Beste Ymke, Vandaag heb ik me op mijn werk tijdens het snijden van een appel in mijn hand gesneden. Het is een kleine (2 cm) brede wond, maar wel erg diep. Ik ben zo geschrokken en meende dat ik zelfs een stukje spier zag. De EHBO mensen hebben toen Betadine (povidonjood) op mijn wondje gedaan. Een van die mannen begon zelfs over een tetanus-prik, maar de anderen spraken hem tegen. Toen ze wegwaren bedacht ik me dat ik niet eens weet of Betadine in de zwangerschap wel gebruikt mag worden. Ik heb op Internet gezocht, maar vind de informatie niet echt geruststellend. Toen de EHBO-mannen weg waren heb ik de wond nog een keer gewassen en er een nieuwe pleister op gedaan. Toch maak ik me zorgen over die tetanusprik en dat jodium en mogelijke schadelijke gevolgen voor min baby. Ik ben nu 11 weken zwanger. Wat vind jij? Alvast bedankt. Een ongeruste aanstaande mama..
Hoi Mirelas, dat jodium kan geen kwaad hoor. Je kunt het beter ontsmetten, dan een infectie oplopen! Een tetanusprik kan in de zwangerschap voor zover bekend ook zonder prolemen volgens de voorschirften worden toegediend. (bron: www.consumed.nl) Je kunt beter voorkomen dan genezen. Groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, Heel erg bedankt voor je snelle reactie. Ik ben al niet meer zo ongerust. Groeten, Mirelas