Hallo Dames, Ik kan vrij weinig vinden over snelle bevallingen dus maak ik zelf maar een onderwerp aan 😊 Ik ben in 2008 bevallen van mijn zoon. Dit was een hele snelle bevalling, even kort samengevat: ik werd om half 9 wakker met lichte krampjes. Mijn water was al gebroken alleen wist ik dat niet direct omdat hij al was ingedaald en er dus weinig van te merken was. De verloskundige kwam langs en ik had al 4/5 cm ontsluiting. We moesten naar het ziekenhuis omdat hij iets te vroeg kwam (36+3). In het ziekenhuis kreeg ik al persdrang en nadat de gynaecoloog had gevoeld en ik dus 10 cm had mocht ik persen. Na 16 min persen was hij om half 11 geboren! Dit was dus een bevalling van slechts 2 uur! Ik ben nu zwanger van mijn 2 en begin me al zorgen te maken over de bevalling. Vaak gaat het bij een 2e sneller en ik weet niet hoe ik me hierop moet voorbereiden. Ik wil het liefste in het ziekenhuis bevallen maar ben bang dat ik dat niet red. Ook ben ik bang dat het op een plek gebeurd waar je er helemaal niet op zit te wachten zoals de auto of de wc😖. Is er iemand die ervaring heeft met snelle bevallingen en kan iemand mij tips geven?
Ik lees even mee. Snap hoe je je voelt.. mijn bevalling duurde 3 uur en ik ben ook bang voor de bevalling. Niet voor de pijn ed maar voor de snelheid, overrompeling van weeenstorm en de intensiteit vanuit het niets. Ben ook benieuwd naar ervaringen..
Ik lees ook mee 1e bevalling 2 uur zonder weeën. Toen ik de vk belde ivm een beetje bloedverlies zat ik op 7 cm ontsluiting. Ik ga me sowieso goed voorbereiden op een bevalling zonder vk. Dan weet ik in ieder geval wat ik (en degene die bij me is) moet doen. Misschien heb ik het niet nodig maar het idee geeft me wel rust.
Het is belangrijk om vooral hele duidelijke afspraken te maken. Verloskundige nemen dit heel serieus die willen lever niet dat je zonder hulp bevalt. Bij de eerste de beste twijfel afspreken dat ze zullen komen. Ze komen liever voor niets dan te laat. En voor jou is het ook fijn als je evt nog iemand kunt bellen die vrij snel kan komen.
Ik ben 3 x heel snel bevallen 1e-3uur 2e- krap 1uur 3e- 2,5uur Wij hebben hele duidelijke afspraken gemaakt als wij zouden bellen dat we het idee hadden dat het begonnen was of bij breken van de vliezen gelijk bellen en kwam de vk direct! Ook hebben ze richting het einde mijn man uitgelegd wat hij moest doen mocht het zo snel gaan dat vk het niet zou redden. Mijn vk vertelde ook dat bij snelle bevallingingen er over het algemeen vrij weinig mis gaat, en mijn vk had eigenlijk ook nog nooit een gekke plek tijdens de bevalling gehad al snap ik daar heel goed je angst in want die had ik ook!!!
Fijn dat ik niet de enige ben met deze angst😊 inderdaad niet voor de pijn maar je wordt zo overvallen als het zo snel gaat. Helaas ben ik alleen dus er zou ook niemand zijn die mij kan helpen mocht het gebeuren zonder verloskundige. Ook wil ik niet dat mijn zoon van 8 erbij is. Ik ga zijn vader bellen om hem op te halen als het begint maar stel dat hij niet op tijd is. Moet ik hem er dan op voorbereiden wat hij kan gaan zien? Sorry zo veel vragen ik wordt er zelf gek van.
Geen herkenning, wel snelle bevallingen (m'n laatste duurde 3 kwartier) maar ik begin niet uit mezelf, dus het is altijd een soort van gepland, ik kan er rekening mee houden. Inderdaad alle hulptroepen op scherp zetten. Ik zou mijn zoon in deze situatie misschien wel vragen: als de baby heel snel komt, wil jij mama dan helpen? Kan hij bijv de buurvrouw waarschuwen? En hem de telefoon uitleggen (nummer papa, nummer verloskundige, 112) Maar hem niet alle details van te voren duidelijk maken zeg maar, want hopelijk is het niet nodig dat ie er bij is als jij dat niet wil. Ik zou het in ieder geval heel luchtig houden.
Ik zou inderdaad uitleggen hoe de telefoon werkt en wie hij eventueel kan bellen. Als het heel snel gaat hem desnoods even door een buurvrouw op laten vangen zodat zijn vader hem daar kan ophalen. Als ik het idee heb dat het bij mij begonnen is (weet niet of ik nu weer geen weeën krijg) en mijn man is er nog niet, kan ik in ieder geval mijn buurvrouw bellen. Zij werkt niet en is in principe altijd in de buurt. Mijn dochter kan eventueel naar een andere buurvrouw die altijd thuis is (maar die hoeft mij niet te helpen met bevallen ) Angst voor de bevalling heb ik niet echt. Ben meer nieuwsgierig hoe het nu gaat en of mijn man er het hele proces bij kan zijn
Eerste was in 4 uur, de tweede in 2 uur. Voor de derde hielden we rekening met een uurtje of minder... Had heel duidelijke afspraken met VK. Mocht bellen zodra ik ook maar enigszins het gevoel had dat er iets begonnen was. En tegen het einde ging mijn man niet ver weg meer van huis, dronk geen alcohol meer. Zijn werkgever was ingelicht dat hij echt meteen weg zou moeten als ik zou bellen, daar was ook een 'noodplan' voor . Mijn schoonouders zouden op kind(eren) passen en hadden ook afspraak dat ze meteen zouden komen. En verder... heb ik met VK doorgesproken wat ik zou moeten doen als er geen hulp bij was, hoe ik of man dat zelf moest doen (de do's en don'ts). Mijn man was bij dat gesprek dus hij wist het ook ongeveer. En toen dacht ik: alles gedaan wat ik kon. Nu vertrouwen op mezelf en natuur. Als je verhalen hoort van vrouwen die op eigen kracht bevallen dan zijn ze meestal erg rustig op het moment zelf , ging er even vanuit dat ik dat ook wel zou zijn indien nodig. Het komt zoals het komt. Uiteindelijk al die voorbereiding niet nodig gehad ... Mijn 3e bevalling duurde 8 uur ...
Bedankt dames voor de tips! Mijn zoon zou inderdaad wel bij de buurvrouw terecht kunnen tenzij het midden in de nacht is want ze zit zelf met 3 kleine kinderen. Maar ook dan komt het goed aangezien mijn zoon nogal diep slaapt😊 Ik ga ook aan de verloskundige vragen wat ik zelf kan doen als er nog niemand is. Natuurlijk hoop ik dat het rustig verloopt en ik het ziekenhuis gewoon haal. Mijn moeder wil ik er graag bij hebben want die heeft de geboorte van de eerste ook net gemist dus fingers crossed. Nog meer tips zijn uiteraard welkom!