AOA is geassisteerde eicelactivatie en wordt gedaan bij ICSI. Naast dat ze het zaadje injecteren in de eicel, voegen ze ook een synthetische vorm van calcium toe. Normaal gesproken maakt de eicel dit automatisch aan, omdat het zaadje het eitje hiertoe aanzet, maar uit onderzoek (de MOAT - die ook niet in Nederland gedaan wordt..) is gebleken dat dat bij ons niet gebeurt, maar wél gebeurt wanneer het stofje toegevoegd wordt. Gewone ICSI is dus kansloos voor ons, ICSI+AOA niet. In Nederland deden ze het falen van de bevruchting af als toeval; we moesten het nog maar gewoon een poging proberen. Ik herken zó veel van al jullie frustraties. De pijnlijke punctie, het gebrek aan onderzoek, het verplicht volgen van standaard protocol en daardoor nutteloze behandelingen ondergaan, het niet mee willen werken aan een simpele echo voor je behandeling in het buitenland, enz. Echt bizar hoe Nederland werkt.
Naast alles wat al gezegd is door mijn ivf-in-het-buitenland-forum-collega's en ik het roerend eens ben stond die betweter van het Vu en die van het amc behoorlijk autoritair in het gesprek. Vooral de toevoeging van de VU arts dat ze de hoogste nl slagingspercentages hadden viel mij verkeerd. Dit ziekenhuis sluit nl heel veel patiënten uit en behandelt alleen de kansrijkere. Dan waren de optredens van dr de Sutter (Gent) en Cuypers ( Dusseldorf en tevens mijn eigen arts) een stuk sterker en correcter. Voor wie nog twijfelt zeg ik geen fertiliteits polonaise in Nl. Mijn laatste persoonlijke toevoeging, ik ben in NL meteen afgeserveerd voor enige vruchtbaarheids bevalling, kansloos geval. Toch drie, biologische gekregen. Lange neus..
Oh wat goed zeg! Nu ook nog een stelletje die in het Nederlands telefoontjes kunnen afhandelen haha. Heb ooit eens een vriendin laten bellen terwijl ik thuis met haar aan het bellen was. Sorry, maar Duits is niet mijn taal hahaha, dat gestuntel is tenenkrommend.
Vandaag de dag zijn er de drie Nederlandse artsen zoals genoemd waaronder Scholtes én een viertal Nederlandstalige assistentes. Fijne service!
Oh echt? Wij hadden 4 jaar geleden voor het eerst contact, maar toen waren er ook al Nederlandse assistentes die de telefoon doen etc. Ze hebben zelfs een Nederlands nummer, zodat je geen Duitse aan de lijn krijgt Ik heb dat één keer gehad, omdat ik teruggebeld zou worden over de punctie op een zaterdag. Nadat ze dicht gingen was ik nog niet gebeld en het Nederlandse nummer stond doorgeschakeld. Dat was ook niet echt een succesvol gesprek Gelukkig werd ik vlak daarna alsnog gebeld door een Nederlandse assistente, haha.