bepalingen speelpleintjes

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 12 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben op zoek naar iemand die bij de gemeente of politie werkt of op een andere manier hiervan verstand heeft. Daarom staat het ook in de lounge.

Weet iemand of het mogelijk is dat buurtbewoners regels maken/dingen bepalen/verbieden op speelpleintjes.
    Bv dat zij bepalen dat er op een speelpleintje (plein omgeven door huizen met parkeerplaatsen en speelplek met klimrek) niet meer gefietst mag worden of met stoepkrijt gekrijt mag worden of gevoetbald?

Is dit iets wat wettelijk kan of is het iets dat de omwonenden kunnen proberen zolang iedereen het pikt. En wat doe je er tegen als je het niet met zo'n verbod eens bent en je kinderen bv aangesproken worden door buurtbewoners.

2. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ik heb er zo geen verstand van, maar wel een situatie bij ons.
    We hebben een speeltuintje voor de deur met ernaast een flink grasveld. Hier wordt gevoetbald, maar helaas tussen de drollen.
    We wilden hier een poepverbod, maar gemeente werkt niet mee.
    Je mag er zelf best een eigen bordje neerzetten, maar ze doen er dus niets mee. Ze mogen er poepen, kwestie fatsoen.. :(
    Dus ben bang voor hun dat het ook zoiets zal zijn..
    Voor jullie en de Kids wel erg vervelend.

3. Esvre

Esvre Actief lid

28 dec 2011
    252
    1
    18
    NULL
    NULL
    Zolang dergelijke zaken niet in de algemene plaatselijke verordening staan (of andere wet en regelgeving maar een plaatselijke verordening ligt het meest voor de hand) zullen gemeente en/of politie niet handhaven. Dan kunnen buurtbewoners wel regels op hun eigen wijze op willen leggen, maar die zijn op geen enkele wijze verbindend. Gewoon zelfregulering en goede hoop op medewerking zegmaar ;)

Mocht je iets vastgelegd willen hebben m.b.t. zo'n pleintje kun je het beste aan de bel trekken bij het gemeentebestuur of het spelen via politieke fracties die het bij het gemeentebestuur kunnen promoten...

Ik kan uit je post niet helemaal halen wat jouw positie in deze situatie is?

4. tuc

tuc Niet meer actief

nou het punt is dat ik hier geen bordjes neer zet, maar die worden neergezet...allemaal gekke regels die nergens over gaan.
    Dus ik vraag mij af hoe sterk zijn die bordjes wettelik gezien en wat kan ik doen als mijn kinderen daarop aangesproken blijven worden terwijl zij niks fout doen.

5. tuc

tuc Niet meer actief

sorry dat was misschien niet helemaal duidelijk. Ik wil geen regels hier, ik wil gewoon dat mijn kinderen kunnen voetballen en fietsen.
    En ik wil weten of het kan gebeuren dat 1 van de andere bewoners dus naar de gemeente stapt en dat werkelijk voor elkaar krijgt, of gaat de gemeente zich daar niet mee bemoeien?

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Niet, die bordjes zijn niets waard. De gemeente/politie handhaaft daar namelijk niet op, dat doen ze alleen bij dingen die door henzelf zijn geplaatst, (en dan gebeurt dat vaak nog maar weinig, want 24/7 toezicht is uiteraard niet haalbaar).

Dus buurtbewoners kunnen leuk van alles bedenken, maar hebben geen poot om op te staan.
    Mogelijk handig dat hierin bemiddeld wordt door de wijkagent, want zolang mensen denken dat men zich moet houden aan zelfbedachte regels, is een situatie natuurlijk niet heel fijn leefbaar :(

7. raspberry

Dat kan wel, maar dan moet duidelijk zijn dat zonder die extra regels een situatie onveilig of niet leefbaar is. En dat aantonen wordt wel lastig...
    Dus de praktijk is dat dat vrijwel niet gebeurt :)

8. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Als het een openbare speeltuin(eigendom gemeente) is dan kunnen bewoners daar niet zomaar 'regels' voor opstellen.

Is het speeltuintje van een speeltuinvereniging, van de buurt, dan kan dat wel.

Denk ik.

