Beste Ilse , Alvast sorry voor mijn lange verhaal! En bedankt dat je het wil lezen! Vandaag zijn wij met ons jongste dochtertje (van net 6mnd) naar het cb geweest, en ze is nu 5425 gram en 62.5 centimeter met haar geboorte was ze 3720 gram en 51 centimeter. Na het wegen gingen we naar de arts die de vaccinatie gegeven heeft (vandaag pas begonnen met de vaccinaties), die stak haar neus in het dossier en het enige dat ze kon uitbrengen was Wat geven jullie haar allemaal al te eten? Ze is echt veel te klein voor haar leeftijd. Oke, op het cb is duidelijk dat wij er ivm soort gelijke taferelen met haar broer&zus er eigenlijk verder niks over willen horen, dus ons antwoord alleen borstvoeding werd door haar alleen beantwoord met Dan zou ik maar snel beginnen met bijvoeden. Wij hebben hier verder geen antwoord meer op gegeven eigenlijk behalve dat we het er wel met de kinderarts over zouden hebben (moeten we over ong 3 weken weer heen). Ze krijgt nu 8x per dag op mijn/ons verzoek borstvoeding. Komt neer op om 06.00/09.00/12.00/15.00/18.00/21.00/23.00-24.00/03.00uur. Zes keer daarvan is aan de borst en 2 keer (21.00/23.00-24.00) is gekolfd uit een flesje. Als ze aan de borst drinkt dan meestal 15 minuten aan de ene borst, dan heel even rusten en dan drinkt ze meestal nog een minuut of 10 aan de andere borst. Als ze een flesje drinkt dan drinkt ze meestal rond de 100cc-130cc in ong 15-20 minuten, stopt dan en gaat slapen. Wanneer ik kolf dan kolf ik meestal elke borst ong 10 minuten (Swing) en heb dan rond de 200cc-250cc voeding. Even nog een klein stukje verder, Benthe is geboren toen ik 41 weken en 1 dag zwanger was. Is klem blijven zitten, daardoor hebben ze een stukje geholpen met de vacuumpomp tot ik het zelf weer verder kon doen. Heeft voor zover het op de scan een ruime dag na de geboorte gemaakt is geen hersenschade, maar doet toch minder dan kindjes van haar leeftijd, nieuwe scan moet nog gebeuren maar wij willen zelf nog even wachten. Door/na de geboorte is ze meteen in de couveuse gegaan, toen ik bij haar kwam en haar aan mocht raken merkte ik/we dat ze niet sabbelde/zoog. Vingers over de lipjes gaf geen reactie en ook speentje op lipjes, pink in mondje, flesje met melk gaven geen reactie. Ze heeft uiteindelijk ruim 4 weken in het ziekenhuis gelegen en in die tijd is ze langzaam aan toch gaan zuigen. De borst gewend geraakt door haar er gewoon slapend bij te leggen (was mijn idee en iedereen behalve de kinderarts vond het maar vreemd en zagen er geen meerwaarde in) en bij wakker zijn proberen aan te leggen en door het geven van melk via de fles, tot die tijd kreeg ze gekolfde borstvoeding en kunstvoeding in het flesje en door de sonde. Al toen had ze dat tijdschema voor het voeden en we zijn er 1x mee gestopt om haar op haar verzoek te voeden, maar toen was het zo dat ze geen signalen afgaf, tot het ineens genoeg was en ging het alarm en was het huis te klein zo krijste ze. Kortom niet leuk voor mama en niet leuk voor haar zelf. Toen weer het tijdschema gaan doen en weer een heerlijk tevreden meisje, zo doen we het dus nog altijd. Wij wilden zelf volgende week gaan beginnen om te kijken wat ze zou doen als we de nachtvoeding niet zouden geven en starten met een paar hapjes groente op een dag. We wilden nog even wachten omdat ze nu al een prikje heeft gehad en we dan niet nog meer andere dingen van haar wilden 'verwachten'. Wat denk jij? Is ze echt te klein voor haar leeftijd? Moeten we echt meteen met die bijvoeding starten? Moeten we misschien de kinderarts bellen voor een eerdere afspraak? Zelf word ik door dat cb toch weer een beetje onzeker aan de ene kant vraag ik me dus bovenstaande dingen af en aan de andere kant denk ik, ze groeit, ze is tevreden, ze plast, ze poept, ze ontwikkeld zich, het gaat dus prima met onze meid en ik moet me niet gek laten maken. Hoop dat jij me kan en wil vertellen wat/hoe jij erover denkt. Heb je nog vragen hoor ik het wel ! Groetjes, Hanneke.
