfamilie op fb wel terug hoe leuk het die dag was samen met jullie zoontje..... 😁😉
Wow, dat had ik niet mee gekregen. Het is dus ook nog bij TS thuis? Lijkt me dat die schoonzus een beetje een control freak is... Doet me trouwens ook denken aan mijn schoonzus... of nog niet eens eigenlijk. De vriendin van mijn zwager. Zij hebben in háár familie een pakjesavondtraditie. Dus toen zij wat met mijn zwager kreeg, ging hij daar ook aan mee doen. Ook mijn schoonouders werden gevraagd of ze mee wilden doen en ook mijn man en ik. Nou ja, leuk. Heel aardig en ik zag het ook wel zitten. Geen surprises, maar wel lootjes trekken en voor 10,- of zo iets voor elkaar kopen. Ik had er wel zin in! Maar toen kwam het... Of het dan bij ONS kon. Uhhh, oké... daar had ik geen rekening mee gehouden. Ja bij ons was het makkelijkst, want wij woonden het centraalst. En dan konden we onze eigen kinderen in hun eigen bed doen... Schoorvoetend ben ik akkoord gegaan. Voelde me wel voor het blok gezet. Maar goed, voor de lieve vrede.... en de avond zelf leek me we gezellig. Zag alleen op tegen het werk wat er bij kwam kijken. Was net bevallen toen het geregel begon (op de daadwerkelijke datum zelf zou de kleine 11 weken zijn). Ik zat in een hele moeilijke periode (man 4 dagen en nachten per week weg, ik met een peuter en baby en gebroken nachten, borstkanker bij mij moeder geconstateerd) en achteraf bleek ik toen al in een zware burnout met depressie te zitten, maar goed, dat wist ik toen nog niet. Maar, ze zouden alles regelen. Die deed het eten, die deed het drinken, die deed de aankleding... en eerlijk is eerlijk, toen de avond was aangebroken werd er ook heel goed geholpen met drinken indoen, lekkers op tafel zetten, afruimen, etc. En het was ook wel heel gezellig. Alleen de manier waarop kwam niet zo goed over. Wij 'mochten' meedoen met HUN traditie, maar het moest dan ook echt helemaal op HUN manier. Ik had al een bus met nesquik in huis, maar nee, het MOESTEN pakken chocomel zijn. En ik wilde graag, dat we alle cadeautjes voor de kinderen in een zak zouden doen en die voor de deur zouden zetten en dat een buurman dan aan zou kloppen (want dat vond ik als kind altijd het gaafste aan Sinterklaas), maar dat mocht ook niet, want we vierden het op 8 december (een datum die ZIJ geprikt hadden) en de ex van mijn zwager had hun dochtertje (toen 3,5 jaar) al verteld dat de Sint het land al uit was, dus dat kon écht niet! Dus ik had dat met het kloppen door de buren geregeld 45 minuten voor ze hier zouden zijn, zodat ik dat met onze eigen zoon kon doen... stonden ze 45 minuten te vroeg op de stoep, net toen de buurvrouw het wilde doen... Het jaar erop was het 'vanzelfsprekend' ook weer bij ons thuis. Met 11 volwassenen en 3 kinderen is ons huis ook propvol dan. Dit jaar kwam de uitnodiging ook weer voorbij. De bedoeling is dat het weer bij ons is. Maar mijn man moet die avond werken. Hoewel het de vorige 2x wel heel gezellig was, was ik de dag erna helemaal kapot. Ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in...
Dat hangt er vanaf. We doen jaarlijks één avond samen met mijn schoonouders, een oom en tante van mijn man, zijn broer + gezin en wij dan. Om het jaar is het ergens anders. De visite neemt meestal wel een kleinigheidje mee. Of de drank bijvoorbeeld. Verder niks met kosten. Maar we hebben ook een aantal jaar uitgepakt met 2 bevriende stellen. De eerste paar keer gingen we uit eten. Toen kwamen de kids en deden we het thuis. Uit eten betaal je ook per gezin, dus ik denk dat het er zo ingeslopen is... Maar er wordt dan ook écht goed uitgepakt. Dan gaat er voor minimaal 300,- aan eten en drinken doorheen. Dat is best een flinke smak geld om ineens in je eentje te moeten betalen. Helemaal in de maand december en helemaal als je bij de familie óók al aan de beurt bent
Nou hier zijn mijn schoonzussen en zwager zo'n 5 keer komen bbqen in de zomer en na 2 keer wel gevraagd of ze ook mee konden betalen. Omdat we nu een grote tuin hebben kwamen ze altijd hier maar dan komen ze dus wel meteen met 13 man. Wij toen met 5 personen erbij.. nou dan ben je een klein fortuin kwijt.