Dreumes bijna 17 maanden luistert niet

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lelie84, 28 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie84

Lelie84 Actief lid

28 okt 2012
    310
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Wat wordt ik af en toe doooooooodmoe van mijn zoon!! Geen 2 seconden zit hij stil, zit werkelijk overal aan!!! Er zijn een paar dingen waar hij echt niet aan mag komen en dat trekt natuurlijk enorm!!! Hem er weg halen helpt niet, wordt het alleen maar leuker van! Dit kan hij zo heel lang volhouden en maakt er een spel van. Afleiden werkt ook niet meer, hij gaat er meteen weer heen. Het enige wat eventjes werkt is hem echt bij de kin pakken en duidelijk vertellen wat niet mag. Dan is hij 5 sec onder de indruk...om vervolgens weer ondeugende dingen te doen! En hij weet dondersgoed wat wel en niet mag!
    Ik denk dat ik maar even ga bedenken wat een goede strafplek wordt, misschien wordt het dan duidelijk dat het niet mag.

2. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Opvoeden is het enige hoe je dit kan oplossen.

Duidelijk aangeven wat wel en niet mag. Waarschuwen en niet luisteren - betekend straf.

Je moet er ook niet erom lachen en blijf sterk in je schoenen staan. Mijn dochter was ook erg losjes en raakte alles aan. Ik ben nu erg streng en het gaat nu super goed. Wanneer ze niet luistert en ik dreig dat ze naar bed gaat, stopt ze direct en kijkt me dan onschuldig aan.

3. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Hij is pas 17 maanden! Wat verwacht je? Die van mijn luistert ook nog niet hoor. Denk dat je dat ook nog niet kan verwachten. Herhalen, herhalen.

Strafplek is hij in mijn ogen nog te jong voor.

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    Hier was het 2x waarschuwen, daarna in de box. Als je de box niet meer heb staan is in de kinderstoel ook nog een idee (of tijdelijk campingbedje neerzetten

5. LesleyS

LesleyS Actief lid

17 jun 2013
    423
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar wordt de plek waar een kindje normaal dan speelt of eet dan niet een strafplek?

6. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Dit. Vind een strafplek voor zo'n ukkie echt nog niet op zn plek, oorzaak-gevolg zien ze op die leeftijd echt niet.
    Hier is het duidelijk zijn dat het niet mag, weghalen als het nodig is en herhalen herhalen herhalen...

7. Goedemorgen

Goedemorgen Actief lid

5 jun 2014
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dit..

8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    niet gemerkt hier dat ze dan er niet meer wilde spelen of eten.

9. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik denk echt dat je veel te veel verwacht met 17 maanden. Straf geven heeft echt nog geen zin. Een lange adem hebben en consequent blijven wel. Heb je later veel profijt van.

10. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Bij mijn oudste dacht ik nog dat ik een goede opvoeder was. Die luisterde absurd goed. Inmiddels ben ik genezen van dat idee. De jongste begint nu, soms, als hij zin heeft, niets anders te doen heeft, geen pet op zijn hoofd heeft, geen afleiding ziet, enz,enz te luisteren. Maar het kost veel geduld, tijd en inspanning. En vooral consequent blijven, nee=nee. Ik ben inmiddels zover dat ik hem alleen durf te laten als ik naar het toilet ga, maar hoor nog best regelmatig BOEM gevolgd door een uitermate schattige oh jee. En dan ligt er weer een glas sap over de vloer, een auto in een schildpadbak, een telefoon op de grond enz. Over 25 -30 jaar levert het leuke verhalen op voor zijn bruiloft ;)

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik ben echt niet van vastpakken lichaam/gezicht of strafplek.
    Ik leg veel uit, ik spreek af, maak voor haar genoeg ruimte voor eigen beslissingen en het "doen dingen", laat haar zelf vallen en fouten maken. Ik herhaal veel en uitleg op haar niveau. Ik zit naast en leg het uit. Als ze krijst laat ik haar eceb emotie loslaten maar blijf erbij dan troost ik haar en leg uit dat ze mag wel emoties tonen, boos zijn etc maar ze moet die niet doen en moet het op andere manier oplossen.
    Ik bied haar juist veiligheid en begrip en niet verbood en dat ze verkeerd denkt/zit/beslist.

Goed, mijn dochter wat ouder en op niveau van 2/2.5 zit maar deels aan dat en deels hoe we met haar omgaan ik heb echt nog nooit kunnen denken : ja hierbij past straf of koelplek of dat ik haar moet zo vastpakken op de kin. Enige wat ik 1-2-3 kan bedenken waneer ik haar minder leuk vind is als ze vraagt om koekjes of voor tv kijken. Maar zelfs dan is vaak niet waard.
    En natuurlijk pakte ze vroeger glazen en sloeg op tv of klom op de wensterbank of liep weg of zat aan stopcontact: dan liet ik haar zien wat het is, hoe dat werkt, etc en interesse was dan kwijt.

Ik ken ook kindjes die slaan bijten etc maar daar heb ik geen ervaring van en kan niets zeggen of dat wel een straf verdient of niet.

Succes

12. heerenbeest

heerenbeest Actief lid

13 jan 2013
    448
    0
    0
    030
    Dit.
    Straf vind ik ook echt nog te vroeg met 17mnd...
    Blijven herhalen, herhalen en herhalen. En consequent blijven en kort uitleggen. En zeggen wat hij WEL moet doen en niet wat hij NIET moet doen

Dus: Afblijven. Dat is gevaarlijk.
    En niet: Niet aankomen. Dat is heet en dan kan je je verbranden en dat doet pijn.

