Mijn peettante paste laatst een keer op mijn zoontje van 3,5. Ze heeft in het verleden al heel vaak, zelfs 1 vaste dag per week, opgepast en ze staat ook altijd klaar voor hem. Hij mag altijd komen logeren als ik dat vraag etc. Een schat van een tante, hartje van goud en ze doet alles voor hem. Maar nu ... laatst paste ze dus een keer 's ochtends op hem. Haar schoondochter heeft last van paniekaanvallen en die ochtend belde zij mijn tante op of mijn tante bij haar kon komen. Die twee wonen nog geen 5 minuten met de auto bij elkaar vandaan. Mijn tante is dus met de auto met mijn zoontje naar haar toe gegaan, maar zonder dat mijn zoontje in een autostoeltje zat. Ze had hem uiteraard wel op de achterbank gezet in de gordel. En het was echt een superkort ritje. Maar toch zat het me niet lekker. Begrijpen jullie dit of stel ik me aan? Ik heb hier niks over gezegd tegen mijn tante.
o jee, ik zou hier ook niet lekker zitten als ik weet dat mijn zoontje (ook van 3 jaar) zit in een auto zonder autostoel. Het is verboden tot zover ik weet. 5 minuten afstand wordt dadelijk 10 minuten en daarna 60 minuten misschien om overdreven te zijn. Maar goed, ik vind het niet kunnen.
Ik zou het even benoemen. In geval van nood zou ik hetzelfde hebben gedaan, maar het moet niet normaal worden. Misschien even aftasten hoe je tante er over denkt. Mijn moeder zou meteen reageren met 'Nee joh, dat is echt geval van nood, gebeurt niet zomaar.' en dan kan ik dat ook vertrouwen. Wat had je zelf in zo'n situatie gedaan? Dat scheelt ook denk ik!
Tja geval van nood ... het is zo dat die schoondochter van mijn tante hier al heel lang last van heeft en ze om de haverklap mijn tante belt. Zelfs als ze op haar werk is durft ze niet alleen te zijn en vraagt ze mijn tante of die haar daar gezelschap komt houden, als ze alleen in de zaak aanwezig is. Niet als er collega's ofzo bij zijn natuurlijk. Maar goed, het was niet zozeer een noodgeval, ik bedoel, mijn tante werkt ook en kan niet 24/7 voor haar klaarstaan. In echt geval van nood ja dan had ik het wellicht ook gedaan, maar ik vind dit niet echt een noodgeval. Ik had in dit geval uitgelegd dat ik andersmans kind bij me had waar ik geen autostoeltje voor had en ik zou haar proberen te kalmeren door de telefoon. De afstand dat zij trouwens van elkaar af wonen is ook heel goed te lopen, ik denk hooguit 10 minuten.
In dat geval zou ik toch wel even melden dat je er niet blij mee bent dat dit gebeurd is. Geen enorm drama, maar ook niet voor herhaling vatbaar . Die autostoeltjes zijn er niet voor niks, toch? Dan gaat ze idd de volgende keer maar even te voet. Heb hier die discussie ook een keer gehad met schoonmoeder. Die neemt ons neefje (iets ouder dan Lucas), wekelijks mee in de auto op een groep 2 stoeltje. Daarvoor is hij gewoon nog te klein. Ik wil dat met Lucas dus gewoon niet. Noodgevallen is een andere situatie, maar als zij oppast, zorgen we dus dat ons autostoeltje in haar auto staat.
Mja ik snap wel dat ze het heeft gedaan.. wellicht als het gesprek er een keer op komt dat je kunt zeggen "wel lastig dat je geen autostoeltje hebt he.. want eigenlijk mag het natuurlijk niet" Dan kun je zelf de reactie peilen.. en eventueel opperen dat ze volgende keer even je zoontje in een buggy stopt en haar schoondochter meldt dat ze even 10 minuten moet volhouden
Ja, dan zou ik ook zeggen dat je het liever niet hebt. Als het te lopen is, kun je veel beter gewoon gaan lopen. Dan went je ventje er ook niet aan dat het zo ook kan. Even duidelijke afspraken over maken denk ik!
@mamamarije: zo mag onze dochter NIET met oma in de mini. Dan pakt ze de auto van opa maar.. maar zo'n mini is een koekblik en klein bovendien. Het is niet dat we de rijkunsten van oma niet vertrouwen.. maar de rest van de weggebruikers is een heel ander verhaal.
lastig.. zoals ik het lees zou ik erg geen punt van maken. maar natuurlijk is je gevoel anders.! je hebt toch ook van die stoel verhogers van chicco voor 24.95 of zoiets anders stel je voor om die bijv standaard achter in te leggen om zo'n situaties te voorkomen, ik meen dat je bij hoge uitzondering een kind zonder stoeltje achter in mag vervoeren zonder dat je een bekeuring oid krijgt. succes
Volgens mij mag het wettelijk wel. Als je incidenteel een kind meenemen, mogen ze vanaf 3 los op de achterbank in de gordel. Maar zelf zou ik het ook niet veilig vinden. Voor de oppas zou ik dan in ieder geval een stoelverhoger regelen. Of je laat je eigen stoeltje daar.
