Autistische zoon met verstandelijke handicap heeft loopneus; testtips?s

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Trirani, 19 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.293
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Hi,

Ons gehele gezin heeft een jaar geleden corona doorlopen. Zonder loopneus. Ik denk niet aan corona, maar goed, we zouden daarin verrast kunnen worden en sowieso vind ik het belangrijk om de coronaregels te volgen.

Maar goed, hoe test je een autistisch jongetje met een verstandelijke handicap die op zijn ZMLK-school al in de meest prikkelarme groep zit omdat hij zo snel overprikkeld raakt? Een simpele tandheelkundige ingreep gaat bij hem onder narcose en voor een inenting halen we ook capriolen uit in het ziekenhuis met hem een licht roesje geven waar mogelijk. Hij vindt het onprettig als onbekenden dichtbij komen.

Als onze zoon eenmaal een loopneus heeft, blijft hij die in onze ervaring heel lang houden.. We denken dus toch aan testen. Thuisonderwijs is geen optie voor hem en sowieso kan ik zelf geen kant op met hem thuis (veeleisend, lief en aanhankelijk mannetje).

We wonen in de omgeving van Amsterdam. Wie bel ik voor -het liefst- een blaastest? Een spons 20 minuten in zijn mond houden zal ook lastig zijn, maar goed, dat wil ik wel proberen. De 'gewone' test? Pfff... misschien als papa hem kort vasthoudt, maar ook dan wel op een prikkelarme wijze zonder wachten in een rij o.i.d.

Hebben jullie tips?

2. Minoesje

Minoesje Niet meer actief

Heb je al overlegd met school? Moet hij getest worden of mag hij met alleen een loopneus gewoon komen.

Ik snap je zorgen overigens, moet hij echt getest worden dan misschien via een particuliere sneltest en van te voren bellen en overleggen? Dat ze de tijd nemen en rustig blijven, niet teveel mensen enzo. kost je dan alleen wel een flink bedrag.

Trirani vindt dit leuk.
  3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn oudste zoon heeft autisme niveau 3 en moest laatst getest worden omdat hij in contact was geweest met iemand met een corona besmetting.

Wij hebben de GGD gebeld, de situatie voorgelegd en bij ons was een kind vriendelijke test helaas geen optie in onze regio.

Wat ze wel konden aanbieden was thuis een test te komen afnemen.

Was nog steeds helemaal niet leuk voor hem, maar het scheelde behoorlijk dat hij niet ergens mee naar toe hoefde en nergens op hoefde te wachten.

Mijn advies zou dan ook zijn om de GGD te bellen om de mogelijkheden in jouw regio te bespreken.

Maslov, Averlhach, tupp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.429
    30.778
    113
    Vrouw
    Bellen met de GGD en situatie voorleggen.
    Eventueel met de eigen huisarts overleggen wat goed is voor hem.

Trirani vindt dit leuk.
  5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.655
    27.304
    113
    Vrouw
    Ik zou ook denken aan thuis ggd laten komen eventueel met rustgevende medicatie van huisarts?

Trirani vindt dit leuk.
  6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou bellen met de GGD en vragen of ze het thuis kunnen afnemen.
    Sterkte ermee.

Trirani vindt dit leuk.
  7. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Hier ook een verstandelijk beperkte zoon met autisme... Heb hem in het begin van de corona laten testen. Was zelf helemaal bang door alle verhalen, maar mijn zoon verroerde geen vin. Vond het niet fijn en op het moment dat hij schrok en wou huilen, was het klaar en heb ik hem afgeleid.

Ik heb hem uitgelegd wat ze gaan doen... Wattenstaafje in de neus en mond en dan doet het even pijn/vervelend en dan is het klaar. Dan gingen we op de terugweg een milkshake bij de mac donalds voor hem halen (heeft hij zelf mogen kiezen).

Heb toen wel een test gehad in een tentje met hem alleen. Hele lieve vrouw kwam hem ophalen en vertelde veel. Had bij het maken van de afspraak duidelijk vermeld dat hij verstandelijk beperkt is en heel erg bang voor dit soort dingen. Maar uiteindelijk is het me 100% meegevallen.

GossipGirlxoxo en Trirani vinden dit leuk.
  8. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Heb je je inmiddels kunnen testen? Hier ook een autistisch meisje met LVB. 2 weken geleden getest had verteld dat de dokter even in haar neus ging kriebelen en ze daarna snoepje kreeg van mama. Was in een minuut klaar terwijl vb neusspray normaal gesproken hier voor een meltdown kan zorgen. En anders evt overleggen of ze aan huis kunnen komen.

Trirani vindt dit leuk.
  9. Trirani

Trirani Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.293
    1.129
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Dank jullie wel allemaal met jullie lieve berichten en hulp! Het hielp zeker om te weten welke opties we hebben. Ik heb gisteren lang in de wacht gestaan voor de GGD, het is weer echt druk, zeker bij het nummer dat ik kreeg om te overleggen. Het thuis testen kon gisteren niet meer, we hebben uiteindelijk een PCR-speekseltest op locatie gedaan. Dat ging goed.

Mijn zoon is gisteren dus getest en inmiddels hebben we de uitslag: Negatief :)

elsie89, Minoesje, einad en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. mvl

mvl Fanatiek lid

16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    oh wat fijn dat het op locatie goed is gegaan! En negatief ook heel fijn

Trirani vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina