Zorg vader , hoe nu verder

Discussie in 'De lounge' gestart door cowgirl80, 24 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Gaat je vader nog wel zelf naar het toilet of heeft hij daar ook hulp bij nodig?
    De thuiszorg heeft zoals ik het weet wel een max aan de momenten dat ze komen. Mijn schoonouders dachten dat ze met de alarmknop ook wel konden bellen voor een toilet bezoek, maar dat kan dus niet.
    Daar kwam op het laatst 6x thuiszorg.
     
  2. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.536
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Weer veel gebeurt vandaag: de wijkverpleegkundige is langsgeweest en heeft het hele huis bekeken en wat knopen doorgehakt. Hij regelt een hoog-laag bed en wij leggen een sleutelkluis aan. Hij gaat een wlz-indicatie in gang zetten en met de organisatie waar mijn vader staat ingeschreven voor een aanleunwoning overleggen wat de beste plek voor hem zou zijn. Echt een aardige man die wijkverpleegkundige, ik heb echt het gevoel dat hij me ontzorgt.
     
    Neuzeke, Lynx, Kolibrie2 en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.945
    113
    Dat is fijn, en belangrijk.
    Jij moet je zorgen kunnen delen met iemand als hem.
    Fijn dat het allemaal loopt nu.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  4. klarinet

    klarinet Fanatiek lid

    23 apr 2007
    2.980
    131
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Fijn je bericht te lezen!
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  5. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.536
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Dames mijn zoektocht naar hulp gaat verder. Mijn vader is nu, in het weekend, begonnen met in zijn broek te poepen.

    Waar moet ik zijn om daar dingen voor te regelen op zaterdag? De thuiszorg? De hap? De apotheek? Help!!
     
  6. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Heeft hij thuiszorg dus mag je de zorg bellen en vragen hoe of wat.
    Gaat hij niet zelf naar het toilet dat hij daar hulp bij nodig heeft? Is hij gevallen en heeft hij toen de boel laten lopen omdat hij niet op kon staan?
    Dit zijn zo maar wat vragen hoor.

    Hoe is hij geestelijk? Ik werkte bij een man die begon lichtelijk te dementeren, hij was gevallen en heeft toen ook de boel laten lopen. Uiteindelijk is hij in de crisis opvang terecht gekomen en vandaar naar een vaste afdeling.
     
    Syane vindt dit leuk.
  7. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Is er een noodnummer van de wijkverpleegkundige?
    Wellicht zou ik de hap bellen voor informatie, misschien is er iets mis lichamelijk?

    Getver het gaat wel rap nu! Dikke knuffel.
     
  8. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.520
    3.208
    113
    Vrouw
    Ligt eraan wat de oorzaak is. Kan hij niet meer naar het toilet, kan hij niet meer zelf afvegen of "interesseert" het hem niet meer.
    Ik zou in alle gevallen de wijkverpleging bellen en vragen of ze je willen helpen omdat je het zelf niet meer weet.
    Mocht hij nog geen incontinentiemateriaal hebben dan kan je dat kopen bij de apotheek. Als nood.

    Succes!
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  9. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.459
    10.661
    113
    De wijkverpleging bellen. Die hebben een noodnummer om te overleggen.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  10. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    De wijkverpleging. Die kunnen mogelijk een inschatting maken waarom dit gebeurd is. Kan hij het bijv niet ophouden?
    Was het dun of dik?
    Bij diarree kan het natuurlijk zijn dat hij iets onder de leden heeft en het niet op kon houden. maar het kan ook zijn dat hij last heeft van obstipatie en het overloopdiarree is.
    Of hij redde de wc niet omdat hij niet op kon staan, niet kon lopen, broek niet los kon krijgen enz.

    Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Mogelijk heeft de wijkverpleging een voorraadje met incontinentie materiaal waarmee je het weekend kan overbruggen en kunnen ze vaker komen om evt te verschonen

    Wij hebben op kantoor een gigantische voorraad met wond en incontinentie materialen. Allemaal gekregen van clienten die het niet meer nodig hebben vanwege verbetering, verhuizing naar verpleeghuis of overlijden. We hebben zo altijd spullen achter de hand voor dit soort gevallen.
     
  11. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.536
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Nou hij poept in zn broek omdat hij te zwak is om naar de po-stoel te gaan die naast hem staat. Zelfs als hij moet staan is hij al zo benauwd dat hij het niet meer redt.

    Maar hele vermoeiende dag gehad. De thuiszorg vond dat ik maar de hap moest bellen voor een crisisopname. De hap zei dat een crisisopname in het weekend echt niet ging gebeuren en dat de thuiszorg meer zorg moest leveren. Thuiszorg zei dat dat echt niet ging… en nu ben ik de sjaak natuurlijk. Geeft niet voor het weekend, maar daarna moeten we even kijken ik ga meteen maandag de huisarts bellen en de wijkverpleegkundige… want dit gaat zo niet.

