prematuur??

Discussie in 'Prematuur' gestart door samantha1985, 27 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

Hoi dames

Ik ben paar weken gelee bevallen van een 2e zoon.
    Nu was hij bij de geboorte 49 cm en 2870 gram
    Ik ben met 40+2 dagen bevallen

Nu zeiden ze in het ziekenhuis dat het een prematuurtje was maar daar twijfel ik nog steeds aan...

Ik ga uit van een prematuurkindje dat het te vroeg geboren word en te klein... Nu is dat niet het geval bij dan alleen dat hij 2870gram is...

Kunnen jullie me uitleggen waarom dit nu gezeg werd tegen mij in het ziekenhuis want ik zit er al eenpaar weken mee en kom er maar niet uit..

2. butterfly29

butterfly29 Actief lid

12 aug 2010
    180
    0
    0
    NULL
    NULL
    Prematuur is je kindje zeker niet, dat zijn alleen kindjes die eerder geboren worden dan 36 weken.

Misschien dat ze dysmatuur bedoelde? Dat betekent, een laag geboortegewicht in verhouding tot de zwangerschapsduur.

3. Moeder van Rick

Moeder van Rick Actief lid

23 jan 2012
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik weet eigenlijk wel zeker dat ze dysmatuur bedoelen prematuur ben je als je voor 37 weken bevalt en jou kleine is vrij klein en licht voor de geboorte dus dysmatuur je zou is op deze site kunnen kijken:

Dysmaturiteit - Wikipedia
    Daar staat veel info op.

Succes

4. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Denk ook dat ze dysmatuur bedoelden. Je zoon zit net op het randje.
    Kindjes van vriendinnen van mij wogen dit bij 41-42 weken. Zijn beide nu nog steeds kleiner en volgen hun eigen lijn ergens tussen -1 en -2. Doen ze al bijna 3 jr en zolang de lijn niet afbuigt is dat goed. Ontwikkeling gaat verder goed.

Er zijn tabellen waarin staat wat gewicht van termijn zou moeten zijn..ongeveer..je moet dan kijken naar 40 wk en wat bij -2 staat. Dat is de grens. baby - Geboortegewicht - Geboortegewicht jongens, volgend kind, mijnkinderarts.nl, gids voor de kindergeneeskunde

Gefeliciteerd nog met de kleine!

5. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

nou dat dag ik dus ook dat dat het was,,
    maar kom net van het ziekenhuis af omdat onze zoon bij de geboorte te lig gewicht was.. en ze zei ook dat het een prematuurtje was bij de geboorte..omdat hij te licht gewicht had..
    nu moet ik ook zeggen bij de geboorte kon hij maat 44 aan daar niet van maar ik blijf dit echt heel raar vinden...
    maar onze zoon is nu 55 cm en 4910 gram dus flink gegroeit....

maar ik vindt het nog steeds vaag dat ze prematuur zeggen ipv dat andere maar oke...

6. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Mijn zoontje was bij geboorte prematuur met 35 Wk geboren en gewicht was 2450. Hij moest in de couveuse , 10 dagen ziekenhuis.hij was zeker niet dysmatuur want bij voldragen zwangerschap had hij een normaal gewicht gehad.ze bedoelen bij dysmatuur dat een kindje voldragen is qua weken maar een laag geboortegewicht heeft.mijn kind is nu inmiddels groter dan gemiddeld haha!gelukkig halen ze het goed in!

Overigens ben ik zelf met hetzelfde gewicht geboren als m'n zoontje maar wel voldragen.in die tijd werd het gewoon een lichtgewichtje genoemd hihi

7. Swiebertje

Swiebertje Actief lid

15 apr 2012
    322
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met je 2e zoontje!

Prematuur is idd alleen als een kindje voor de 37 weken is geboren en daarmee qua organen eigenlijk nog niet rijp genoeg is voor buiten de baarmoeder. Dysmatuur betekent dat een kindje niet zo rijp is als verwacht voor een bepaalde termijn - dit kan dus zowel na als voor de 37 weken zijn (in het laatste geval spreek je dan van een dysmatuur prematuurtje)!

Jouw zoontje kan misschien wel prematuur gedrag vertonen (moeite met drinken, zichzelf warm houden, wat langzamere ontwikkeling, e.d.), maar dat ligt dan ws eerder aan het lage gewicht (waardoor veel dingen extra moeite kosten) dan aan onrijpheid.

Anders eens googlen op prematuur en dysmatuur, eea uitprinten en meenemen naar het zkh met de vraag hoe het volgens hen nu precies zit met je zoontje...

8. adi

adi Niet meer actief

Als je meezit met deze vraag zou ik een afspraak maken met de kinderarts van je zoontje. Ik neem aan dat je wegens zijn gewicht nog een keer terug moet naar de kinderarts voor de controle?

Daarnaast kun je je inlezen in de betekenis van prematuur en dysmatuur.
    Hij zou dysmatuur kunnen zijn, maar dat hoeft niet. Gewicht is maar 1 van de dingen die daarmee spelen. Lees maar of je overige 'symptomen' herkent bij je kind.

Of vraag het aan de kinderarts, nog beter.

9. adi

adi Niet meer actief

Nee, dysmatuur is een kindje met verminderde geboortegewicht tov zwangerschapduur. Dit kan ook bij een prematuur kindje.
    Mijn zoontje is geboren met 30 weken, en was ook dysmatuur.

Deel Deze Pagina