hi ik ben Sam 29 jaar en moeder van een zoon van 4 en een dochter van 2. Nu willen we graag een 3de maar omdat we druk bezig zijn met een verbouwing ben ik al 30 als we echt gaan proberen. Vinden jullie dit verstandig? Want na je 30ste neemt je vruchtbaarheid af en is de kans op afwijkingen groter. Is er iemand die rond de 30e of zelfs er na zwanger is geworden?
Ik denk heel erg veel mensen eigenlijk iedereen die ik ken is op haar 30ste of ouder voor het eerst moeder geworden. Allemaal gezonde kinderen. Je vruchtbaarheid neemt ook pas af vanaf je 35ste en de kans op afwijkingen wordt dan pas groter. Dus ja, kan niet zeggen of het in jullie situatie wel of niet verstandig is. Maar je leefdtijd lijkt me in ieder geval geen probleem. (en ook ik ben ouder dan 30, en de reden dat we bezig zijn met icsi is niet leeftijd gebonden).
30 is toch een hele normale leeftijd om kinderen te krijgen? Ik kreeg m'n eerste toen ik 31 was en de tweede als ik 33 ben.
Ik ben 31 en zwanger van onze eerste! Hier is niets mis mee hoor. En dat minder vruchtbaar hebben we niet van gemerkt (was binnen 2maand zwanger) En kans op afwijkingen is pas echt als ik tegen de 40 loopt. (heb het gevraagd aan de ha en de vk) Dus het kan geen kwaad
Hahaha vroeger was het vreemd wanneer je na je 30ste pas begon. Tegenwoordig is het haast normaal. Ik zou zeggen, maak je niet druk.
Ik ben ook 30 en bezig voor nr. 3. Ik ben al zeker 31 als ik nu zwanger raak. Ik snap je wel een beetje. Ik zei altijd dat ik voor mijn 30ste klaar wou zijn. Maar helaas valt zwanger worden niet te plannen. Dus maak je geen zorgen, ga lekker verbouwen en genieten.
Lijkt me niks mis mee om na je 30e zwanger te worden. Ik ben 36 en zwanger van de eerste en vruchtbaarheidsproblemen hadden bij niks met de leeftijd te maken...
Denk dat afwijkingen niks zeggen over je leeftijd. Ik was 27 zwanger bij de eerste en ze had toch een ernstig geboortedefect. Nu niks meer mee aan de hand, maar het was gewoon pech. Ik eet gezond, leef gezond. Natuurlijk hier en daar een vette hap en een flinke fuif, maar ik denk dat de risico's groter worden na 37... Overigens duurde het ook ruim 2 jaar dat ik zwanger raakte...dus leeftijd zegt daarin ook weinig.
Ten eerste volgens mij krijgt half nederland nu nog een kindje als ze over de 30 is. Ook helemaal geen probleem! ik zou zeggen gewoon ervoor gaan als jullie graag nog een 3e willen, niet zo druk maken om wat andere zouden vinden
Je moet ook maar net de juiste partner hebben gevonden voor je er aan begint (toen was ik 28). Ik ben 31 geworden 3 maanden terug. Heb hiervoor een miskraam gehad maar dat komt ook voor op je 21e. En ik ben in 9 maanden wel 2 keer zwanger geraakt. Deze zwangerschap gaat perfect tot nu toe. Kleinste kans op combinatietest. Tuurlijk ik ga niet 5 jaar wachten voor nummer 2 maar 30 is echt geen probleem hoor
30 is nog jong! Wij zijn begonnen toen ik 28 was. Twee jaar moeten wachten op een zwangerschap. Daarna op mijn 31ste en 34ste werd ik veel vlugger zwanger.
30 kan prima! Is echt niet oud hoor... Hier nadert de 30 ook inmiddels, maar in het ziekenhuis val ik onder de categorie 'jong'
Ik was 36 jaar toen ik onverwacht zwanger raakte van mijn zoontje. Kerngezonde jongen. Nu zijn we bezig voor een brusje. Als het deze ronde raak is dan beval ik nog net voor mijn 39e verjaardag. Ben ik dan te oud? Ik vind van niet. Dus ik zou me er geen zorgen over maken!
Ik ben 32 (bijna 33) en zwanger van nr 3. Bij de eerste was ik 25 en de tweede 27. En de tweede heeft een (niet ernstige) oogafwijking. Ik zie dat niet als probleem hoor, het heeft mij niet tegen gehouden. En zeker als je al 2 gezonde kinderen op de wereld hebt gezet, is de kans groter dat het volgende ook gezond is. Trouwens neemt je vruchtbaarheid al wel af, al gaat dat vanaf 35 een stuk sneller naar beneden. Maar dan nog hoeft dat in jouw geval niet per se iets te zeggen.
Ik ben -al- 36 en wij gaan dit jaar ook voor een derde. Denk dat iedereen zelf de beslissing maakt wat verstandig is of niet. Leeftijd heb je niet echt in de hand.
Wat leuk dat jullie voor een 3e willen gaan! Ik zelf was met mijn 29e zwanger en 30 toen onze dochter geboren is. Ze word binnenkort 2. We willen graag een 2e, zit op dit moment op de wachtbank, mag over ongeveer anderhalve week á 2 weken een zw-test doen. Ik ben nu 32. Ik was er niet eerder aan toe en ben blij dat ik nu "pas" moeder ben. Ik zou het gewoon gaan proberen, de artsen geven je toch een jaar om het zelf te proberen. Vind 30+ dus echt niet oud hoor! na je 35e word het het lastiger en minder goed voor je gezondheid, maarja, dat verschilt ook weer per vrouw. Ik zou er zelf nooit voor kiezen om na mijn 35e of 40e nog aan kinderen te beginnen.
Dank jullie wel voor jullie antwoorden ik voel me een stuk zekerder. En idd tegenwoordig beginnen de meeste pas rond hun 30e