Zoals de topictitel al aangeeft: Wanneer kom je in aanmerking voor een huisartsbezoek met een keelontsteking. Ik wordt bij de assistente steeds afgescheept met keelsnoepjes nemen, koid drinken en paracetamol. Ik ben nu echter 10 dagen onderweg en mijn keel zit nog steeds voor meer dan 3/4 dicht. Gezwollen rood, bulten met van die witte vlekken erop. Oorpijn, kaakpijn en opgezette lymfeklieren. Op mijn zij slapen (dus met nek (lymfeklieren), oor en kaak op het kussen is te pijnlijk. Mijn mond gaat niet ver open. Eten en slikken is een verschrikking. Alsof er messen in je keel gezet worden en doordat het zo dichtgeknepen is krijg ik het bijna niet weg. Ik heb echter geen koorts en hoef niet te hoesten. Ik gebruik de maximale dosis paracetamol en ibuprofen om het enigszins dragelijk te houden. En doordat ik geen koorts heb begrijp ik dat antibiotica niet veel zal doen maar is hier dan echt geen enkele remedie voor en hoe lang duurt zoiets?
Moeite met slikken + mond niet open kunnen doen zijn sowieso klachten waardoor je gezien moet worden. En op moet ik naar de dokter lees ik dat je ook gezien moet worden als het langer aanhoudt dan 10 dagen. Mijn doktoren laten me altijd komen. En vaak krijg ik een keus tussen aankijken of toch medicijnen. Maar meestal ga ik pas als ik het al een tijd aankijk en het niet beter lijkt te worden dus dan wordt het vaak toch medicijnen. Vind het heel slecht dat je zo afgescheept wordt!
Bij mij wilde de huisarts dat ik langer danb14 dagen moest wachten. Ik had dezelfde klachten.. zo pijnlijk en vervelend. Uiteindelijk heb ik een soort thee gemaakt van heet water, citroensap en schijfjes citroen en verse gember. Dat een poosje laten trekken en dan een lepel honing erdoor en drinken maar. Ontzettend smerig, maar het hielp wel! Had ik dat maar een heel aantal dagen eerder bedacht. Uiteindelijk dus niet meer naar de dokter geweest omdat ik merkte dat het beter ging.
Vriend van mij had deze klachten en vooral vanwege mond niet ver open kunnen doen werd hij vrij vlot gezien en kreeg een antibioticakuur. Daarmee waren de ergste klachten na 2 dagen een heel stuk minder. Hij had ook geen koorts, maar ze waren wel bang voor een abces (konden ze niet checken omdat hij z'n mond niet zo ver open kreeg) en kreeg daarom dus een kuur. Ik vind het eigenlijk wel bizar dat je met deze klachten na 10 dagen nog niet gezien bent door een arts.. Ik zou toch echt met klem een afspraak eisen. Op thuisarts.nl staat ook dat je contact op moet nemen met de huisarts als er na 7 dagen geen verbetering optreedt
Keelontsteking is zo vervelend! Mijn man heeft het regelmatig de laatste tijd. Ook toen we op vakantie waren kwam het weer opzetten. Toen kreeg hij de tip van een andere vakantieganger om in een klein beetje heet water kurkuma en peper op te lossen, iets af laten koelen tot het drinkbaar is en daarmee gorgelen een paar keer per dag. Vreselijk vies, maar het hielp hem wel. Daarna eventueel kamille thee drinken om je keel tot rust te laten komen. Je zit op dag 10, wordt het nog niet minder? Voor keelontsteking staat 2 weken volgens mij, daar zit je bijna aan. Anders zeker de huisarts weer bellen en je dit keer niet af laten schepen met keelsnoepjes en koud water. Gewoon aangeven dat je dat al hebt geprobeerd, dat het te lang duurt, het niet minder wordt en je echt wil dat er iets gebeurd/ je echt een huisarts wil zien. Volgens mij heeft een assistent dan niet het recht om je te weigeren. Hoogstens ben je niet urgent genoeg om dezelfde dag nog terecht te kunnen.
10 dagen keelpijn, witte plekken, niet op één kant kunnen liggen en mond niet ver open kunnen doen, zijn redenen om langs te komen. Morgenochtend weer bellen en bovenstaande aangeven. Aangeven dat je nu echt langs wil komen en niet laten afschepen.
Dit dus, ik ben zelf assistente en bij ons had je allang moeten langskomen. Ik heb zelf eens te lang doorgelopen met een amandelontsteking. Was toen 18/19 jaar en zat in mijn examenperiode en ik was zo ziek. Kon mijn mond nog nauwelijks openen en ik begon te kwijlen, was dus een abces in ontwikkeling. Enorm op mijn donder gekregen van de huisarts. Het gevoel van scheermessen is zo herkenbaar.
Ik heb vaak keelontsteking en amandelontsteking gehad en moest het ook vaak gewoon aankijken/uitzitten. Tot de laatste keer (3 jaar geleden ongeveer) ik toch een kuur wilde proberen en die heeft gewerkt en het is sinds dien nooit meer terug gekomen. De andere keren is het ook wel weggegaan hoor, maar ik was het spuugzat. Beterschap en als je het niet vertrouwd, gewoon weer bellen.
Weer bellen. En als je afgescheept wordt bellen naar een andere huisarts. Als ze te makkelijk zijn kan overstappen geen kwaad.
Mijn man had last van zijn keel en kreeg zijn mond niet goed open. Het voelde voor mij als een geval van mannengriep. Dus kreeg hij van mij de keus "afspraak met huisarts & paracetamol of stoppen met zeuren". Praten ging moeilijk, dus ik belde de huisarts voor hem. Oh wat heb ik me schuldig gevoeld. Om 09.20 waren we aan de beurt bij de huisarts, om 11.17 kwam hij de OK uit. Blijkbaar zat er een abces in zijn keel, waar meteen wat aan gedaan moest worden. Als het gebarsten was, was de pus zijn longen ingelopen en was het een heel ander verhaal geworden. Ik zou dus met klachten als moeite met mond open kunnen doen écht zorgen dat je gezien wordt. Al is het alleen maar om betere pijnstillers te krijgen. Het is zelfs een reden om de spoedpost te mogen bellen.
Ik zal morgenochtend bellen. We zijn inmiddels nog naar ons vakantiehuisje gereden ook in Oostenrijk. Omdat ik me verder niet ziek voel als in koorts ben ik mee gegaan gewapend met paracetamol, ibuprofen en keelsnoepjes. Met de gedachte het moet nu toch snel verbeteren. Wellicht dat ik hier wel gezien wordt. Ik lig nu ook wakker omdat ik steeds minder goed kan slikken terwijl zich juist slijm vormt nu. Inderdaad soort kwijlen. Jullie reactie stellen me gerust dat ik me niet aanstel maar maken me ook een beetje bang voor een abces!!!
Ik vind het erg slecht dat ze je niet hebben laten komen. Ik had erop gestaan dat ze je hadden gezien voordat je op vakantie zou gaan. Hopelijk kunnen ze er daar naar kijken en is het niks geks.. Beterschap!
Hier zelfde klachten gehad en naar weekend arts gegaan. Ik mocht door naar de seh ivm abces in mijn keel.
dat heb ik geprobeerd afgelopen vrijdag maar daar werd dus gezegd nee hoor kan wel 14 dagen duren. En de vragen als kun je eten en drinken (toen nog wel) en dan de mededeling 8x paracetamol en 3x ibuprofen per dag en verwijzing naar thuisarts. ik heb gegoogled en de huisarts hier is 08:00 uur open. Ik praat heel raar ook nu dus ik ga maar langs en hoop dat ze me willen zien. De Duitse taal spreken we goed maar om telefonisch uit te leggen wat er mis is is lastiger. Geen alledaagse woorden/begrippen.
Ik vind dat dus echt slecht van de assistente. Maar goed, hier mogen we vrij snel langs komen en doen ze vaak niet zo moeilijk.. Nogmaals sterkte, en hopelijk laten ze je daar wel komen!
als ik hierop google heb ik alle symptomen inmiddels behalve de koorts. Ben bang dat dat er wel uit gaat komen. De behandeling en risico’s zijn niet niks hiervan!
Ter aanvulling de weekend arts zag direct het abces. Bij de seh niet en die wilde mij naar huis sturen. Gelukkig is mijn man assertief (ik was te beroerd en kon ook amper praten) en zei, ik neem haar niet mee naar huis, laat de kno arts maar kijken. Ja die moest dan van huis komen. Mijn man zei, nou dan bel je maar en dat is toen ook gebeurd en de kno arts zag het ook direct
Oh nee ook dat nog. Hopelijk mag je nu wel komen. Mijn zoon had een tijdje terug ook een keelontsteking. Bij hem leek het eerst wat op te knappen om vervolgens weer erger te worden. Slikken ging nauwelijks meer en hij kreeg zijn mond nog nauwelijks open. Echt maar een cm zijn tanden van elkaar af. Toen heb ik de hap gebeld en mocht hij komen. Bij hem was het omgeslagen naar een bacteriële infectie. Hij heeft een kuur gekregen en daar knapte hij gelukkig snel door op. Bij hem was het dus geen abces. Beterschap!
Dit kan natuurlijk niet zomaar. Hier zitten bv alle huisartsen vol, dus als je al een praktijk hebt, nemen ze je echt niet aan.