Het IS geroddel:" uitwisseling van informatie en geruchten over privézaken van afwezige anderen, vooral op een vervelende manier." Het zou allemaal waar kunnen zijn, maar informatie via via verkregen is vaak niet heel erg betrouwbaar. Je kunt de jongenman die het signaleert eventueel adviseren wat hij zou kunnen doen, als hij er zo mee zit. Maar ik vind het echt niet kunnen wanneer jij die stap zet. Hopelijk wordt zo'n melding ook niet serieus genomen.
Hier doen ze bij veilig thuis helemaal niks mee. Je hebt het niet gezien of gehoord, maar uit 2de hand. Dat wordt door de rechter compleet van tafel geveegd. Zolang het kind nog schoon en gevoed naar school komt zullen ze er weinig aan doen. Hij de krijgt de basisbehoefte.
Nee Dat is waar. Ik zal het er nog eens met hem over hebben of kijken of ik zelf wat kan betekenen voor ze. De zorgen blijven, al dan geen melding. Roddelen vond ik in dit geval zeer onterecht klinken, omdat het niet als roddelen bedoeld is maar als delen van zorgen. Maar oké, ik weet wat me te doen staat.
Ben het er mee eens, hoor! Roddelen gebeurt met doel om iemand in een kwaad daglicht te zetten, belachelijk te maken, of bij wijze van leedvermaak. In elk geval met een negatieve insteek (of het nou wel of niet op een negatieve toon is). Dit is juist positief gedrag. De persoon in kwestie signaleert een probleem. Wil helpen, maar weet niet hoe. Zoekt hier zelf hulp bij, door een ander in te schakelen. Als dat al roddelen is, dan is 75% van alle gespreksstof wel roddelen.
Roddelen betekend dat de persoon waarover het gaat niet aanwezig is bij het gesprek. Het staat bekend als negatieve term, dat is het vaak ook, maar hoeft niet uitsluitend negatief te zijn. Waar ik in ieder geval op doelde is dat ik het raar vind om iets met tweede hands informatie te doen. Je kunt degene die waar heeft genomen advies geven wat diegene kan doen. Maar een melding doen van iets dat je niet zelf gezien hebt, hoe betrouwbaar je ook denkt dat de persoon waar je informatie van hebt is, daar valt mijn mond van open.
Ik kan me voorstellen dat je het raar vind dat iemand zich zorgen maakt over en ander... Gauw maar mondje dicht dan.
Maar in dit geval is dat toch ook zo? De vader wordt wel degelijk in een kwaad daglicht gesteld. Ja uit bezorgdheid voor de jongen, dus met (ogenschijnlijk) goede bedoelingen en daardoor "klinkt" roddelen niet terecht. Maar via via beschuldigd worden van dingen, vind ik zeker onder geroddel vallen. En daar moet je mee oppassen. TS; ik snap dat je je zorgen maakt hoor, wanneer je zulke verhalen te horen krijgt.. Maar ik blijf bij wat ik eerder zei. Hopelijk kun je de jongeman bijstaan en daarmee dus ook de jongen en het gezin helpen.