zorgelijk eetgedrag peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MSL12, 6 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    Ik heb bij mij in de gastouderopvang een kindje die in maart 3 jaar word. Hij eet vaak slecht en erg langzaam. Ook speelt mee dat hij regelmatig last heeft van obstipatie. Hier heeft hij inmiddels al 2 keer iets voor bij de huisarts gekregen. Hierna willen ze hem evt doorverwijzen voor de poep en plas poli in het ziekenhuis.

Maar nu mijn vraag over zijn eet gedrag. Hij gaat vaak kokhalzen/ spugen wanneer hij eten in zijn mond doet. In het begin leek het alsof hij niet goed kon aangeven wanneer hij vol zat en daardoor ging spugen maar dit kan hij wel degelijk aangeven. Nu is het mij opgevallen dat hij eigenlijk al zijn eten haast helemaal ontleed en er kleine stukjes van maakt en dan in zijn mondje doet. Wanneer je bijv een normaal stukje brood of banaan aanbied en zegt dat hij dat gewoon op kan eten net zoals de andere kindjes doen en hij probeert dat gaat het meteen mis en gaat hij kokhalzen/overgeven. Ook als ik dit niet benoem maar hij neemt toch een wat groter stukje uit zich zelf dan gaat het meteen mis. Behalve dat het natuurlijk sneu is, vraag ik me af wat kan ik hier mee doen? Dit eet gedrag is niet alleen in de opvang maar lijkt wel extremer dan thuis. (maar daar eet hij vaak sowieso niet tot nauwelijks).

Graag hoor ik of dit voor iemand bekend is, en of er tips zijn.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Er bestaan toch ook professionele mensen die hier hij kunnen helpen? Hebben ze thuis hulp bij dit probleem? Weet zo alleen niet welke professional bezig is met het eten/ mond gevoel/kokhalsreflex.

Misschien dat iemand dat zo weet en kun je contact opnemen en advies vragen

MSL12 vindt dit leuk.
  3. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    Ja hopelijk weet iemand dit!

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Sommige kinderen krijgen logopedie voor die kauw/slik-problemen. Ik zou met de ouders overleggen en je zorgen uiten, via de huisarts kunnen ze hier hulp voor krijgen.

5. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.121
    1.824
    113
    Prelogopedie.

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Progopedie inschakelen. Die helpt ons nu ook met de eetproblemen van onze jongste.

7. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    Bedankt voor de reacties op ga het doorgeven

8. Regenboog01

Regenboog01 Bekend lid

23 jan 2017
    792
    478
    63
    Mijn dochter is ook onder behsndeling geweest van de logopediste ivm een verminderde slikfunctie. Tenminste, ze deed het niet goed. Ze verslikte zich heel vaak en djs ook in wat grotere stukjes.
    Zij heeft heel goede tips gegeven hoe het in haar mondje ge stoppen bijvoorbeeld en hoe groot de stukjes moeten zijn, stimuleren om te eten etc.
    Heeft ons heel goed geholpen en nu nergens meer last van!!
    Succes

9. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Zou toch ook de obstipatie laten nakijken. Kinderen die verstopt zijn hebben vaak neiging tot kokhalzen. Heb dit in de zorg ook vaak meegemaakt. Dat pielen en peuteren met eten is dan misschien ook niet zo gek wanneer hij een vol gevoel heeft.

MSL12 vindt dit leuk.
  10. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.385
    200
    63
    Bedankt wist niet dat dat zo was. Zal eens kijken of ik daar nog wat meer over kan vinden.

Deel Deze Pagina