Hallo, Meid wat een verhaal! Ik probeer in logische volgorde wat antwoorden te schrijven. Allereerst is het voor mij niet goed te doen om een echt oordeel te schrijven over de gewichten. Zeker omdat hier een meer complexe achtergrond aan hangt. Daarvoor zou ik echt alle kindjes willen zien en de hele lijn op de curve. Als ik puur naar de gewichten kijk dan is het inderdaad onder het gemiddelde. Maar je moet vooral ook kijken naar de lijn die is gevolgd. Als die mooi de curve volgt dan kan het nog wel goed zijn. Ook moet je kijken naar de familie. Hoe zijn jullie? Hoe was de groei van broer/zus. OOk de start telt zeker mee en als je aangeeft hoe slecht ze op prikkels reageert/gereageerd heeft na de geboorte dan neem ik mijn petje af voor wat jullie hebben bereikt. Je dochter is door jullie intensieve zorg gegroeid!!! Ik vraag me af of het nu direct beginnen met andere voeding (vaste voeding) het groeiprobleem oplost. Ik zou door lbijven gaan met borstvoeding zoals je nu doet. Dat is super goede melk wat ze in elk geval heel goed kan opnemen. (Dat moet je met bijvoeding nog maar afwachten) Je kan wel daar tussendoor proberen of ze andere voeding wil. Dat is dan meer ernaast als in plaats van een BV. Ik zou persoonlijk de afsrpaak met de kinderarts wat vervroegen en het hele verhaal samen doorspreken en dan samen een beleid afstellen. Het is wat kort door de bocht van het CB om direct zo te reageren. Als het echt ernstig is waarom zien ze dat dan pas met 6 mnd??? Dus, neem contact me je kinderarts op, die weet veel meer over jullie meisje en volg je eigen gevoel. Nogmaals, als ik puur naar de cijfertjes kijk, dan is ze beneden gemiddeld aangekomen maar ik weet niets over haar lijntje..... Jongens, succes!!! Hou je me op de hoogte?? Ilse
Hoi Ilse, Allereerst bedankt voor je antwoord. Het is idd erg lastig om een conclusie te maken terwijl je een kindje niet gezien hebt. Nu moet ik wel sorry zeggen, omdat ik vergeten ben een update te schrijven in die topic, want we hebben vorige week woensdag toch maar de kinderarts gebeld. Hij vond het niet nodig dat we meteen/eerder langs zouden komen, wel een paar dingen doorgesproken. Komt er op neer dat we sinds vorige week gestart zijn met aan de 2 gekolfde flesjes die ze savonds drinkt poederzakjes nenatal bmf toe te voegen, wat prima gaat. En gewoon de andere keren aan de borst laten drinken. Ook moet ik zelf proberen om iets beter te eten zodat mijn melk wat voller word als het ware, geen idee of dat ook echt is, maar beter eten kan geen kwaad natuurlijk. De bijvoeding hoefde we van hem echt geen haast mee te maken en daar zijn we toch gister maar mee begonnen en dat ging goed 2 hapjes spercieboon en ook doorgeslikt, alleen zijn we het vandaag vergeten , kan gebeuren zullen we maar zeggen. Het proberen over te slaan van de nachtvoeding daar zijn we zelf maar vanaf gestapt, want dat zou weer een voeding minder zijn en dus weer minder kans om wat aan te komen ! Verder wat betreft de groei van ons gezin, tja volgens mij zijn wij zelf gewoon heel gemiddeld, vriend is ong 1.90 en denk rond