Worden er bij jullie kinderen liedjes gezongen op school? Bij ons bijna niet. De oudste heeft net vader Jacob in canon leren zingen. En de jongste alleen met koningsdag en af en toe tussendoor een liedje van kinderen voor kinderen. Ik vind dat zo jammer dat er weinig aan muziek wordt gedaan. Oudste zit op pianoles, hij leert daar ouderwetse liedjes waar hij dus helemaal niks mee heeft. De leraar vroeg of hij anders wat liedjes van school kon noemen om te oefenen zodat dat beter aansluit. Toen hoorde ik dus dat ze amper zingen. Kinderen voor kinderen op de piano is nog te moeilijk voor hem. Dus wel jammer.
Ze hebben bij ons elke week les van een vakdocent muziek. Daar zingen ze, maar leren ook over hoge en lage tonen, lange en korte tonen. M’n zoon kwam deze week thuis met een verhaal over coupletten en refreinen. Een moeder van klasgenootje kwam ook regelmatig met gitaar liedjes zingen bij de kleuters. Dus ja, er wordt veel muziek gedaan.
Hier ook 1x pw muziekles, dan leren ze liedjes, maar spelen ze ook met allerlei kleine instrumenten (nu zijn de boomwhackers hip). Bij de kleuters zingen ze iedere dag, en leren ze liedjes die passen bij het thema - dus bv liedjes over de lente, of Sinterklaas, of Pasen etc etc. Ze zingen mee met bv een filmpje of de juf begeleidt met gitaar.
Ja hoor, nog genoeg, christelijke school, dus 's ochtends bij het bijbelverhaal worden er regelmatig christelijke liedjes gezongen. Daarnaast hebben ze 1x in de week muziekles waar ze bij zingen. En tussendoor zingen ze ook liedjes, dat varieert nogal waarbij. Maar volgens de jongste zingen ze elke dag wel iets!
Onze kinderen zitten op een christelijke school. Tijdens de dagopening wordt altijd gezongen. Maar ook verder wordt er regelmatig gezongen en liedjes aangeleerd.
Elke dag wordt er gezongen bij de opening en sluiting, steeds meegaand met de seizoenen). Een keer in de week is er zingen met alle klassen en ouders samen, ongeveer 10min. Daarnaast is er 1x per week muziekles en in de lagere klassen leren ze blokfluit spelen.
Mijn zoon zit in groep 3. Vanaf 3 tm groep 8 krijgen ze muziek van een vakdocent. Dat is om de week. Hele grote school en 1 docent, dus logisch. Bij de kleuters kreeg hij iedere vrijdag muziekles van de vakdocent, en 1 van zijn juffen heeft altijd een gitaar op school en pakt die er ook vaak bij. Ook gewoon bij bv opruimliedjes, of ze haakt in op de muziekles.
Ik vond het erg tegenvallen, wij zongen echt veel vroeger en niet alleen tijdens muziekles. Voor de verhuizing zat mijn dochter op een andere basisschool, daar kwamen nog al die liedjes van Elly en Rikkert voorbij die ik nog van onze buren kende van vroeger. Daarna kwam ze op een openbare basisschool, daar werd weinig gezongen. Ze kennen ook amper Sinterklaasliedjes, kerstliedjes enz.
Ja, heel veel. Sowieso bij de dagopening (christelijke school, meestal opwekking voor kids o.i.d.). En ze hebben een muziekdocent minimaal 1 keer per week, waarbij ze ook veel zingen, Ik hoorde vandaag van dochter dat ze in groep 8 sowieso elke 2 weken op vrijdag een nieuw lied leren. Ze hebben dan een juf die alleen vrijdag werkt, en die leert ze dan een Engels lied aan. Combineert mooi meteen wat Engels met muziek.
Ja ze hebben een vakdocent muziek die elke week lesgeeft. Maar heel eerlijk kan het mij niet veel schelen of ze vader Jacob leren zingen of niet. Ze gaan er later vast geen betere of leukere baan door krijgen. Liedjes leren en zingen kunnen ze prina thuis met Spotify. Heeft je zoon geen leuke top 40 nummers op zijn playlist?
Het enige wat mij qua zingen wel opviel, is dat er bij de avondvierdaagse niet meer gezongen werd, dat oefenen ze vooraf ook niet op school. Maar dat geldt voor alle scholen hier. Vroeger zongen we al wandelend echt heel veel
Hier maar een half uurtje muziek les per week helaas. Maar hun Engels methode is opgebouwd uit liedjes ( vooral top 40 liedjes van nu) en daar leert mijn dochter ook echt veel van!
Aanvulling van mijn oudste in groep 7; ze zingen ook buiten de muziekles om vaak, bijna dagelijks. En ook gaan ze vaak met een groepje dansen, maar dat is een soort keuze-optie, dus kiest niet iedereen.
Bij onze dochter op school is ook een vakdocent muziek. Volgens mij krijgt ze 1x per week een uur muziek. In de kleuterklas heeft ze ook altijd veel gezongen. Ze zit nu in groep 7. Buiten de muziekles dansen en zingen ze best regelmatig, maar dan top 40 muziek via YouTube. En bij de Engelse les (zag ik hier ook al voorbij komen)
1x per week muziekles En verder word er ook vaak gezongen in de klas Kerst, Sinterklaas maar ook zonder speciaal thema word er veel gezongen in de klas
Sowieso elke week (of 2 weken bij kleuters) een psalmvers. Liedjes bij het bijbelgedeelte. Liedjes bij het lesthema bij kleuters. Kerst, pasen, Pinksteren, koningsdag etc ook. En elke week minimaal 1x muziekles waarbij ook regelmatig gezongen wordt
Later een leukere of betere baan geloof ik ook niet. Maar ik vind muziek toch wel goed op school. En ik verbaasde me er echt over dat dit toch zo weinig gebeurt. Daarom was ik benieuwd of dit standaard is of niet. Ja mijn zoon heeft zeker een hele Playlist in spotify, maar dat zijn top40 nummers Geen nummers die hij zelf echt zingt of kan leren op de piano.