Zooooo boos op schoonfamilie!! Of zitten wij verkeerd!!!

Discussie in 'De lounge' gestart door Creamams, 6 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dweeb

    Dweeb Niet meer actief

    Ik snap dat je het niet leuk vind dat ze jou kleintje er niet bij willen betrekken. Het is dan ook jou keus om wel of niet te komen maar ik zou er verder geen ruzie om gaan maken.

    Wij doen het dit jaar als volgt (mijn kleintje is dan net 2 jaar en 2 maanden).
    1e kerstdag is bij ons met mijn ouders. In de middag na haar slaapje (zo tussen twee uur en drie uur is ze weer wakker) doen we de cadeautjes en kan ze lekker spelen. We gaan 's avonds iets eerder eten (zo rond half zes) en dan kan ze gewoon lekker mee doen. Normaal gaat ze rond zeven uur naar bed maar een keer iets later kan geen kwaad (zolang ze het zelf volhoudt).
    De 2e kerstdag is bij mijn schoonouders. We hebben afgesproken dat we na mijn dochter haar middagslaapje komen. We doen haar dan iets eerder naar bed zodat we iets eerder in de middag daar zijn. Daar doen we ook cadeautjes en eten we al rond 5 uur (mijn schoonmoeder heeft diabetes en moet echt rond die tijd al eten). Dit komt ons ook weer goed uit zodat we ook redelijk op tijd weer naar huis kunnen zodat ons dochtertje lekker in haar eigen bedje kan slapen.
     
  2. Little Feet

    Little Feet Actief lid

    14 jul 2014
    246
    0
    16
    Ik zou proberen en geen gezeur van te maken en zeggen, prima... Wij vieren kerst WEL met ons kind en vieren het dan liever thuis vanaf 15.00 uur. En wie wil aansluiten, sluit erbij aan..

    Ik begrijp namelijk best dat hun het later willen vieren, maar dat gaat niet gemakkelijk met een kleine, dus is het misschien beter om niet samen te vieren?
     
  3. Tetje0885

    Tetje0885 Actief lid

    17 apr 2009
    490
    0
    16

    Dit dus...
     
  4. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vind dat jullie je gewoon moeten aanpassen. Cadeautje zou leuk zijn maar een dreumes is niet opeens het middelpunt van de familie. Kerstdiner om 15.00 uur smiddags vind ik heel raar. Die mensen willen ook gewoon gezellig kerst vieren zoals ze altijd deden
     
  5. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik vind dat iedereen een beetje rekening met elkaar moet houden, waarbij het middelpunt niet ineens jullie kindje hoeft te zijn. Want waarom moet iedereen zich aanpassen aan jullie? Helemaal als je zelf geen kinderen hebt zoals je schoonzus is dat echt een irritatiefactor.
    En tafelen met een kind van 1,5? Daar doe je toch niemand een plezier mee? Ga lekker 's middags kadootjes uitpakken, lekker gebakje erbij en wat lekkers voor de kleine en naar bed wanneer hij moe is, na een warme hap. Kunnen jullie toch de hele avond tafelen.
    Juist als je kindje nog zo jong is kan je je veel makkelijker aanpassen en de kleine naar bed doen. Over een paar jaar kan dat niet meer, zit je aan tafel met een drukke en vervelende peuter/kleuter.. Leuk voor je schoonzus:)
     
  6. Ellen291982

    Ellen291982 Niet meer actief

    Zo denk ik erover

    Niet alles hoeft aan de kant geschoven te worden, maar het is toch een kleine moeite ook rekening te houden met jullie zoontje?
    Ik zou het ook echt net leuk vinden als ze geen rekening houden met onze meiden.
     
  7. Drieka

    Drieka Niet meer actief


    Nou dat ben ik toch echt niet met je eens! Normaal vind de opa en oma het toch ook wel leuk om een kleinigheidje te kopen voor een kleinkindje? Sowieso snapt een kindje van 1,5 heus wel het een en ander en vinden ze het juist leuk om iets uit te pakken!
     
  8. Thunder

    Thunder Bekend lid

    30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toch niet alles hoeft om jullie kind te draaien? Ik vind eerlijk gezegd dat je overdreven reageert op de schoonfamilie. Ik snap persoonlijk niet dat mensen zich zo snel aangevallen voelen over dit soort dingen, relax en kom tot een compromis. De wereld draait niet om het kind, er zijn meer familieleden met wensen en behoeften. Zeker als het zo'n traditie betreft.

