Wie heeft ook een septus (tussenschot) in de baarmoeder?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Bam, 2 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    Toen ik 8,5 week zwanger was is er bij de echo gezien dat ik een tussenschot in mijn baarmoeder heb. Daarom loop ik vanaf 12 weken voor controle bij het ziekenhuis. Elke 4 weken krijg ik een groei echo en word mijn baarmoedermond gemeten. 1e 2x was die 4cm en laatste keer 3,5cm. Dat is nog steeds prima. Ook groeit ons meisje op schema. Nu ik verder in de zwangerschap ben word het steeds spannender natuurlijk.
    Inmiddels ligt ze in stuit, dus hopelijk draait ze nog. Aangezien er natuurlijk wat minder ruimte is, is de kans groot dat ze nu niet meer draait. Maar dat kan uiteraard nog wel.
    Ik zou het fijn vinden om met mensen te kletsen die ook een tussenschot hebben. Hoe is jullie zwangerschap verlopen? Of hoe gaat het nu in de zwangerschap? Had je een natuurlijke bevalling? Heb je het gered tot de uitgerekende datum? Ik ben 21 september uitgerekend, maar ze kan dus best eerder komen.

Over 2 dagen weer een groei echo. Blijft toch elke keer spannend, al gaat het telkens goed met ons meisje.

2. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Ben niet eens zwanger, maar een vriendin van me heeft het ook gehad en haar kindje tot 37 weken goed gedragen! En nu een gezonde meid van 2 maanden.
    Dus wou je ff een hart onder de riem steken!! Heel veel succes meis!

3. mimi87

mimi87 Actief lid

16 mrt 2011
    456
    281
    63
    Hoi,

Ik heb zelf ook een dubbele baarmoeder. Ben nu 18 weken zwanger en tot nu toe nog geen extra echo's gehad? Zijn er bij mij achtergekomen tijdens het hsg onderzoek (omdat wij de mmm ingingen). Verder tot nu toe nog geen problemen alleen in het begin van de zw last gehad van me baarmoeder (denk ik met de groei te maken?) Wij hebben 18 juli de 20weken echo dus ben benieuwd of onze meid goed geroeid is.

4. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    @Aatje25
    Bedankt voor je reactie. Fijn dat de baby van je vriendin met 37 weken geboren is. Dat is nog een net termijn:D

@mimi87
    Een dubbele baarmoeder is zelfs nog wat anders. Heb je echt 2 aparte holtes? Dus een rechter en linker baarmoeder?
    Dan vind ik het wel heel raar dat je niet overgedragen bent naar de gynaecoloog. Vanaf 16 weken krijg ik al extra controles.
    Jij hebt je controles dus gewoon nog bij de verloskundige?
    Ik zou is vragen waarom jij alleen normale controles krijgt, want ik lees en hoor vooral dat met baarmoeder afwijkingen je toch echt extra controles moet krijgen om eventuele problemen vroeg te kunnen opsporen.
    Wil niet zeggen dat er iets fout gaat (vroeggeboorte bv) maar toch fijn als ze het eventueel voor kunnen zijn. Door onze afwijking heeft het kindje minder ruimte in de baarmoeder en kan het kindje een groeiachterstand krijgen. Ik ben nu dus 28 weken en ons kleintje groeit nog precies goed.

5. mimi87

mimi87 Actief lid

16 mrt 2011
    456
    281
    63
    Hoi Bam,

Nou ik loop wel in het zkh voor controle maar ben maar 1 keer, sinds ik toch nog spontaan zwanger bent geworden, bij de gyn geweest daarna gewoon bij de verloskundige in het zkh. En ze hebben voor dat ik zwanger werd ook uitgelegd wat er kan gebeuren. Ik heb idd twee baarmoeders dus op de echo zie je idd 2 holtes zitten 1 waar het kindje inzit en de andere is gewoon leeg.

Misschien dat ik later in de zwangerschap nog meer echo's krijg? Bij hoeveel weken kreeg jij extra echo's? Ik zie toch dat het in elke zkh weer anders gaat? Tot nu toe behandelen ze mij als een ''normale'' zwangerschap.

6. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    Ik liep eerst bij de gynaecoloog en kreeg daar dan gewoon een echo omdat ik er toch was. Vanaf 20 weken krijg ik elke 4 weken groei echo's en een bmm meting. Ik verwacht echt dat jij dat ook wel gaat krijgen. Jouw kindje heeft waarschijnlijk nog minder ruimte als de mijne.
    Nu ben ik ook "gewoon" bij de verloskundige in het ziekenhuis en buiten die afspraken om krijg ik dus echo's die gemaakt worden door een echoscopiste. Soms komt een gynaecoloog even mee kijken. Maar zolang alles goed blijft gaan hoef ik volgensmij ook niet meer naar de gyn. Misschien op het eind nog omdat de kans op keizersnede dus groter is.
    Ik loop ook wel bij een erg goed ziekenhuis op gynaecologie gebied. Ze zijn al een paar keer 1e van Nederland geweest en dat vind ik ook wel te merken. Wil niet zeggen dat een ander ziekenhuis slecht is natuurlijk.
    Maar dat ze jou als "normale" zwangere behandelen vind ik een beetje gek. Ik krijg juist vaak te horen dat het met mijn afwijking belangrijk is goed onder contole te staan ookal gaat het vaak gewoon goed.

Wel fijn dat je precies weet wat de afwijking inhoud en de eventuele risico's. Bij de 20 weken echo meten ze ook het kindje op en als hij/zij te klein of te groot is word dat dan ook opgemerkt. Alleen is mij verteld door de gyn dat tot 20 weken de zwangerschap zoals bij elke zwangere verloopt, pas daarna kan het kindje ruimte gebrek krijgen. (hoeft niet)

Deel Deze Pagina