wanneer geef je nou eigenlijk een speen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door emmie, 4 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. emmie

emmie Niet meer actief

hoi, ben ik weer met een speen vraag....
    nou onze Seff heeft af en toe (vooral s'nachts) dat als hij wel heel goed gedronken heeft, niet gelijk in slaap valt.. en na een tijdje worden z'n geluidjes alweer steeds luider en als ik dan ga kijken zit ie alweer met z'n mondje te smakken, het kan dan toch niet zijn dat ie alweer honger heeft? tot nu toe deed ik hem dan wel weer even aan de borst, maar te veel is ook niet goed toch? vanacht heb ik dus voor het eerst een speentje gebruikt, maar dat was ook nog niet helemaal een suc6, hij had hem eventjes maar wou er daarna nix meer van hebben? iemand tips?
    en is dit wel een goed moment om een speen te proberen? liefs emmie

2. Loewiese

Loewiese Actief lid

15 okt 2006
    124
    4
    18
    Hoi,
    Het kan best zo zijn dat hij nog wel behoefte heeft om te zuigen (alle babies hebben veel zuigbehoefte) maar geen dorst meer, daar kan je prima een speen voor geven. Ze zeggen wel altijd dat je pas een speen moet geven als de borstvoeding goed op gang is, maar dat weet ik niet precies. En sommige kinderen lusten geen speen. Onze dochter vond het de eerste keer niet heel lekker maar is er aan gewend en heefthet nu echt nodig om in te slapen. Voordeel is dat ze heel makkelijk inslaapt, nadeel is dat je er soms uit moet als ze 'm kwijt is (maar gelukkig is dat de laatste tijd 's nachts niet meer)
    Groeten,
    Maaike

3. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Geen speen gegeven

4. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    Teun heeft nooit een speen gewild heeft in het begin op mijn pink gesabbeld......en nu wil hij nog geen speen maar heeft zijn vingertjes....

5. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Waarom geen speen geven? Sommige babies hebben een enorme zuigbehoefte en dan biedt een speen of pink een enorme uitkomst!

6. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Teveel borstvoeding kan je niet geven hoor dat ten eerste... verder kan het heel goed zuigbehoefte zijn maar mn kids wouden beide geen speen omdat ze het niet gewend zijn om koud plastic in hun mond te hebben. Hier was het dus onze pink of hun eigen hand/duim. Bij bv moet je er wel opletten dat je geen singalen gaat negeren door die speen, smakken is vaak wel een teken van honger en met een speen negeer je die eerder en zo zou je regeldagen misschien minder goed "meepakken" waardoor je bv de vraag niet kan bijbenen.

Het zou op de leeftijd van je zoon ook nog goed kunnen dat zn dag/nachtritme niet helemaal oke is en dat hij daardoor niet inslaap valt. Overdag gewoon lawaai maken, gordijnen open laten en snachts stil zijn, zo min mogelijk licht en het niet gezellig maken. Verder zou ik voedingen laten, snachts mag hij het dan zelf regelen maar 2 of 3 keer komen is echt niet ongewoon in principe (niet ongewoon wel vermoeiend)

7. emmie

emmie Niet meer actief

dank jullie wel voor de reacties, maar ik denk dan gewoon dat ik gewoon doorga zoals nu, even weer aan de borst, want dan is ie weer rustig.
    maar ik denk dan gewoon hij heeft net gehad! en heeft ook zelf losgelaten, en dan ligt hij er nog geen 5 min in en dan begint ie alweer...ik weet wel als hij er om vraagt zal het wel goed zijn maar van te veel gaan ze ook weer spugen toch? nou ja ik red me er wel mee, maar vind het wel fijn om jullie meningen en ervaringen te horen!
    liefs emmie

8. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Emmie.... dat is heel gewoon hoor bij BV, je kindje moet ook nog een ritme ontwikkelen, en daar horen af en toe * pauzes* bij. Aangezien je kindje nog zo klein is kan dit nog wel even duren. Op een gegeven moment herken je dat vanzelf wel.

Smak geluiden bij een kindje met BV is 9 van de 10x een hongerteken. Gewoon weer aanleggen :D .