    Lang tafelen met een kind van 1,5 vind ik sowieso een beetje apart.. Waarom geen middenweg? Eerst iets gezelligs met je kind erbij en als die op bed ligt tafelen met de familie. Misschien zou je wel kunnen voorstellen om het bij jullie thuis te doen, als het kind dan beter kan slapen.

    Deze leeftijd is juist nog lekker flexibel, maak daar gebruik van zou ik denken, dat wordt straks veel moeilijker.

    Het lijkt me wel normaal dat ze ook een cadeautje voor je kind hebben trouwens, dat ze dat niet willen doen vind ik dan weer wel stom.
     
  9. Antares

    Antares VIP lid

    17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Alleen openingspost gelezen.

    En nee vind niet dat je overdrijft!

    Mijn schoonmoeder houdt ook vast aan 18 eten. ...Dus kindjes daar slapen en dan eten samen maar omdat ze overdag zoveel te snoepen kregen. ...Geen honger en huilen omdat ze moesten blijven zitten. Moet leuk voor niemand, zegt schoonmoeder voortaan eten we nog later. ..........euh wat eten de kinderen dan?

    Maja we doen het er maar mee het is maar eens per jaar ;)
     
  10. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    eens :)
     
  11. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ik snap dat geblaat nooit zo goed van "mijn kind hoort erbij en anders ga ik niet" ... nee dat is lekker flexibel. Alsof je een kind een plezier doet om zo lang te moeten gaan tafelen, ongeacht hoe laat of vroeg dat diner begint.

    Doe gewoon niet moeilijk, koop zelf een klein kadootje voor je kind (want je doet het voornamelijk voor jezelf, het zal je kind worst zijn of hij een kado krijgt of niet), en leg je kind op bed na het voorgerecht. Zo doen wij het ook (x 4 want er zijn nog 4 kinderen in de leeftijd 0 - 4 bij ons in de familie) en dan gezellig lang lekker kerstdiner doen (bij ons dus met diverse babyfoon's op tafel :D) ... Heb er nu al zin in ... :):)

    Overigens bij ons ook is Sinterklaas voor de kinderen en Kerst voor volwassenen (in de familie setting dan, prive krijgt Eva wel 1 of 2 onder de boom of in haar X-mas stocking), dus zo heel raar is het niet.
     
  12. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik begrijp je hoor. Mijn ouders zijn net zoals jouw ouders en mijn schoonfamilie net zoals de jouwe ;) Ze hebben ook totaal geen oog voor de wensen en behoeftes van ons en onze zoon.

    Maar ik bewaar meestal de vrede en neem op subtiele wijze het roer in handen ;) Zij stellen kerstplannen maken uit tot het laatste moment en wij juist niet. Dus ik kom gewoon erg ruim van te voren al met een voorstel en daar kunnen ze het dan mee doen, of anders niet.
    Ik wil graag een gezellig kerstfeest voor IEDEREEN en als zij pas om 19:00 uur aan tafel willen is dat prima, maar dan eten wij dus thuis (of bij mijn ouders). En dan vieren we alleen kerstmiddag bij hen. Gelukkig denken mijn man en ik er hetzelfde over en gelukkig is het nog nooit een drama geworden of zo. Wij geven gewoon aan wat voor ons kan en wat niet.

    Trouwens ik lees dat veel mensen 'gewoon' hun kind bij een ander op bed leggen en dan lekker gaan zitten tafelen. En wat als je kind bij een ander niet slaapt? Mijn kind doet dat dus niet. Alleen in het eerste jaar van zijn leven. Ik vind dat dus nogal kort door de bocht.
    Mijn kind slaapt thuis en bij mijn ouders en ergens anders dus niet. Hij is hooggevoelig en daar moeten we soms toch echt rekening mee houden. Wij vragen niet of anderen zich helemaal aan willen passen, maar wij geven gewoon de kaders aan waarbinnen wij nog relaxed een feestje kunnen vieren met onze kleine :) 86 keer naar boven moeten tijdens het kerstdiner is ook niet zo gezellig en dat gun ik een ander ook niet tijdens het kerstdiner, dus ik kies daar niet voor.
     
  13. Thunder

    Thunder Bekend lid

    30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Same here. Kom het vaker tegen.