9. tuc

tuc Niet meer actief

de reden is volgens die mensen dat er s avonds jeugd hangt die heel hard met ballen tegen de schuren schoppen en tegen het ijzeren hekwerk waar zij overlast van hebben. Degenen die overlast ondervinden wonen exact hetzelfde tov het pleintje als ik (zelfde rijtje) en ik heb er nog nooit last van gehad maar goed. Maar men vindt dat je geen onderscheid mag maken:( dus nu is voetballen daar " verboden" voor ALLE kinderen. Ook de kleintjes overdag in de middag na school:(
    Mijn dochter is dus aangesproken op een nogal harde manier: " als ik die bal nog 1 keer zie, pak ik hem af" :$ Nu had ik dit meteen wel ff aan willen pakken maar in overleg met man heb ik dat niet gedaan;)
    Maar goed mijn kinderen Mogen daar dus gewoon ballen van mij.
    Ook omdat zij geen enkele andere plek hebben...aan de voorkant is alleen een stoep naast een weg waar veel auto's rijden. En dat pleintje lijkt mij juist de plek om te voetballen.

10. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Gemeente en politie zullen niet handhaven zolang het geen wettelijke regels zijn (APV).

Wat wel zou kunnen en wat je wel vaker ziet is dat ze bij overlast van bijv voetballen (zie je vaak bij voetbalkooien) in de APV opnemen dat daar na een bepaalde tijd niet meer gevoetbald mag worden.

11. Beertje13

Beertje13 Niet meer actief

De overheid en gemeente maken regels. Niet de bewoners die om het openbaar speelpleintje wonen. Als het zijn eigen terrein is mag hij zijn regels verzinnen.

12. tuc

tuc Niet meer actief

ja na een bepaald tijdstip s avonds bedoel jij? Daar kan ik best in komen hoor, maar dit gaat dus o.a. om peuters en kleuters die met een prinsessen of cars bal aan het spelen zijn...s middags om 3 uur.

13. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Wat een rare situatie, wie denken ze wel om te bepalen wat jou kinderen wel en niet mogen zonder overleg en dan ook nog op zo'n manier tegen ze te praten?!
    Zou als ik jou was best pissig zijn!

14. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Echt belachelijk!:$

15. raspberry

Gaan ze er van z'n levensdagen niet doorkrijgen en is ook totaal absurd, om voetballen volledig te willen verbieden omdat je 's avonds overlast hebt.
    Dat jij daar geen last van hebt, wil niks zeggen natuurlijk. Achterbuurman hier heeft last van de hond van een andere buurman, terwijl wij er geen last van hebben. We horen 'm soms wel, maar worden er 's nachts niet wakker van, en hij dus wel. Dus dat verschilt gewoon per persoon.
    Dat voetballen 's avonds keihard tegen muren en hekken aan, lijkt me iets wat je gewoon vanuit goed fatsoen kunt afspreken. Ik laat mijn kinderen ook niet tegen muren van woonhuizen aan voetballen, omdat ik dat zelf ook enorm irritant vind, elke keer dat gedreun tegen zo'n muur. Maar zolang er normaal gevoetbald wordt, hebben buurtbewoners dus geen poot om op te staan.

16. tuc

tuc Niet meer actief

nee dat klopt dat is persoonlijk...al heb ik het idee dat zij ook niet daadwerkelijk last ondervinden, maar bepaalde jongeren daar niet willen hebben;)
    Maar iets in fatsoen afspreken lijkt volgens hen niet te kunnen, dus proberen ze dat nu te "bepalen" en dat moet dan volgens hen voor iedereen gelden anders maak je onderscheid:(
    Maar ik snap niet wat er hetzelfde is aan mijn 2 en 6 jarige die daar s middags spelen of een aantal 14-18 jarigen die "overlast" veroorzaken.

17. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Als ze last hebben van hangjongeren moeten ze dat met de politie en of de gemeente opnemen en daar uit gaan vechten. Of de jongeren aanspreken op het overlast. Denk je dat die onder de indruk zijn van zelf geknutselde bordjes?

18. tuc

tuc Niet meer actief

Haha nee ik denk dat niet nee;)

19. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ja, ik heb het dan echt over de avonduren.

Ik kan me echt totaal niet voorstellen dat de gemeente een voetbal verbod gaat vastleggen :).

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hm dat geen onderscheid in leeftijd is inderdaad heel raar. Hier staan bij verschillende speeltuinen bordjes dat mensen zich er niet mogen ophouden tussen 22 en 8. Dat zijn bordjes van de gemeente, zoiets zou voor jullie speeltuin misschien ook ideaal zijn of is er al hangjeugd voor 22:00?

Deel Deze Pagina