    Gelukkig waren de mensen van de zorgwinkel wel heel lief en meedenkend en die hebben ons voorzien van het allerlaatste nood-incontinentie-materiaal dat ze in huis hadden. Dus we hebben nu iets.
     
  12. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.536
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Hij kan dus niet meer zelf naar het toilet, maar daarnaast interesseert het hem ook niet genoeg om hulp te vragen. Hij heeft gewoon de hele nacht in de smurrie gelegen.:(
     
  13. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.459
    10.661
    113
    Ach jee. Hij gaat dus hard achteruit. Meteen maandag de huisarts bellen ja. Die kan dan een spoedopname regelen.
    Sterkte!
     
    Manolito en cowgirl80 vinden dit leuk.
  14. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Hé wat naar allemaal zeg, er komt veel geregel op je af zo. Je hebt al flinke stappen gemaakt zo te lezen.
    Ik werk zelf op een pg afdeling, en wat betreft de zorg past je vader daar wel als ik het zo lees, 24 uur zorg, gezamenlijk eten en drinken, activiteiten en zelden alleen zijn. Maar ik weet natuurlijk niet hoe je vader geestelijk is.
    Hiervoor moet er wel een ZZP5 worden afgegeven. Maar hier ben je al voor aan t regelen las ik.
    Daar hebben ze ook de juiste hulpmiddelen om je vader te verzorgen, bijvoorbeeld naar het toilet te brengen zonder lopen en word jij ontlast.

    Dat de thuiszorg nu niet kan opschalen vind ik ook niet gek, ook die hebben echt te maken met personeels tekort en doen vaak al alleen maar noodzakelijke zorg om roosters dicht te kunnen krijgen

    Slim om maandag de huisarts weer te bellen en verder te gaan voor een crisis opname.

    Heftige tijd voor je! Sterkte!
     
    Syane en cowgirl80 vinden dit leuk.
  15. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Nou dan is het tijd dat hij meer zorg krijgt.
    Hopelijk helpt de huisarts maandag mee en kan hij spoedopname krijgen of meer thuiszorg. En ik snap de thuiszorg ook wel dat het nu niet lukt, het is echt druk in de thuiszorg. Wij zeggen wel eens: voordat je in een verzorgingshuis komt ben je half dood. Het is jammer dat er niet meer bejaardenzorghuizen zijn zoals vroeger.

    Sterkte van het weekend! (En ook voor de tijd die komen gaat)
     
    Zuul, Neuzeke, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Klopt zeker, al die "bejaarden" wonen nu eenzaam thuis met (maximale) thuiszorg want dat moet zoveel beter en goedkoper zijn... En worden dus pas opgenomen als het uit de hand loopt en familie vaak overbelast is
     
    cowgirl80 en Gewooniemand vinden dit leuk.
  17. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.945
    113
    Huisarts bellen maandag.
    Er zijn crisis plekken voor situaties als dit.
    Wij hebben het afgelopen jaar een crisis plek gehad op onze afdeling.
    Mensen verbleven daar variërend van enkele dagen tot een maand.
    Dan kan het zorgpersoneel in kaart brengen wat wel en niet meer gaat.
    Vanuit daar wordt iemand dan vaak doorgeplaatst of weer naar huis met veel extra begeleiding.
    Dat laatste is van de 9 opnames die wij hadden 1x voorgekomen.
    De rest is allemaal doorgeplaatst naar een zorginstelling wat aansloot bij de behoefte van de persoon in kwestie.
    Dus na zo'n crisis opname is er kans dat hij niet weer naar huis gaat...
    Zo'n crisis plek is overigens niet altijd naast de deur.
    Wij hadden ze vanuit de hele provincie en zelfs vanuit Drenthe (wij wonen in Friesland)
    Dus hou daar ook rekening mee.
    Mocht er een permanente plek gezocht worden dan wordt er wel dichterbij gezocht.
     
    Neuzeke, Syane, Zuul en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.536
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Bedankt voor de info. Ik rij zelf geen auto dus ik zit m wel een beetje te knijpen als hij ergens ver weg terecht mocht komen.
    En ik zit ook in over corona… nu thuis laten we gewoon iedereen langskomen die maar wil…. Maar kan dat straks ook nog? Hoe zit dat nu met corona en bezoek in verpleeghuizen?

    Aan de andere kant… als de thuiszorg echt niet omhoog kan… ik ga het ook niet volhouden om wekenlang luiers te verschonen.
     
  19. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Op dit moment mag er "gewoon" bezoek komen, er zijn daarvoor nu geen regels. En anders gelden (vaak) de regels als thuis, dus 1 bezoeker per dag ofzo en de 1,5 meter destijds.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  20. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.536
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Wat ik ook nog zou willen weten over een verpleeghuis….
    De thuiszorg kan nu 3x p dag komen en een schone luier geven. Dat lijkt mij erg weinig, vooral in geval van ontlasting. Gebeurt dat in een verpleeghuis vaker? Of zit je dan eigenlijk ook aan de 3x per dag?
     

Deel Deze Pagina