    Wij hebben bijv. gehad dat op onze bruiloft mensen niet zijn gekomen (en heel erg boos zijn geworden waardoor de voorpret er wel af was..) omdat we hun zoon die we amper kenden en zijn vriendinnetje dat hij net een paar weken had (die we helemaal niet kennen) niet uit hadden genodigd. Wij hadden helemaal geen kinderen uitgenodigd, zelfs niet uit onze eigen familie. En we hielden het zeer klein qua gasten. Maar zij konden dit niet begrijpen en hebben echt drama gemaakt. Nu is het nog steeds heel vervelend als we ze tegenkomen op een verjaardag.

    Die mensen kunnen het gewoon niet van een andere kant bekijken en zijn enkel gefocust op hun kind.
     
  14. LoveAim

    LoveAim Niet meer actief

    Helemaal mee eens.

    Wij hebben kerst gewoon zoals altijd s'avonds gevierd, ook met twee kleintjes erbij. We hebben alleen het programma een beetje om gegooid, eerst cadeautjes en dan eten en dan konden de kleintjes lekker naar bed.

    Ik wordt er altijd een beetje kriegel van als alles opeens om het kind moet draaien. We houden zeker rekening met onze dochter, maar soms moet ze zich ook maar gewoon aan ons aanpassen en dat gaat meestal prima (al zal het ook afhangen van het kind). Ze gaat dan of lekker slapen in het meegenomen campingbedje of ze blijft maar een keer lang op als ze dat graag wil en vrolijk is (mag alleen als we de volgende dag een rustdag hebben).

    In zulke situaties zal iedereen water bij de wijn moeten doen en ik snap nooit goed dat mensen dan zo snel boos op elkaar worden. Gelukkig is dat in mijn (schoon-)familie niet aan de orde, lijkt me heel vervelend als ik hier energie in zou moeten steken.

    Dat je schoonouders geen cadeau hebben voor je zoon, maar wel voor alle andere gasten, vind ik trouwens wel schandalig, ts. :x Ik zou dan tegen ze zeggen dat ik ook geen cadeau meer van ze hoef.
     
  15. Lindangel

    Lindangel Fanatiek lid

    27 dec 2007
    3.742
    0
    0
    Ik moet denken aan wat mijn baas een keer zei (en wat ik heel cynisch vond toen, maar nu denk ik inmiddels dat er wel een kern van waarheid in zit): Niemand vindt jouw kind zo leuk als jij.

    Als ouder snap je soms niet dat anderen niet zitten te wachten op je kind, en niet zien hoe leuk en fantastisch en bijzonder je kind is, maar toch is dat wel degelijk het geval. Grootouders zijn vaak een uitzondering, en ooms en tantes, maar niet altijd.
     
  16. Thunder

    Thunder Bekend lid

    30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zie dikgedrukt.
     
  17. Carino

    Carino Fanatiek lid

    2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Klopt, haha. Daarnaast vind ik het ook gewoon heel lekker om af en toe even zonder kind te eten. Een kind heeft niks aan lang tafelen en een gezelschap heeft weinig aan een kind dat constant geëntertaind moet worden. Ik wil ook wel eens rustig zitten en een volwassen gesprek voeren met een goed glas wijn. Heerlijk als dat kan wanneer een kind een leuke dag heeft gehad en lekker slaapt.

    TS: ik zou al die principes laten varen en eerlijk kijken wat voor alle partijen het prettigst is. Kerst valt of staat niet met 1 kerstdiner. Er is nog een kerstdag en ook kun je zelf de ochtenden en middagen invullen.
     
  18. Carino

    Carino Fanatiek lid

    2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Kijk, dit is een handige reactie, zeer duidelijk ;)
     
  19. Thunder

    Thunder Bekend lid

    30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja heerlijk is dat. Als je kinderen hebt ben je ook nog steeds vrouw, partner, mens :) De wereld draait niet alleen om het 't kind naar de zin maken. Ik wil het ook graag nog mezelf naar de zin maken, en ook mijn partner en (schoon)familie.
     
  20. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Je kan het toch combineren?
    Vind je namelijk wel een beetje zeuren. Waarom kan hij daar niet op bed?

    Smiddags cadeautjes en hapjes, savonds tafelen, hij bij het voorgerecht zijn hoofdgerecht. Even tijdje ertussen, kan hij naar bed (kan je zelfs de tijd voor nemen). En jullie lekker lang verder tafelen.

    Klaar.

    Zo doen wij het. Overigens ben ik het niet met je schoonfam. eens dat kerst alleen voor volwassenen is.
    Maar ik vind dat jij wel heel "star" reageert.
     

Deel Deze Pagina