Ik ben al zo een week of 5 aan het tobben met het slaappatroon van finn (6.5 weken oud om precies te zijn). Overdag sliep hij in de draagdoek en snachts bij mij op de borst. Dit was een hele verbetering tov de situatie ervoor (niet slapen!). Finn heeft kma+reflux en beiden lijken onder controle met medicati3 voedng en leefregels. Finn dronk 6 flessen van 120 plus 4 (nutramigen) Sinds vorige week woensdag zijn wij finn weer structureel in b3d gaan leggen, ingebakerd in de pacco. Dit ging elke dag een beetje beter en we kwamen allemaal een beetje bij. Echter sinds anderhalf a 2 dagen is het weer hommeles. Finn is drammerig mopperig en wilt niet of nauwelijks slapen en bij voorkeur niet in bed. Eenmaal in bed slaapt hij maar eventjes. Hij zit nu tussen de 6 en de 7 weken in dus ik dacht aan regeldagen en dat hij ws honger zou hebben. Finn geeft heel slecht honger signalen of slaap signalen aan dus tis maar gokken. Sinds gisteravond geef ik dus 5 x 5 schepjes plus 150 CC. Hij drinkt dat tot de laatste druppel leeg. Alleen nu zit ik wederom te tobben met het slapen. Bij zes flesjes deed ik verschonen, fles, knuffelen en spelen waarbij ik maximaal een uur aanhield volgens het boek droom ritme en dan inbakeren en naar bed. Finn sliep dan 2 a 3 uur tot de volgende fles. Maar hij zou dan nu ruim 4 uur kunnen slapen tussen elke fles, maar volgens het boek baby in een droomritme ritme mag hij maar tussen de 4.5 en 6 uur slaap per dag hebben! Dus vannacht na een brakke nacht om 09.00 flesje gegeven en na een uurtje slapen werd hij wakker. Daarna zijn we gaan wandelen. Daarna flesje en ritueel om naar bed te gaan, maar dit was dus echt oorlog. Denk dat hij of nog last heeft van zijn regeldagen of dat hij nu oververmoeid is of iets. Iig ik loop te rotzooien met het slaapritme. Kan iemand hier in adviseren?
Volgens een boek mag hij maar een specifiek aantal uren slaap per dag hebben? Was het maar zo makkelijk dat elk kind gelijk is... Conclusie: doen wat werkt voor je kind. Richtlijnen zijn handig, maar soms zijn ze nu eenmaal wat meer moe of hongerig omdat ze een nieuw trucje geleerd hebben, of omdat ze even wat ziekjes zijn...
Dat is dus het lastige. Ik weet het niet bij finn, hij heeft geen slaapsignalen aan. Dus als hij na een uurtje wakker word, weet ik niet of ik hem wakker moet houden tot de volgende voeding of weer moet proberen te laten slapen. Ik heb het liefste dat hij snachts goed slaapt plus een voeding, dan Dat hij de hele dag slaapt 3n snachts wakker is....Want daar ben ik bang voor
Gewoon vraagje maar waarom ben je over gegaan van 6 naar 5 flessen? Hier drinkt dochter van 10 maand+ nog nutramigen. Ik weet wel dat het heel licht verteerbaar is en zij altijd veel honger leek te hebben. Voeding is vrijwel helemaal voor verteerd. Dit gaf de kinderarts toen ook aan.
Hoe zwaar is hij? Ik hield altijd vaste eettijden aan. Hier 7,11,15,19 en 23 uur. Maakte haar altijd wakker voor de fles. Wij hebben ook een huilbaby gehad ivm lactose intolerantie. Wanneer de tijden een half uurtje eerder of later was maakte dat niet zoveel uit. Ik liet haar ook overdag toen geen 5 uur achter elkaar slapen ivm dag en nacht ritme.
Tja goeie vraag. Heel kort door de bocht, het staat op het pak. 6 flessen van 150 leek mij zelf ook wel veel, ik Had vanochtend het cb aan de lijn en die zeiden datv5 flessen prima is met zijn gewicht (5.3) Ik ben wel gauw bang dat het teveel word. Ook als hij er 5 uur tussen laat zitten kom ik op een goed schema iit: 0730 1230 1730 2130 0230 Dat zou ons nieuwe schema zijn...
Ik heb niet echt tips, want zelf ook nog op zoek naar ritme. Hier doet dochter van 6 weken in de ovhtend meestal alleen hazenslaapjes en in de middag een lange slaap (soms wel 4 uur). Ik beweeg wat mee op haar ritme en voed op verzoek (bv). Lastig dat hij zo moeilijk aangeeft of hij honger heeft of moe is.
Ja is zeker lastig! Vandaar dat ik ook redelijk een schema probeer te creëren, dan weet ik wat ik moet doen. Ik zou het niet erg vinden als hij 1 slaapje in de doek doet, maar zoveel mogelijk wel ingebakerd in bedje (ook voor de regelmaat)
Ja alleen deed hij het goed op 6. Het lijkt mij echt met de voeding te maken hebben. Wanneer je ineens 5 uur moet overbruggen of 3 is natuurlijk voor een baby veel. Ook is die voeding echt heel licht verteerbaar. Hier op het cb begrijpen ze dat niet en at ze altijd te veel. Volgens kinderarts niet.
Oei lastig. Want finn is echt al aan de grote kant en ben bang dat hij straks ivergewicht krijgt.... Ik zal het morgen eens bespreken met cb kijken wat die melden. Maar bij 6 flessen van 120 liet hij er 4 uur tussen zitten dus de overstap is niet gigantisch. Of het honger is weet ik niet. Het gaat me nu echt om z'n slaap patroon.
Misschien kan je kijken of hij het op 6 terug weer goed doet. Om de 4 uur. En dan de hoeveelheid voeding van nu verdelen over 6.
Ik hou het even in mijn achterhoofd want ik zit nu net sinds gisteravond pas op 5 flessen. Eerst even proberen voor ik weer verander.
Ach kom op, het is een baby. Je moet nu echt nog niet bezorgd zijn om overgewicht. Bovendien is Nutramigen inderdaad veel lichter verteerbaar, met minder calorieën.
Onze kinderarts zegt: als de baby honger heeft, heeft hij honger en geef je hem te eten. Overeten doen ze echt niet snel. Overigens wonen wij in Duitsland en hier wordt flesvoeding naar behoefte en op verzoek geadviseerd. De kinderen zijn hier echt niet dikker dan in Nederland... Dus...maak je niet druk over het overgewicht zou ik zeggen. Hier een baby van 6,5 week en hij drinkt 6 of 7 flessen (inclusief nachtvoedingen) en ik bied 150/5 aan. Dit drinkt hij echter lang niet altijd helemaal op. Baby is nu ongeveer 5,2 kilo. Oh en een schema heb ik niet bewust gestimuleerd, maar het hem laten bepalen. Tot een paar dagen geleden wisselde dat iedere dag. Nu lijkt er wel meer ritme in te komen en maakt hij langere slaapjes in de nacht. Dus hij drinkt dan overdag om de 3 uur en in de nacht laat hij er langer tussen. Hij huilt nauwelijks en ik denk dat dit mede komt door op verzoek te voeden.
Oké bedankt voor je advies! Alleen ik wil heel graag advies over het slapen. Want daar zit het grote probleem nu
Hoe lang is Finn nu steeds wakker? Lastig dat hij weinig slaapsignalen geeft, maar dan zou ik mij houden aan de wakkertijden: Baby heeft ander slaappatroon dan een volwassene Op deze site staan erg handige adviezen. Finn zou tussen de 45-60 minuten ongeveer wakker kunnen zijn. Baby's op deze leeftijd hebben juist vaak korte slaapjes, maar wel veel slaapjes overdag. Dus het zou ook kunnen dat hij in de 4 uur die tussen de voedingen zit, 2 slaapjes van 45/60 minuten doet bijvoorbeeld. Hoe ziet zijn slaapschema er nu uit overdag?
Vier uur achter elkaar slapen? Zou willen dat onze kleine man dat deed! De kleine wordt wakker, fles, spelen en als hij gaat gapen dan naar bed. Hij is nu zo'n 1,5 uur wakker. Hij slaapt dan een uurtje/uur en kwartier. Als hij dan wakker is, is het nog geen tijd voor een fles. Dan: spelen in de box en spelen bij mama of papa. Soms kan hij ook ineens twee uur slapen. Er zit overdag geen regelmaat in. Zou niet te krampachtig aan het boek vasthouden. Dat onregelmatige slapen overdag heeft de kleine al vanaf zeven a acht weken oud. Kan ook nog zijn dat Finn in een sprongetje zit?
Esther op dit moment even rommelig vanwege de verandering in flessen maar afgelopen week gaf ik 6 x 120 en dan was het: Rond 8 uur flesje klein uurtje wakker en dan tot de volgende fles slapen ongeveer. (Ongeveer 2 a 3 uur) En dat dan 6 x. Maar! Dit is maar een paar dagen geweest! Daarvoor was er geen ritme en sliep finn in de draagdoek of niet. Grasspriet: 4 uur zou hier ook hemels zijn haha maar helaas gebeurt ook hier niet. En misschien zijn het regeldagen....Ik hoop het
Dan zou ik mij houden aan hoe lang hij maximaal wakker kan zijn. Verder vasthouden aan regelmaat: wakker worden, verschonen, fles, spelen, en na max 45/60 minuten weer slapen. En als hij dan steeds maar een uurtje slaapt bijvoorbeeld, dan wordt het: wakker worden, verschonen, spelen, slapen. Op deze manier bied je Finn de meeste duidelijkheid en zal er uiteindelijk een keer een ritme komen (wat dan ook elke week weer veranderd)