zorg toeslag willen ze afschaffen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door prisje22, 26 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dat hij zoveel moet inleveren is ook niet eerlijk?
    Ik denk dat iemand met een hoog inkomen veel minder merkt dat hij wat moet inleveren dan iemand met een laag inkomen. Want bij mensen met een laag inkomen komt de klap veel harder aan! Is dat wel eerlijk dan?

Ik ben voor inleveren naar inkomen.

En die opmerking van 'de rijken kunnen dan wel zeggen dat je dan beter had moeten leren' slaat als een tang op een varken. Sorry. Sommige mensen KUNNEN nu eenmaal niet beter leren dat ze al doen en zijn dus automatisch veroordeeld tot het doen van lage baantjes waarbij ze net zo hard moeten werken als iemand die het geluk van goede hersens wel heeft, maar veel minder verdienen. Eigen schuld? Ik hoop dat het de kinderen van de rijken niet overkomt dat ze gezegend zijn met een minder goed stel hersens. Of misschien ook wel, want dan voelen ze pas aan den lijve hoe het is om niet goed te kunnen leren en daardoor minder kans maakt op een goed betaalde baan!

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Goed snap ik, maar weet je wat het hem wel is? Je leeft naar wat je hebt aan vaste lasten. Iemand met 4000 euro heeft over het algemeen aan vaste lasten meer dan iemand met 1500 euro. Die hebben over het algemeen hogere hypotheken (groter en duurder huis) een nieuwere auto, hogere aanvullende verzekering en maken vaak hele andere keuzes bij de boodschappen etc. De reden dat die mensen in de schuldsanering zitten is waarschijnlijk niet omdat zij dat beter kunnen betalen dan jij, weleens bedacht dat die mensen waarschijnlijk niet voor niets in de schuldsanering zitten en het eigenlijk niet eens kunnen missen en dan een weekend weg gaan en dan maar 25 euro voor het hele weekend hebben? Zo zou ik niet eens weg willen (en geloof mij ik ken er ook wat in de schuldsanering die botje bij botje schrapen om toch maar te doen wat ze willen, zelfs als ze het eigenlijk niet kunnen betalen)
    Mijn advies is, kijk niet naar een ander, je kunt niet in andermans portemonnee kijken en ook ieders uitgavepatroon is anders. En ik blijf er bij dat iemand die gewoon meer verdiend nu eenmaal bij moet dragen aan mensen die veel minder verdienen, waarom? Omdat je anders toestanden krijgt zoals in heel veel andere landen waar arm echt arm is en rijk echt rijk. Waar mensen die zorg nodig hebben die niet kunnen betalen en dus doodgaan. Waar rijken de macht hebben en de armen altijd moeten buigen, want dat krijg je dan nl. Nederland heeft de laatste 80 jaar ongeveer zo hard gewerkt om dit soort toestanden uit te bannen, ieder is gelijk, of ie nou iets meer of iets minder heeft, laten we hier niet terug naar verlangen.

3. Bibiche79

Bibiche79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.364
    0
    0
    Alsof je dan gelijk moet verhuizen omdat je lang heb gestudeerd en meer verdiend ;)

Ik blijf het gewoon niet eerlijk vinden dat je MEER moet inleveren als je een hogere functie hebt. Als alles naar rato bleef dan was het wel eerlijk.

Maar als iemand die zolang geleerd heeft en meer verantwoordelijkheid heeft in zijn baan soms netto evenveel overhoudt als iemand die mbo (met een gemiddelde baan zonder veel verantwoordelijkheid enz) heeft met alle toeslagen. Nee dat vind ik echt heel krom.

4. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Jammer dat alles om geld draait. Ik heb een prima stel hersenen en doe werk onder mijn niveau omdat ik dat werk leuk vind (leerkracht basisonderwijs)
    Ik werk veel en verdien redelijk, maar veel minder dan iemand in het bedrijfsleven.
    Maar ik werk in het basisonderwijs omdat ik het leuk vind. Als iedereen werk heeft wat hij/ zij leuk vind, dan is hoeveel je verdiend niet van toepassing.

Maar even die laatste zin....meen je dat serieus?
    Dan zou er veel armoede in Nederland zijn. Meen je dit serieus?

5. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    En je leven niet meer zeker zijn omdat je op straat aangevallen beroofd of vermoord wordt.

Ik ben het verder helemaal met je eens.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja maar meid, dat inhouden is overal en als je bijv 4000 euro verdiend is dat ook een stuk meer als bij 1500 euro. Dat lijkt niet eerlijk, maar netto houdt je dan toch nog wel een stuk meer over. En eerlijk of niet, ik vindt het niet eerlijk dat een ander die niet genoeg capaciteit heeft om ooit een goedbetaalde baan te krijgen (zoals bijv mijn gehandicapte zoon) die dan in jullie ogen maar in de goot kan verrekken :x.