Voor ons kan het net niet als nood gezien worden maar voor je tante misschien wel en wist ze zich zelf ook geen raat op dat moment. Trouwens ook lastig voor je tante dat ze steeds naar haar schoondochter moet dat eens aankaarten wat ze er van vind en of er nog meer oplossingen voor zijn. Tuurlijk die schoondochter doet het niet express maar met goede hulp en therapie komt ze al een heel eind. Voor dit keer zou ik het als moeder ook door de vinger zien en idd wat sommige al zeggen een verhoger klaar leggen die ingeval van nood zo op de achterbank zit van af drie jaar mogen ze op een verhoger dat scheelt. En ja als mijn kind bijvoorbeeld een ongelukje heeft gehad en ik zou er mee naar de ehbo moeten en het krijst aan een stuk omdat het pijn heeft ik geloof dan ook niet dat ik me kind in een stoeltje zet. Omdat je ingeval van nood anders reageerd dan dat je normaal zou doen en bijvoorbeeld een kind met pijn en schrik opschoot trekt en als een speer naar de ehbo rijd.. Lastig he sommige dingen. Trouwens ik ben echt van de generatie die nog gewoon los op de achterbank zat plus er op te slapen werd gelegd waar we ook heen gingen. Maar gelukkig is het tegenwoordig wel eens stuk veiliger voor ons zelf en onze kinderen maar erblijven uitzonderingen.
Ik zou zeer zeker even met je tante gaan praten en zeggen dat je liever niet hebt dat ze je zoon op die manier vervoert. En dat je best snapt dat het een noodgeval was en misschien een stoelverhoger aanschaffen om die met je zoon mee te laten gaan. Wettelijk gezien mag je een kind van een ander incidenteel zonder veiligheidsstoelen vervoeren. Ik wil ook niet dat mijn kinderen op die manier vervoert worden dus heeft de oudste een uitje met de klas krijgt hij gewoon zijn stoelverhoger mee (en ik ben de enigste die dat doet). destijds op de peuterspeelzaal een hele discussie hierover gehad en er vervolgens (had op dat moment nog geen extra stoelverhoger) voor gekozen om mijn kind op de fiets naar de kinderboerderij te brengen terwijl de rest in auto's gingen.
in dit geval zou ik er niet zo een probleem van maken maar zou wel duidelijk aangeven dat het ook maar bij deze ene keer blijft, het was immers een noodgeval.
Is hier ook een paar keer gebeurd.(oma en opa wisten niet hoe de maxicosi in de auto moest ) Maar goed, het zijn noodsituaties en kleine stukjes. Denk ook niet dat je tante blij was met de situatie??
Vanaf 3 jaar mogen ze wel acterin met alleen een gordel. Alleen bij iemand anders dan de ouders. Toch zou ik het wel met haar overleggen. Ik zou het zelf niet willen. Daarom hebben wij voor bij oma een eigen stoeltje gekocht.
Ik wil het ook liever niet, maar....sinds onze oudste naar school gaat en naar de bso zit hij twee dagen in de week met alleen de autogordel om en dan nog vaak alleen de heupgordel (bleek onlangs) in een taxibusje. En dat hou ik toch echt niet tegen (helaas). Op zich heb ik er wel begrip voor als het eens zo loopt, maar blij zou ik er niet mee zijn.
@Duikster: ik kan een heel aantal gevallen bedenken waarin alleen de heupgordel veiliger is dan in de driepuntsgordel: als die laatste namelijk langs het nekje ligt en er gebeurt een ongeluk, kan je kind gewoon stikken in de gordel.... @TS: ik zou er niet zo'n punt van maken, maar wel even checken dat dit enkel noodgeval was. En vragen of tante het misschien handig vindt als je ook even een zittingverhoger achterlaat als je zoontje daar is... zodat ze wat bewegingsvrijheid heeft
Ik vind dat er hier veel mensen nogal makkelijk over denken. Ook op een stukje van maar 5 minuten kan je een ongeluk krijgen en eerlijk gezegt vind ik net al ts niet dat dit dan echt een noodgeval was. Auto stoeltjes voor kleine kinderen zijn niet voor niks verplicht en hoe voorzichtig je zelf ook bent een andere weggebruiker is dat lang niet altijd. Ik zou je tante er dan ook op aanspreken en echt duidelijk maken dat dit dus echt niet nogmaals mag gebeuren.
Toch nog best wat verschillende meningen, wel leuk om te lezen hoor. Mijn tante is een mens die veel te goed is voor deze wereld, maar is ook een mens die soms wat te makkelijk denkt. Bijv. over een autostoeltje, "ach hij kan toch bij mij op schoot en dan in de gordel". Toen ze dat eens zei heb ik aangegeven dat niet te willen en gebruikte ze ook netjes het autostoeltje wat wij dan overzetten in haar auto. Maar goed, dit keer was het onverwacht en ik begrijp ook wel ergens dat ze het zo gedaan heeft, maar ik was gaan lopen ipv met de auto. Ook op een stukje van maar 5 minuten kan een ongeluk gebeuren. Ik zeg er niks van tegen mijn tante dit keer. Standaard een stoelverhoger bij haar heeft niet veel zin omdat mijn zoontje maar zelden bij haar is.