Ik ben geen voorstander van een speen, mijn kind krijgt hem bewust niet.

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

Borstvoeding kun je niet teveel geven. En ook gaan ze niet spugen, ze stoppen vanzelf wel met drinken als ze genoeg hebben. Eigenlijk heel logisch want jij stopt toch ook met drinken/eten als je genoeg hebt ? Jij gaat toch ook niet door totdat je moet spugen. Alle kindjes spugen wel eens maar dit heeft niets te maken met teveel bv.
    En je kindje is nog wel jong om een speen te geven, je hebt wel kans op tepel/speenverwarring. Ik zou gewoon aanleggen.

10. Daiquiri

Daiquiri Niet meer actief

@ emmie

Mirte is nu 2wk en 1dg oud, dus kan wel zeggen dat onze kinderen gelijk op gaan.

Bij mij gaat de bv ook helemaal goed, maar had ik ook wel eens dat ze snachts na 3 borsten ;) nog steeds aan het jammeren was.

Heb afgelopen maandag het cb langs gehad en die zei dat je idd een speen mag gebruiken omdat ze heel goed zuigt tijdens de bv. Eerst wilde ze bij ons ook niet aan de speen, maar eerst hebben we hem sowieso een paar minuten gekookt. Voor gebruik even er zelf op sabbelen en als je hem in de mond stopt even heen en weer bewegen, even later pakt ze hem dan wel.. Bij ons dus wel een suc6!

Erg prettig voor mijzelf anders zit je uren aan de voeding en die van ons is dus ook al mega gegroeid in 10 dg. van 3450 bij geboorte naar 3900gr. dus de voeding mocht best wat minder

11. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Ik heb 2 kinderen, beide hebben borstvoeding gehad.
    Mijn dochter was één week toen ze in 't ziekenhuis terecht kwam. Ik moest (verplicht) een speen inleveren. Dus zij was met 1 week al aan de speen.
    Mijn zoon bleek ook erg veel behoefte te hebben om te zuigen. Hij was met 2 dagen al aan de speen.

Beide kinderen hebben gewoon de borst weer gehad, en wanneer nodig de fles. Dus alle 3.. de borst, speen & de fles. Dat zonder problemen..

12. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

mijn zoon had al vrij snel een speen, ondakns dat ik borstvoeding gaf. hij heeft zeker in het begin een hele sterke zuigbehoefte gehad. nu krijgt hij zijn speentje als hij krampjes heeft voor de troost en als hij na het voeden nog zuigbehoefte heeft. honger herken ik aan de driftige manier van zuigen op de speen. En hij krijgt geen voeding te weinig want in 5 weken is hij al 7 cm gegroeid en 1,3 kilo aangekomen ;)

Je herkent het als ze je borst als fopspeen gebruiken doordat dat kaakje snel op en neer gaat zonder echt te slikken. al zou ik dat niet te lang doen, want dat zou niet goed zijn voor je tepels is mij verteld.

Elke baby is anders, en de adviezen die gegeven worden zijn gericht op gemiddelde baby's doe waar jij je goed bij voelt!
    Dat Dano al na 3 dagen een speen heeft gekregen is nooit nadelig geweest. Wij hadden liever een tevreden kindje dan dat we perse geen speen wilden geven.

13. djellybelly

djellybelly Niet meer actief

ay heeft vanaf dag 1 al heele erge zuig behoefte gehad dus al vanaf dag 1 een speen!
    maar alleen als ze moe is hij ligt in de kamer en die pakt ze echt als ze moe is en voor snachts!

14. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Wij hadden liever een tevreden kindje dan dat we perse geen speen wilden geven.[/quote]

Ik zie het toch anders..... ik denk dat jij gewoon geen jengelend kind wil.... beetje bot gezegd misschien. Maar dat is jouw goed recht!
    Mjn kind heeft ook een sterke zuigbehoefte,maar hij krijgt geen speen. Ik ben van mening dat hij moet leren daarmee om te gaan, hoe klein hij ook is. En wat is nu eigenlijk zuigbehoefte? Ergens vind ik het flauwekul.

15. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Deel Deze Pagina