de 85 kilo, ik zelf ben 1.72 en twee weken geleden 51.5 kilo. Broer en zus zijn net als de kleine nu ook altijd kleintjes geweest, altijd ver onder de bv curve gehangen, nu 2 jaar en inmiddels netjes in de curve gekropen, zusje is nu 9450gr/81cm en broertje is nu 9180gr/80cm en ze waren met 6 mnd 4500gr/60.5cm en 4010gr/60cm. Dus eigenlijk heb ik ook het idee, die twee andere zijn ook gewoon netjes de curve ingekomen, dus deze derde gaat daar ook wel komen. Maar dat is maar afwachten, vandaar dus ook dat ik me afvroeg moet ik me er wel echt zorgen om maken? Of toch maar niet... En het cb reageert idd misschien wat kort door de bocht, maar dat ze er pas met 6 mnd mee komen is ligt eigenlijk aan onszelf, gezien we eerder nog niet echt met haar op het cb geweest zijn, alleen even wegen/meten bij het weeguurtje en een keer om ze kennis te laten maken met onze nieuwe aanwinst ! Nogmaals bedankt voor je antwoord in ieder geval! En als we bij de kinderarts zijn geweest dan zal ik het laten weten idd of als we eerder nog op het cb zijn gaan wegen, dan ook even het resultaat. Hier nog een plaatje van haar curve om haar groeilijn te laten zien. Bekijk bijlage 21606 Groetjes Hanneke.
Hallo Hanneke, Ik denk dat jullie goed bezig zijn, jullie houden in elk geval contact met de kinderarts en letten op wat ze binnen krijgt. Als je twijfelt kan je altijd extra aanleggen of gewoon na een voeding nog een keer dezelfde borst aanbieden. Wat soms ook nog wordt gedaan om net even wat extra te geven is om na een BV de borsten verder leeg te kolven (dat is de meest vette melk) dat beetje kan je nog extra geven. (of opsparen en aan eind van de dag nog wat extra geven als je toch al een flesje gekolfde melk geeft.) De lijn loopt inderdaad wel naar beneden. Dat zouden ze trouwens ook op het CB tijdens meten/wegen moeten zien want daar is dat immers voor! Het laatste meetpunt is bemoedigend want daar lijkt het erop dat ze daar wel de curve weer gaat volgen. Ze moet niet nog onder die lijn duiken. Jullie houden in elk geval de vinger aan de pols, dat is goed. SUcces en ik ben benieuwd naar jullie vervolg Ilse
Hoi Ilse, Nogmaals bedankt voor je antwoord. Dankje ook voor de uitleg over het kolven na elke voeding, daar had ik helemaal nog niet bij stil gestaan eigenlijk, alleen hebben we besloten dit niet te doen, omdat ik toch al een hekel heb aan het kolven en we (lees vooral ik) bang zijn dat ik het dan weer gewoon helemaal niet meer zie zitten en wil stoppen (klinkt natuurlijk gek, maar heb het al vaker gehad dat ik eigenlijk maar gewoon wilde stoppen). We houden het nu dus gewoon op 6x voeden aan de borst en ong 1.5 uur na de laatste voeding kolf ik voor de andere 2x die ze savonds uit de fles drinkt. Curve gaat bij die laatste meting idd juist weer een stukje omhoog, en eronder moet ze eigenlijk niet komen idd, vind ik ook. Ook zeker omdat ze zo een dikkertje was toen ze geboren is . Volgende week maandagmorgen gaan we naar de kinderarts, dan zal ik hier weer even komen schrijven hoe het gewicht is en wat er verder is afgesproken. Groetjes Hanneke.
