Zorgen om gewicht dochter

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Samba25, Apr 30, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

Oct 22, 2008
    2,082
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn dochter wordt in juli 3 jaar.
    Sinds een flink aantal maanden is ze slechter gaan eten, op dit moment eet ze bijna helemaal niks meer.
    Was het eerst vooral avondeten wat ze niet wilde, nu wil ze ook geen brood/fruit of andere dingen meer. Wat ze eet, is echt op 1 hand te tellen.
    Het verschilt ook per dag.
    Nu keek ik eens in het boekje van het consultatieburo en zag dat ze bij de laatste controle met 2 jaar, 11,6 kg woog. Nu woog ze dus vanmorgen 11,4 kilo! Ze is dus in een jaar tijd niet aangekomen maar eigenlijk afgevallen. Ik schrok hier best van moet ik zeggen.
    Natuurlijk weet ik dat ze bijna allemaal zo'n periode krijgen dat ze slechter eten of er een spelletje van maken en eerst maakte ik me niet zo'n zorgen, iedereen zegt ook, oh dat is heel normaal. Maar nu ik het ook begin te zien, haar broeken hangen om haar heen, vind ik het toch minder leuk worden.
    Moet ik contact opnemen met een arts of maak ik me zorgen om niks?

2. Storm

Storm Niet meer actief

Ik zou een afspraak maken bij de ha en kijken of je misschien een verwijzing kunt krijgen voor de kinderarts of dietiste. Al was het alleen maar voor jezelf om tips mee te krijgen hoe je het aan kunt pakken.

3. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Hè, dit lijkt me echt vervelend. Ik vind de tip van Storm ook goed: eens aankaarten bij de HA.

Bedenk ook wel dat elke weegschaal anders is en dat in metingen ook andere zaken een rol spelen (ondergrond bijvoorbeeld). M.a.w. Je moet je dochter op dezelfde weegschaal wegen om een vergelijking te maken. Misschien dat het dan toch iets meevalt. Ik hoop het tenminste...

4. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Het lijkt me inderdaad geen prettig idee dat je dochter in bijna een jaar tijd afgevallen zou zijn. Is ze wel in de lengte gegroeid? Is ze veel meer gaan bewegen?
    Ik zou sowieso even langs het cb gaan (hebben ze een inloopspreekuur?), zodat je ze even kunt wegen op dezelfde weegschaal en eventueel advies kunt vragen.
    Wij hebben trouwens een digitale weegschaal die niet zo goed om kan gaan met lagere gewichten. Dus het heeft geen zin om onze dochter te wegen..

5. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik sluit me aan bij Bubbel: ga naar het CB en daar wegen, dan kan je het beste vergelijk maken. En meteen een pedagogische advies krijgen.
    Nar de huisarts zou ik gaan wanneer je vermoed dat er een lichamelijke oorzaak aan het niet-eten ten grondslag ligt. Is ze veel ziek geweest? Heeft ze pijn aan haar mond? last van haar buik??
    Mijn zoontje is tussen 2 en 3 jaar ook veel minder gaan eten. Bij hem is het puur machtsspel/ eigenwijsigheid. Hoewel ik altijd dacht dat ik er echt geen punt van maakte. Ze voelen het gewoon. Ik doe er nu echt niet meer moeilijk over, negeer hem eigenlijk gewoon wat betreft eten en complimenteer hem als hij wel iets eet. Ik geef hem een vitamine pil en verder besteed ik er geen aandacht aan. Het is er iig een stuk gezellig op geworden. Hij eet nog steeds niet goed, maar eigenlijk voornamelijk geen groenten. de rest krijgt hij toch wel wat van binnen.
    Ik zou je dochter wel volle melk produkten geven, dat wat ze binnen krijgt ook echt voedzaam is.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm misschien is het een idee om dr lengte ook even te controleren?
    want van op gewicht bljven gaan je broeken niet hangen.. dan is er toch in de lengte ook wel wat bijgekomen denk ik...

je kunt natuurlijk altijd cb/huisarts eens om advies vragen?
    snap namelijk wel dat je je zorgen maakt.. en wellicht is het gewoon een fase en komt het vanzelf goed
    maar als dat niet het geval is.. kun je je achteraf in ieder geval niet verwijten dat je er nooit naar gekeken hebt.

7. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

Aug 18, 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Helemaal mee eens. Mijn dochter weeg thuis 11,4 kg en op het cb en in het ziekenhuis 10,4. Wel verstandig dus om eerst eens naar cb te gaan. Zij kunnen je dan meteen een advies geven. Maar vergeet ook vooral niet naar je eigen gevoel te luisteren. Mijn ervaring bij het cb is dat ze snel in actie komen bij overgewicht en/of te snel aankomen maar niet bij afvallen/ondergewicht.

8. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    stil staan van gewicht is niet zon ramp hoor. ons meisje was van 3 tot 5 jaar 15 kilo maar groeide wel in lengte.
    die 200 gr kan gewoon het verschil in weegschaal oid zijn.

als ze verder niet veel ziek is en niet slapjes of id. dan valt het vaak wel mee.
    kindjes op die leeftijd eten alleen wat ze nodig hebben dat merken ze zelf heel goed.

mocht je het niet vertouwen en dr ook een slappe indruk vinden hebben of altijd bleek oid. dan zou ik het ff aankaarten. maar als ik het zo hoor valt het echt wel mee.
    het eerste jaar groeien kindjes heel veel in gewicht daarna gaat het langzaam omdat andere dingen voorrang hebben.

9. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

Oct 22, 2008
    2,082
    0
    0
    Zuid Holland
    Dank voor jullie reacties, dat geeft toch een beetje steun.
    Ik vind het gewoon in de eerste plaats erg moeilijk om te zien dat mijn kind niet wil eten, je wilt natuurlijk altijd het beste voor je kind en dan vooral dat ze lekker eten en met een gevuld maagje naar bed gaan.
    Ik moet zeggen vandaag ging verbazingwekkend goed, vanmorgen 1 boterham gegeten, lunch helaas niks en vanavond een paar happen warm eten. Dat is voor haar al veel.
    Dus dat geeft de burger weer moet.
    Ik ben idd van plan om a.s donderdag even naar het CB te gaan, kan ik haar daar wegen en gelijk mijn vragen stellen.
    Ze is in lengte wel gegroeid gelukkig maar vond het gewoon zo raar dat ze in een jaar tijd helemaal niks aankomt, maar ik lees dat ze niet de enige is.
    Ik ga het donderdag wel even horen wat ze ervan vinden!

10. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Hoi Samba,

ik herken je zorg, dit heb ik ook met mijn zoon van 2.5. Hij eet al zeker een jaar heel erg slecht, net zo weinig als je dochter.
    Echt een machteloos gevoel geeft dat. Vooral als ik kindjes zie die wel een normaal gewicht hebben en normaal eten.

Ik heb voor donderdag een afspraak met een kinderarts. Ik ben benieuwd wat ze zeggen. Hij krijgt van mij wel iedere dag multivitamine en ik pers sinasappels, hij drinkt wel veel. Dan krijgt hij in ieder geval zijn vitamine.

11. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    elke dag davitamon vitaminen geven!dat wekt eetlust. volle melk, of peutermelk van nutrilon.af en toe gekookte ei in haar hand laten eten(dat vinden ze lekker)
    wel naar ha gaan en verwijzing vr dietiste vragen. eerst dus kijken of ze met goed eten wel aankomt. KA kan wel heel veel testejes doen maar als je kind niet eet en daardoor niet aankomt is dat meer een zaak vr een dietiste, niet vr een KA.
    eet ze wel als jij haar in de mond voert?
    mijn zoontje kijkt TV als hij moet eten. dan kun je van alles in de mond stoppen(niet altijd maar goed)
    TV gaat uit als hij niet eet(wreed maar anders eet hij ook helemaal niets)

12. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

Aug 18, 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Ik was benieuwd of je nog naar cb geweest was?

Share This Page