Hi! Wij hebben een peuter van 2 jaar en 4 maanden die steeds iets vaker haar middag slaapje over gaat slaan. Alleen wanneer ze overdag niet slaapt gilt ze s’avonds alles bij elkaar omdat ze te moe is om te slapen. As we speak gilt ze alles bij elkaar en loopt ze rondjes door haar kamer. We krijgen haar ook niet gekalmeerd en wordt eigenlijk alleen maar erger als je er steeds naartoe gaat. Help iemand tips of ervaringen? Overal lees ik alleen maar van die wonder verhalen over kinderen die dan op de bank in slaap vallen of zo moe zijn en direct gaan slapen. Zo 1 hebben wij er dus niet
Mijn jongste was ook zo’n eigenwijze peuter. Hier was de truc om haar te laten rusten. Dus, ja je gaat tussen de middag wel naar bed, maar je hoeft niet te slapen, alleen even rusten. Hielp natuurlijk wel dat ze nog in een ledikantje sliep. Soms rustte ze idd alleen en soms viel ze toch nog in slaap.
Je kunt haar 's middags dwingen te rusten door een wandeling met de buggy te maken of een stukje met de auto te gaan rijden. Iets met een fysieke beperking dus, zodat ze geen keus heeft en niks anders kan gaan doen. Iets anders werkte bij mijn dochter niet, omdat ze zichzelf geen rust gunt en vrolijk doordendert tot ze instort. Je zou haar ook 's avonds heel vroeg naar bed kunnen brengen, echt een uur eerder dan normaal ,en kijken of ze dan niet al oververmoeid is. Is wat lastig met warm eten maar dan moet ze maar gewoon een keer een boterham eten om half vijf of zo. Weer terug in een ledikant kan ook nog wel helpen, als ze er niet uit kan gaat ze misschien dan maar slapen.
Lastig hè. Mijn dochter moest ik 's avonds echt eerder naar bed brengen anders was het ook drama. Ik weet niet hoe laat ze anders naar bed ging?
Bedankt voor jullie lieve reacties. Na een half uur is ze gelukkig dr bed in geklommen en ging ze slapend Terug in ledikant is geen optie want daar klimt ze uit en ze was toen heel lelijk gevallen. Ik vrees dat het inderdaad met de auto op pad wordt op dat soort dagen. Want ze slaapt ook nog regelmatig wel s’middags en dan is het s’avonds geen probleem. En ze heeft dus eigenlijk echt nog nodig. Zo heerlijk eigenwijs al terwijl ze nog zo klein is. Wordt echt even doorzetten dus! Ze gaat overigens altijd om 7 uur naar bed.
Mijn dochter heeft trouwens eerder ook een periode gehad dat ze 's middags niet wou slapen. Zodra ik over slapen begon dan ging ze huilen. Toen hielp het om echt op tijd aan te geven dat ze straks naar bed zou gaan. "Na het eten ga je even lekker uitrusten. Ik snap dat je dat niet zo leuk vind, maar we gaan het toch even proberen." En dat echt verschillende keren herhalen.
Misschien als ze echt niet slaapt haar 's avonds gewoon wat eerder naar bed brengen, zodat ze nog niet over haar slaap heen is? Onze zoon slaapt allang niet meer 's middags, maar was vorige week niet helemaal fit. 's Middags slapen wilde hij ook niet elke dag, daar was hij dan weer niet ziek genoeg voor, maar er zijn een paar avonden geweest dat hij om 18.00-18.15 in bed lag, terwijl hij het normaal gesproken prima volhoud tot 19.00-19.30. Hij sliep trouwens 's morgens tot dezelfde tijd als anders, dus daar had het geen invloed op, hij had het gewoon echt nodig. Overigens heeft onze zoon hier ook een slaapwekker. Als ik echt wil dat hij 's middags naar bed gaat, dan kondig ik dit al de hele ochtend ongeveer aan en zeg dan dat hij naar bed gaat en schaapje ook gaat slapen. Hij hoeft niet te slapen, maar mag ook gewoon naar schaapje kijken, meestal is hij zo vertrokken, maar dit doe ik alleen als hij echt gigantisch moe is, anders hebben we hier 's avonds gedoe tot een uurtje of 21.00/21.30. Dan liever 's middags wat meer moeite doen om het gezellig te houden en 's avonds lekker vroeg erin.
Hier zijn de kinderen net van hun middag dut af. Dat dutje was 3 uur in de middag. Ik breng ze nu tussen 1 a 2 uur eerder naar bed, het ligt er een beetje aan hoe moe ze zijn.
En eerder naar bed? Als ze het niet red zou ik op de dagen wanneer ze niet slaapt haar eerder naar bed laten gaan.
Zoon van 2,5 wil ook haast niet meer slapen 's middags maar heeft het zeker nog nodig. Hier plan ik inderdaad afspraken of dingen dusdanig in, dat hij rond slaaptijd in de auto of kinderwagen zit. 9 van de 10 keer valt hij dan toch in slaap. Moet je alleen wel wat eerder vertrekken, zodat je kan blijven zitten. Tip: boek meenemen
Toen wr dat hier hadden inderdaad in de middag rust inlassen evt filmpje kijken oid net waar jouw kindje rustig van word en ook veel eerder naar bed. Rustig om half zes al. Sliep dan ook gewoon door tot de volgende ochtend 7 uur. Nu sinds december helemaal geen middagslaap meer en begonnen met elke avond rond 18.00 naar bed. Inmiddels ziten we op tussen half 7 en 7. Elke keer een paar minuutjes later.
N had dat ook heel erg op een gegeven moment. Ik liet haar dan smiddags een half uurtje filmpjes kijken of las een lang verhaal voor. Zo had ze toch een rust moment op de dag. En idd vroeg naar bed op die dagen.
Hier ging hij vanaf toen (en nu nog steeds) op de bank slapen smiddags. Niet altijd, wel vaak! Ik zou boekje gaan lezen, filmpje kijken... Lastige fase he!!