Ik heb geen medelijden met jullie "rijken"dat jullie wat meer moeten bijdragen dan mensen met minder inkomen. Wat mij betreft mogen ze ook het oude zorgstelsel weer in voeren, ziekenfonds of particulier, was in elk geval een stuk eerlijker, want de arme mensen in nederland kunnen het allemaal bijna niet meer betalen, is het niet de zorg, dan gaat de huur wel omhoog of het gas etc etc.

7. Bibiche79

Bibiche79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.364
    0
    0
    Heb het ook helemaal niet over gehandicapten/zieke mensen he. Over gezonde mensen uiteraard;)

En je moet zeker werk doen wat je leuk vindt anders word je ook doodongelukkig. Ik kan ook veel meer qua werk maar nooit zelf de ambitie gehad hoor.

En bijv. mijn buurman werkt op een ambulance en ik ben mij rot geschrokken hoe weinig hij verdient. Zo'n iemand die elke dag mensen redt en zwaar werk verricht moeten ze veel meer laten verdienen.

Oh ja en wij zijn niet rijk dat we een vrijstaand villa hebben hoor :) Gewoon rijtjeswoning hoor :D

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.073
    113
    ja, maar het hier nu alleen om de "rijken", terwijl juist jan modaal hier volgens mij het hardste wordt geraakt...

@mamabri: er is hier niemand die vind dat de toeslagen voor gehandicapten eraf moeten volgens mij, ik denk dat iedereen het ermee eens is dat juist die mensen recht hebben op de toeslagen.

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee dat snap ik en ik bedoel het ook niet als een persoonlijke aanval, maar waar trek je dan de grens? Ik bedoel, niet iedereen heeft de mogelijkheid om diverse redenen om door te leren of te studeren en dan nog, krijgt niet iedereen de kans om dan een goede baan te krijgen. Dan bllijft het hoe dan ook oneerlijk dat iemand dan nog veel minder betaald krijgt dan een ander. Tuurlijk mag er heus wel onderscheid in zitten, maar het loopt in sommige gevallen de spuigaten uit hoor.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee weet ik ;) Maar mijn punt in deze was meer dat mijn zoon naar alle waarschijnlijkheid altijd een laag betaald baantje zou krijgen en gewoon geestelijk de capaciteit niet heeft om zich omhoog te werken. Gelukkig is er tot nu toe wel de Wajong, maar ook dat schijnt allemaal niet helemaal zeker te zijn dat dat blijft...

Tja en wat vind jij Jan Modaal? Ik vind 4000 euro behoorlijk veel geld hoor...... Dat verdien ik met mijn man samen niet eens.

11. Bibiche79

Bibiche79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.364
    0
    0
    Ja tuurlijk. Zou niet weten waar trek je de grens. Ik denk dat Jan modaal inderdaad het moeilijkste heeft omdat die juist niks ontvangt qua toeslagen.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    modaal is 2500 ofzo toch?

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Geen idee :( Maar zo ongeveer zal het zijn ja, dus 4000 zit toch een stuk hoger en nee ik geloof dus niet dat je van 4000 bruto, maar 1500 netto overhoudt ofzo, ik schat zo rond de 3000 netto en daar komen mensen met een lager inkomen met toeslagen niet eens in de buurt.

14. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Heb het net voor je berekend, van 4.000 bruto hou je 2.600 netto over reiskostenvergoeding niet meegerekend.

15. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

1 mrt 2011
    549
    272
    63
    Wij krijgen geen toeslagen. We zitten net boven de grens. We kunnen ons prima redden. We hoefen niet echt op te letten met boodschappen kopen en hebben allebei een auto. Ik vind het terecht dat wij meer moeten betalen voor bijv. de peuterspeelzaal. En ik vind dat ieder kind het recht heeft om naar de peuterspeelzaal te gaan. Dit is alleen mogelijk als de kosten inkomensafhankelijk zijn. Ik heb respect voor mensen die elke cent 10 x om moeten draaien. Het lijkt wel hoe meer iemand verdiend hoe harder ze lopen te klagen.

16. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Jan Modaal verdient 33.000 bruto per jaar.

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Thanks ;) nou gaan ze nog harder klagen over HOE weinig ze ervan over houden......;)

mmmm wij zitten gezamelijk dus ONDER modaal, hoor je mij klagen??

18. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Dan lever je dus al 1400 euro in. Dat is al veel meer als iemand die bijvoorbeeld 1500 bruto verdient. Daar hou je 1200 aan over en betaal je dus maar 300. Daar zit al zo een groot verschil in.

19. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Je kiest er zelf voor om een baan aan te nemen die je leuk vind maar minder goed betaald. Dat is je eigen keus en niemand hoeft daar verder voor op te draaien toch? Nu bedoel ik niet dat je misschien van alles terug krijgt, maar om aan te geven dat het een keuze is om minder te verdienen.

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja tuurlijk zit daar groot verschil in, maar of je van 1200 moet rondkomen of van 2600 euro, dat is toch wel meer als het dubbele en dan mag je mijns inziens echt niet zeuren dat die mensen meer toeslagen krijgen en minder moeten betalen aan bijv een psz, die toch, hoe je het ook wend of keert eigen keuze is.

Deel Deze Pagina