Hoe ouder hij wordt hoe meer uitleg je dan kan geven. Maar voor nu gewoon kort en krachtig en dus zeggen wat wel moet (afblijven, dichtdoen, laten staan, etc. ipv niet aankomen, niet open doen, niet pakken)

13. Lootje

Lootje Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.498
    598
    113
    Mijn moppie is 16 maanden en luistert ook absoluut niet. Dat hoort er allemaal bij! Ik denk dat straf geven nog niet aan de orde is. Afleiden helpt over het algemeen goed en als ik het echt even zat ben zet ik haar in de kinderstoel met een boekje.
    En wat ik in de afgelopen jaren echt heb moeten leren, maar wat nu zo'n beetje mijn mantra is: pick your battle :D
    Dat geeft echt rust! Succes met je kleine draakje. Het heeft ook wel iets heel moois vind ik, die kleintjes zijn zo enorm aan het ontwikkelen en ontdekken de wereld zo intens. :)

14. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Eens!

Ik denk soms dat mensen het effect van opvoeding in niet-luisteren overschatten en het aandeel van karakter onderschatten. En ik denk ook dat taalbegrip nog meespeelt, als je kindje minder goed begrijpt wat je zegt zal hij ook minder snel luisteren lijkt me. Mijn dochter begreep sinds 15 mnd ongeveer alles van wat ik zei en kon ik een 'gesprek' met haar voeren (best vroeg), en sindsdien luistert ze ook.

Boven dat blijft consequent zijn nog steeds wel het belangrijkste natuurlijk hoor (het enige waar je zelf echt een hand in hebt).
    Ik krijg zoooooo vaak te horen wat voor netjes opgevoed kind ik heb, zo zoet. En dan denk ik van, nou bedankt voor het compliment, maar ik heb er weinig aandeel in dat ze gewoon ontzettend rustig en observerend van karakter is ;) Sommige kinderen als je ze in een nieuwe omgeving loslaat zijn ze een wervelwind die alles willen vastpakken, opentrekken en van tafel halen. Mijn dochter in een nieuwe omgeving gaat rondkijken, en ze weet dat de dingen die bij mij thuis niet mogen (kastjes opentrekken, dvd-speler/tv aanzitten, dingen die op tafel staan etc) bij bezoek ook niet mogen. Dus ja, een brave Hendrik, af en toe vraag ik me wel af of ze niet eens ondeugend hoort te zijn?

Straf geven werkt in ieder geval nog niet, oorzaak-gevolg kunnen ze nog niet goed begrijpen op deze leeftijd.

Ik zou totdat je kindje meer begrijpt van wat je zegt het jezelf zo makkelijk mogelijk maken door veel dingen weg/uit zicht te leggen. De hele dag 'nee' zeggen en frustraties met afleiden is niet zo prettig voor de sfeer.

15. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Dit.

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik zou ook nog geen straf geven en weet niet of je hem eerst waarschuwt? Maar als hij echt niet luisterd zou ik geen waarschuwingen meer geven maar bij de eerste poging om iets te doen al weghalen en afleiden. Niet om strenger te zijn maar om het hem voorlopig even gemakkelijker te maken. Als je eerst waarschuwingen geeft mag het in zijn oogjes misschien toch een beetje :)

Zeggen dat het niet mag, weghalen en een applausje geven.
    Neen je mag de tv niet afbreken, aflikken whatever :p(haal hem weg) kijk hier mag je lekker spelen en geef een applaus en zeg dat dit heel goed is. Onmiddelijk belonen. Eventueel even samen spelen.
    Dan weet hij dat als hij niet aan de tv zit hij beloond word
    Dit 300x per dag doen

Als hij na een tijdje die tv ziet en zichzelf kan tegenhouden onmiddelijk belonen. Dit is echt heel belangrijk in het beginstadium vind ik persoonlijk.

Na nog een tijd geeft hij zichzelf applausjes als jij het vergeet

Ik hoop dat je er iets aan hebt. :)

17. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Lelie, het is heel normaal hoor.
    Mijn dochter zat werkelijkwaar overal aan als we gingen winkelen, incl driftbuien.
    Werd er gek van, en nu opeens sinds een maand luistert ze! Natuurlijk raakt ze soms nog wel iets aan, maar een UH helpt dan heel goed. Ze maakt zelfs mn zin af als ik zeg: kijken doe je met je...augies!(haha)
    Heb rond die leeftijd ook een time out van een halve minuut geprobeerd, maar dat werkte alleen maar averechts; ze raakte helemaal over de rooie.
    Afleiden, afleiden, afleiden en nee zeggen was het enige wat hielp.
    Nu heb ik een paar weken geleden de time out weer ingevoerd en nu werkte het wel.
    Gisteren zei ze zelfs 'sorry' toen ze iets deed wat niet mocht en ik weer met de time out waarschuwde.
    Je moet dus gewoon geduld hebben, ze worden steeds wijzer...

18. talkingchair

talkingchair Niet meer actief

Straf geven op deze leeftijd vind ik wel wat ver gaan. Ook de tip om 'm als straf in de box te zetten, lijkt me ook niet zo geschikt. Dan maak je van een speelplek en strafplek.

Deel Deze Pagina