Zorgen gewicht 4 jarige

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaBDJ, 22 jul 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Dit herken ik helemaal niet. Hoe was het gesprek in het ziekenhuis? Heb je dit ook benoemd? Als kinderen ziek zijn vraagt dat veel van hun lichaam en moeten ze daarna vaak echt weer even bij eten. Zoals ik het lees krijgt jouw zoontje daar geen tijd voor als hij zo vaak ziek is.

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    Het halve schooljaar gemist? Dat is dus iedere week minstens 2,5 dag? Elke week?
    Dat is echt iets om te melden ja..

3. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Q was tot haar 5e ook erg klein (ze had maat 98/104 toen ze naar de basisschool ging) en niet zwaar. Ze was ook heel vaak ziek. Totdat ze een paar maanden voor haar 5e verjaardag de neus en keelamandelen verwijderd hadden. Ze is meteen daarna nog erg ziek geweest, maar daarna ging ze flink de lucht in. Het ziek zijn kostte haar lichaam dus zoveel energie dat ze niet veel groeide. Hopelijk vinden ze dus iets bij je zoon waar je iets aan hebt en gaat hij daarna iets meer groeien.

Wat bij Q iets heeft geholpen is het niet meer over eten te hebben. Omdat ze zo klein bleef zat er behoorlijk wat druk op om haar te laten eten. Achteraf heeft dat vooral averechts gewerkt.

Inmiddels is ze 14, een echte puber en nog steeds best klein met net iets boven de 160 cm. Ze is wel helemaal gezond en kan nu echt genieten van lekker eten.

4. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    Mijne is ruim 12 en weegt 33 kilo dus ook een vlieg. Hij eet aardig goed behalve brood wil hij niet. Geef hem een biefstuk en hij eet je kaal. Is nooit ziek. Maak me er niet druk om. Enkel lastig soms met kleding kopen

5. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Ik ben benieuwd voor degenen die doorverwezen zijn, door wie zijn jullie doorverwezen? En hoe ging dat?

Onze zoon is inmiddels 6 jaar, 102 cm en 15,8kg. De verhouding lengte-gewicht is goed, maar ik vind een kind dat naar groep 3 gaat en nog steeds maat 98 heeft (zit nu precies goed, maat 104 komt eraan :)) niet kloppen. Als je de instroomgroep ziet, zitten daar nieuwe kleuters bij die al groter zijn.
    Verder eet hij als een bootwerker ('s ochtends al 2 boterhammen, tussen de middag minimaal 4 boterhammen. Avondeten vindt hij lekker, en eet hij ook zo 300-500 gram weg. Tussendoor eet hij ook aardig wat fruit en 's middags pakt hij gerust nog een boterham).

Tot ongeveer 10 maanden groeide hij 'normaal', daarna is het langzaamaan, groeit wel wat, maar niet veel (50-70 gram per maand of zelfs helemaal geen groei in de babytijd, later exact hetzelfde gewicht als de vorige meting. Ook een keer afgevallen; 300 gram in 3,5 maand afgevallen, beide metingen op het cb gemeten, maar de eerste hadden ze niet in het dossier gezet, dus bij hun geen 'bewijs' dat hij echt was afgevallen).

Onze oudste en jongste hebben medische drinkvoeding, daar geven we hem al meer dan 2 jaar lang 3x per week een flesje van, hij eet bijna dagelijks de (medische) toetjes van zijn zus en daarmee blijft hij nu (ongeveer) op zijn lijntje.
    Ik kaart het al meer dan 2 jaar aan bij het cb dat hij MET medische drinkvoeding op het lijntje blijft, maar we krijgen geen doorverwijzing naar de kinderarts. Ik wil namelijk nu wel eens weten waar het vandaan komt, of er een allergie zit, een snelle stofwisseling.
    Heb het daarom geprobeerd om via de huisarts een verwijzing te krijgen, maar die zei dat het via het cb moet.

Vind het zo raar dat het bij onze zoon zo moeilijk gaat om een verwijzing te krijgen. Diëtiste (zhs) van de oudste en jongste heeft al een aantal keer aangegeven dat ze hem ook zou willen zien.
    Bij de oudste kregen we bij 9 maanden al te horen dat de kinderarts (zhs) een verwijzing naar de diëtiste ging schrijven. Bij de jongste begonnen ze er op het cb zelf over dat ze een lijn was gezakt en kreeg ik een verwijzing toen ze de meting daarna nog een lijn was gezakt en was vanaf 17 maanden onder controle in het ziekenhuis. En bij onze zoon ben ik al 3 jaar aan het 'zeuren' voor een verwijzing.

6. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Je kan de doorverwijzing ook aan de huisarts vragen. Daar een afspraak maken en je zorgen uiten.

@MamaBDJ ik zou je houden aan de adviezen en het in de gaten houden, je kan niet veel meer doen.

Onze jongste was toen hij 5 was was 99 cm en 14,5 kilo. Vanuit daar opnieuw doorverwijzing naar de kinderarts gehad en we zitten nu in het traject om een groeihormoonstoornis uit te sluiten.

7. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Lijkt me niet dat dit alleen via het CB kan, genoeg mensen die nooit naar het CB gaan of alleen voor de vaccinaties. Lijkt me prima te moeten kunnen via een huisarts.
    Wat vervelend dat het zo lastig is om hem te laten doorverwijzen. Zou het helpen als je aangeeft dat je nu toch echt gewoon wil dat hij wordt doorverwezen omdat je je zorgen maakt, het moet toch ergens vandaan komen dat de groei moeizaam gaat.

Deel Deze Pagina