Zorgbonus

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Emm27, 29 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Nou ik vind het geen terechte opmerking hier. Jij hebt vast zelf ook tegemoetkomingen van de overheid die ik niet heb. Bijv KOT? Dan zeg ik toch ook niet dat ik daar dan straks meer belasting voor moet betalen.

Meiske2015 vindt dit leuk.
  2. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt :)
    Ik gun het al die mensen juist. Alleen denk ik dat het een sigaar uit eigen doos is. Ik geloof gewoon niet dat er met alle tekorten en bezuinigingen opeens zoveel geld beschikbaar is voor deze bonus.

Waxinelichtjes en NiVa0230 vinden dit leuk.
  3. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Ik schrok wel van het aantal. Van de 8,9 miljoen betaald werkenden in Nederland, is voor 1,1 miljoen een zorgbonus aangevraagd :eek:

4. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    En nog komen we overal te kort in de zorg :|:roflmao:

Syane vindt dit leuk.
  5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja wij hebben het ook met zn allen gedaan. Zeker in de eerste golf. Nu gaan de poli’s gewoon door.

Cindy1977 vindt dit leuk.
  6. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.081
    1.073
    113
    Niet onaardig bedoeld (echt niet ;)) maar waar leg je dan de grens? Als het niet meer gaat om contact hebben met coronapatiënten, wat is dan het verschil met andere beroepen nog? Toen de basisscholen dicht waren bijvoorbeeld, moesten veel ouders thuiswerken en ondertussen hun kinderen lesgeven of bezighouden, leerkrachten moesten op afstand hun klas zo goed mogelijk draaiend zien te houden, vakkenvullers in supermarkten moesten overuren draaien en kregen plotseling te maken met hamsteraars en mensen die geen afstand willen houden etc.
    Zo is het rijtje nog wel even verder aan te vullen, uiteindelijk heeft bijna iedereen last gehad van de maatregelen. Dan begrijp ik eigenlijk niet waarom een corona-zorgbonus uitgedeeld moet worden aan personeel van een poli die dicht was... (wat jij als voorbeeld noemt).
    Tuurlijk wil je loyaal zijn aan collega's, maar dan moet je net zo goed loyaal zijn aan andere beroepsgroepen of aan thuis lesgevende ouders... Dus heeft uiteindelijk iedereen "recht" op een bonus en betalen we die met z'n allen ooit ook weer terug, dat heeft geen zin. Want uiteindelijk moet ook zo'n bonus ergens van betaald worden natuurlijk. Dat geld komt niet uit de lucht vallen helaas.

jannanas, Pisam, nicole18 en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.803
    4.583
    113
    Helemaal mee eens. Denk dat iedere werkende wel wát heeft moeten bijdragen/inleveren. Mensen die in direct contact zijn geweest of enorme risicos hebben gelopen —> prima. Maar als secretaresses van dichte poli’s patiënten af moeten bellen vind ik niet een reden tot het krijgen van de bonus. Dan hebben alle andere beroepen in Nederland die er hinder van hebben ervaren, er net zo veel recht op.

nicole18, one of kind, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Personeel van de poli heeft ook geholpen via coronapool bij ons. Alle diensten waren binnen no-time opgevuld. Daarnaast komen er op de poli ook geregeld mensen die later positief blijken en wij dan zonder bescherming hebben gezien, moeten we doorwerken in afwachting van test enz.
    Daarnaast staan er veel beroepen op de lijst die er zeker wel recht op zouden moeten hebben. De psychologen (die zitten echt niet allemaal in schaal 75 of hoger), de radiologiemedewerkers, mensen van logistiek, medisch technisch dienst die op de IC de apparatuur draaiende hielden.

nicole18, Cindy1977 en femkes vinden dit leuk.
  9. cherrytomaatjes

cherrytomaatjes Fanatiek lid

30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens, hoewel ik natuurlijk elke (werkende) nederlander wel een bonus gun;). De afgelopen periode is namelijk voor niemand leuk geweest.

Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg, geen coronagevallen geweest op onze kleinschalige locatie. Wel alle bewoners in isolatie op de locatie wat zorgde voor extra drukte en spanningen op de groep (overdag is iedereen thuis, clienten mochten niet naar dagbesteding/ouders/familie). Collega's moesten een aantal keer extra diensten draaien doordat andere collega's niet mochten komen door ziekte.

Toch vraag ik me af of we wel recht heben op die zorgbonus. Natuurlijk hebben wij een behoorlijk tandje extra bij moeten zetten, hebben we stres gehad en was het niet leuk, maar het is zo weinig vergeleken met sommige andere beroepsgroepen.
    En we hebben geen enkele corona besmettomg gehad.

Gootje1988 en Syane vinden dit leuk.
  10. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Helemaal met je eens. Er zijn veel meer mensen die echt wel risico hebben gelopen. En die extra werkzaamheden hebben moeten doen. Prima om een bonus te geven. Maar dan wel echt aan de mensen die met coronapatienten hebben gewerkt.

Juul75 en Bellybell vinden dit leuk.
  11. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Ik vind het ook een hele lastige. Als je in de zorg werkt, zul je altijd wel met corona in aanraking zijn geweest. Zoveel patiënten/cliënten die het hadden. En nu weet je meestal wel wie corona heeft, maar in het voorjaar was dat niet zo. Ik heb ook genoeg patiënten geholpen die ook corona hadden, maar ik heb ze niet geholpen vanwege corona. Ik heb ook geen recht op de bonus, maar mijn werkgever heeft het wel aangevraagd.

12. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Hier ook gehandicaptenzorg en wij krijgen hem bij het salaris van deze maand.

13. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Ik vind nog steeds dat mensen die echt met de corona patiënten in het ziekenhuis gewerkt hebben er recht op hebben. Mensen die op de ic werken bijv voor extra schoon te maken ook, want ook zij moesten extra hard werken.

Zelf werk ik in de kinderopvang, hebben noodopvang gehad voor de kinderen, ook extra moeten werken want ja ook collega's worden ziek (gelukkig geen corona) maar wij krijgen niks. Niet erg natuurlijk, maar snap het verschil niet zo met de mensen die buiten het ziekenhuis werken en niet direct te maken hebben met corona het dan wel krijgen (gehandicaptenzorg bijvoorbeeld, en ik bedoel dit niet gemeen!)

Zulema en Bellybell vinden dit leuk.
  14. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Onze zorg op de woning is door corona ongeveer 3x zoveel geworden
    Wij hebben cliënten met gedrag dat doordat de structuur weg gevallen is in sommige gevallen echt extreem is geworden.
    Meerdere malen in quarantaine vanwege mogelijke corona.
    De 90 overuren die ik gedraaid heb tijdens die paar maanden.
    Wij hebben dan wel geen corona gehad op de woning ( overleven mijn cliënten waarschijnlijk ook niet ) maar we hebben wel alles eraan gedaan om het te voorkomen.
    Meerdere woningen zijn wel besmet geweest ook met corona en die cliënten zijn allemaal niet naar het ziekenhuis gegaan.
    Dus ja ik vind dat wij wel recht erop hebben want wij hebben ons ook meerdere malen in een pakje moeten hijsen uit voorzorg en keihard moeten werken.

NiVa0230 en Cin85 vinden dit leuk.
  15. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    En bedoel je dan ook verzorgingshuizen?
    Corona heeft echt maar dan ook echt gehandhaafd bij de gehandicapten. Ik weet het aantal doden niet, wil het ook niet weten maar geloof mij, corona is niet selectief

NiVa0230 vindt dit leuk.
  16. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Verzorgingshuizen inderdaad ook recht op een bonus. Gehandicaptenzorg echt wisselend, want mensen van de dagbesteding hebben er minder mee te maken gehad want die waren ook dicht. En ja die moesten misschien daarom werken op de woongroepen, maar wij in de kinderopvang werkte ook met de kinderen waarvan veel ouders ook veel risico liepen om besmet te worden.
    Maar zoals hier boven ook al gezegd werd, mensen op een polikliniek die "alleen" maar telefoontjes moesten plegen om afspraken af te zeggen of te verplaatsen dan denk ik wat hebben die meer gedaan dan ik ?

17. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Van mensen op de poli s werd ook verwacht dat ze meehielpen met hand en spandiensten op de cohorts of andere afdelingen met tekorten door ziektes. Dat was hier iig de oproep en daar is massaal gehoor aan gegeven.
    Daarnaast mochten we pas laat beschermingsmiddelen gebruiken, hebben we regelmatig patienten die later besmet bleken en mogen we alleen thuis blijven als we zelf covid hebben.
    Maar onze baas betaald de bonus voor een gedeelte zelf.

18. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Mensen van de dagbesteding werken keihard mee met ons. Die helpen al de hele tijd ook in de zorg. Er is bij ons bijna geen tijd voor dagbesteding omdat de zorg zo zwaar is. Het is dat het niet mag maar anders zou je is een dagje mee moeten lopen want dan praat je er ineens heel anders over want volgens mij heb je er een heel verkeerd beeld over.

nelta vindt dit leuk.
  19. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Ik weet hoe het werkt in de gehandicaptenzorg, heb er zelf ook gewerkt. En ik zeg ook zeker niet dat jullie niet hard gewerkt hebben hierdoor en ook risico hebben gelopen. Ik doel meer op dat de kinderopvang ook harder heeft moeten werken, ook wij zijn blootgesteld aan meer gevaren, ouders van de kinderen die in de zorg werken en het dus ook aan ons kunnen overbrengen, want iedereen weet denk ik wel dat het makkelijk klinkt een kind op 1,5 meter afstand brengen maar in de praktijk werkt dit vaak niet.

Het blijft gewoon lastig, iedereen die harder heeft moeten werken en blootgesteld is aan extra gevaren vind denk ik dat hij er recht op heeft wat terecht is.

En die bonus vanuit de overheid is fijn, maar ik denk dat men blijer is als men zich beter aan de regels houdt en hierdoor minder mensen in het ziekenhuis komen en ze dus minder harder hoeven te werken. (Werken altijd hard, maar nu moeten ze nog harder )

20. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    Maar bij een kinderopvang heb je niet met cliënten te maken.
    Cliënten die heel hun structuur kwijt zijn, 1u per dag naar buiten mogen omdat wij, van de dagbesteding die dicht was, bij hun op de woning kwamen zodat ze nog iemand zagen.
    Cliënten die normaal 5 dagen in de week op een dagbesteding zitten, hun sociale leven daar hebben en toen ineens thuis kwamen te zitten in een isolement.
    Vaak begrepen ze het niet eens, leg het maar eens uit aan iemand die verstandelijk beperkt is.

Mijn dagbesteding was dicht, maar het werk ging gewoon door hoor. Want ook onze Cliënten zaten thuis.
    Dus belde je ze regelmatig, stuurde ze een pakketje, ging op afstand even langs.
    En nu werken we misschien nog wel harder en merken we de gevolgen nog steeds, de 1.5 meter, andere werkzaamheden, meer Cliënten op de groep die wij moeten opvangen, en helaas nog veel stress bij hun door alle veranderende maatregelen.

Het gaat om meer dan alleen risico op besmetting.

Gootje1988 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina