Hangt er vanaf wat er aan de hand is... Ik heb geen achtervang dus als het even kan gaat hij gewoon naar de gastouder. Als hij te ziek is blijf ik bij hem thuis.
Ik kan mijn werk niet afzeggen (werk in de zorg) mijn man probeert thuis te zijn (is meestal geen probleem heeft echt een super baas) En anders zusje,schoonzussen,mijn ouders kan altijd wel iemand. Ik werk alleen de ochtend of avond (dan is mijn man thuis) als ik terug ben vanuit mijn werk kan mijn man naar zijn werk toe.
Onze dochter was vorige week ziek, waterpokken. Op maandag heeft mijn moeder opgepast en ben ik eerder naar huis geweest. Op woensdag is mijn vriend thuis gebleven en op vrijdag is ze gewoon naar mijn zus gegaan, maar heeft mijn moeder haar zoontje van school gehaald, zodat ze niet met mijn dochter over het schoolplein hoefde. Ik wilde ook wel thuis blijven, maar wij hadden woensdag werkoverleg en zaterdag deden we mee met een open bedrijven dag, dus ivm de drukte wasd thuisblijven niet echt handig.
In BE heb je recht op onbetaald verlof wegens ziekte kind (max. 10d/jaar). Wij proberen Meneer onder te brengen bij mijn grootouders (zijn overgrootouders dus) wanneer mogelijk, en anders maak ik hier dus gebruik van. Er bestaat ook een soort opvang voor zieke kinderen van de mutualiteit (ziekteverzekering), maar nog nooit gebruikt. Ik denk dat je ook te veel tijd kwijt bent om nog een gewone werkdag te kunnen maken dan (zoiets is altijd onverwacht de 1e dag, en bij de grootmoeder kunnen we rond 7u al terecht met Meneer meestal, dus zijn we niet zo veel later dan gewoonlijk, en met 4,5 à 5,5u reistijd van/naar werk per dag is dat vroege uur wel nodig). Ik besef dat wij geluk hebben, mensen waarbij alle familie nog werkt of te ver woont, die moeten noodgedwongen zelf thuis blijven als hun kind ziek is, en na die 10d per jaar, geen idee hoe. Verlof is bij ons ook al lang op voordat het jaar rond is aan schoolvrije+opvangvrije dagen.
bij ons kan er niemand vrij nemen zo werkt dat niet op ons werk. dus of ik meld me ziek of als het meevalt brengen we ze bij opa en oma die oppassen en als het niet gaat dan bellen ze mij en ga ik naar huis.
ik ben tbm momenteel, dus niet nodig. Maar wij hebben in geval van nood altijd de oma's of opa die kunnen bijspringen. Ook de (avond) oppas van een vriendin van mij wil altijd wel oppassen en mijn man is erg flexibel zolang hij geen afspraken buiten de deur heeft. Intern kan vaak wel wat geschoven worden of via de mail.
Hangt er van af wat ze heeft. Als ze alleen koorts heeft en verder gewoon vrolijk dan geef ik haar een zetpil en gaat ze gewoon naar de kdv. Dit heeft ze bijvoorbeeld vaak gehad als de tandjes doorkwamen. Anders breng ik haar naar mijn ouders en als die niet kunnen blijf ik thuis. Vaak probeer ik dan tussendoor nog wel wat te werken als ze slaapt.
Mijn zoontje werd vannacht wakker omdat ie gespuugd had, de rest van de ochtend nog een paar keer gespuugd en verhoging, hij eet niks, drinkt redelijk. Op dinsdagochtend werk ik in de huishouding en mijn zoontje gaat dan naar de peuterspeelzaal en gastouder. Nu kan ik op mijn werk niks regelen, vriend kan ook geen vrij nemen, ouders werken ook gewoon.
Hebben jullie beide banen waarin calamiteitenverlof en zorgverlof redelijkerwijs geweigerd kunnen worden dan? Let wel dat je bepaalde rechten hebt hoor! Zo kun je natuurlijk niet het bejaardentehuis een dagje sluiten vanwege een ziek kind van een werknemer, maar "nu was dit niet gepland" is geen reden om jou de zorg voor je kind te weigeren. Zie ook: Wat doe je met je werk als je kind ziek is? | Intermediair.nl
Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en op het moment veels te druk om vrij te nemen, ik werk in de thuiszorg. 3 weken terug is mijn vriend zijn opa overleden en toen heb ik gebeld en netjes de situatie uitgelegd en toen werd er gezegd van je gaat toch niet het hele weekend naast een dode man zitten? Nu kreeg ik vanmiddag een mail of ik vanavond een extra persoon kon bij nemen in mijn route, prima, dus gelijk gevraagd hoe ik dit moest regelen, maar kon geen vrij krijgen want ze konden nu geen vervanging meer regelen. Heb het weekend ook gewerkt terwijl ik buikgriep had.
Ik neem vrij, maar nu heb ik een baan waarbij het ook kan. Mijn vriend zou evt thuis kunnen werken, dus we kunnen t redelijk opvangen. Ik zou Sven niet naar m'n moeder brengen als hij ziek is. Zieke kindjes zijn t beste thuis af denk ik.
Nou zeg..wat een medeleven...wat een botte reactie zeg! Hier konden we toen ik nog werkte altijd wel op de grootouders terugvallen.
Die hebben wij niet. Denk dat jij in een heel goed bedrijf werkt! Als onze kinderen ziek zijn moeten wij gewoon verlof inzetten. Vroeger hadden wij hier wel sociaal verlof voor maar werd misbruik van gemaakt Hier hangt het er van af. Ofwel blijf ik thuis ofwel gaan ze naar de grootouders.
Klinkt alsof dat bedrijf van jou flink misbruik maakt van welwillendheid van werknemers. Geen vervanging meer kunnen regelen is echt een slappe smoes als iemand buikgriep heeft - zo'n uitspraak wordt dus gedaan op het moment dat er nog geen enkele poging is gedaan. Wat nu als jij op de werkvloer onderuit gaat na de expliciete instructie te hebben gekregen door te werken ondanks ziekte? Dan staat de inspectie echt op de stoep hoor.
Ik heb het 1 keer aan de hand gehad. Ik heb toen gebeld en eerlijk verteld dat m'n zoontje ziek was en ik sus niet kwam. Ik heb geen achterwacht en mijn zoon krijg borstvoeding, dus het was het handigst dat ik thuisbleef. Ik de weken hierna heeft mijn lokatie leider nog 10 keer gevraagd of ik wilde nadenken over een oplossing voor als hij weer eens ziek was. Ik heb aangegeven dat ik geen achterwacht heb, dus geen andere oplossing. ze blijven het maar vragen, dus de volgende keer meld ik me gewoon ziek, dan heb ik dat gezeik niet Ik zou me gewoon ziek melden als je werk zo bot doet, jammer dan. Ziek is ziek, je kind heeft je dan gewoon nodig.