Hallo Hanneke, Ik kan me je keuze goed voorstellen en het is ook heel goed dat je voor jezelf duidelijke grenzen stelt. Als je daarnaast verder alles in de gaten houdt is het prima. Veel succes met het gesprek bij de kinderarts. Ilse
Hoi Ilse, Inmiddels zijn we weer een weekje verder en vanmorgen bij de kinderarts geweest! En idd stel ik op het moment duidelijke grenzen voor mezelf, gewoon omdat dat ook voor mezelf wel nodig is, maar das gezien er meerdere dingen zijn die ik niet hier wil zetten ! Maar vooruit, de kinderarts. Deze was namelijk totaal niet ontevreden over onze kleine meid. Gaf wel toe dat ie het belletje van ons toch wat verontrusend had gevonden, maar ons niet op de kast wilde jagen als het ware , mede daarom heeft ie ons gewoon laten wachten tot de afspraak die gepland stond. En zei dat ie wel wist dat we toch zouden bellen als er iets niet goed zou zijn. Kortom prima voor ons. Maar hij vond het reuze meevallen, ook woog ze vandaag 5835gram, en is dus in 3 weken tijd 410gram aangekomen. Ook vond hij dat ze op het cb niet zo hadden hoeven te reageren, maar ook naar de geschiedenis met Malou en Ruben hadden moeten kijken en dan dus daar ook rekening mee hadden moeten houden, ondanks het 3 verschillende kindjes zijn, ze zijn wel door dezelfde mensen gemaakt, en hebben dus ook heel veel gelijkenissen (vond dat eigenlijk wel fijn om te horen). Beleid is dat we voorlopig nog ong 4 weken zo doorgaan als we al deden, dus 6x borst en 2x gekolft uit een flesje met die poedertjes erdoor. Dan gaan we ong 4 weken gewoon verder met 6x borst en 2x gekolfd uit een flesje zonder die poedertjes. En maken we na die 4 weken (dus nu over 8 weken) weer een afspraak om te kijken hoe het gaat. Ik mocht ook kiezen om te stoppen met die poedertjes maar dan 'moest' ik haar alle 8x aan de borst laten drinken, maar ik doe liever die 6x borst en 2x een fles. Nouja dat was het allemaal wel zo een beetje, heel verhaal waar je waarschijnlijk niks aan hebt maar toch geeft niks ! In ieder geval nogmaals erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag hier. Als laatst nog even een nieuwe curve, is te zien dat de lijn toch weer omhoog gaat richting 'gemiddeld'. Bekijk bijlage 24088 Groetjes Hanneke (en de rest hier)!
Hallo Hanneke, Meid, wat super! Ik kan me nog zo de zorgen voor de geest halen in je eerste bericht. Als je dan kijkt hoe goed het dan eigenlijk is gegaan, heel goed. Ik vind het fijn dat je het verloop nog even mailt! Als ik je eerste stukje van je bericht lees maak ik op dat je veel aan je hoofd hebt. Als je dat meeneemt in het verhaal borstvoeding dan mag je jezelf best een pluim geven want doorgaans is (veel) stress de belangrijkste oorzaak van een afnemende of te lage melkproductie. Als je kijkt naar hoe jullie meisje toch weer is gegroeid en dan voornamelijk op jouw melk dan mag je daar best trots op zijn. Veel geluk verder! Ilse
Hoi Ilse, Nogmaals erg bedankt voor je antwoord(en). Het gaat idd super zo! Fijn dat we er weer helemaal vertrouwen (in kunnen) hebben. We gaan er nu gewoon vanuit dat onze kleine meid lekker blijft groeien en gewoon haar lijntje blijft volgen. En maar niet meer gek laten maken door het cb ! Idd je begrijpt het prima, hier een ander iets wat erg veel energie kost en idd veel stress geeft, hoewel dat nu aardig weg aan het gaan is gelukkig. Maar dat ondanks dat, de borstvoeding eigenlijk zo goed gaat en dat de kleine het zo goed doet is erg fijn idd. Nou, we blijven gewoon zo doorgaan! Misschien tot nog eens, maar eigenlijk te hopen van niet ! Dankjewel! Groetjes, Hanneke!
Hallo, Hanneke, ben blij te lezen dat alles in een iets rustiger vaarwater lijkt te komen. Ik hoop je hier ook niet meer te zien (omdat dan de borstvoeding tenminste goed blijft gaan!!!!) Groetjes en geniet van je kinderen Ilse